گیاهان دارویی برای اعصاب و آرامش‌بخشی کدامند؟

زندگی های پر استرس امروز سبب شده تا بیشتر افراد از آرامش اعصاب بی بهره بمانند. از آن جایی که بیشتر داروهای اعصاب عوارض متعددی را به همراه دارند و گاهی نیز فرد را در فعالیت های روزانه با مشکل مواجه می کنند. بنابراین بسیاری از افراد تمایل به مصرف گیاه دارویی برای اعصاب دارند. 

گیاهان دارویی برای اعصاب ضمن اینکه آرامش لازم را به فرد هدیه می کنند، از بسیاری از پیامدها و عوارض نامطلوب مبراست. به همین خاطر می توان این داروهای گیاهی را به مدت طولانی مصرف کرد. هر چند بسیاری از این داروها در دراز مدت تاثیر خود را بر روی بدن فرد نشان می دهند اما بعضی از این دمنوش های گیاهی ظرف مدت کوتاهی نتیجه بخش خواهند بود.

 

گیاهان دارویی برای اعصاب و آرامش‌بخشی

برای نتیجه گرفتن از دمنوش های گیاهی آرامش اعصاب به مصرف مکرر آن ادامه دهید و دوره درمانی خود را کامل کنید. در این صورت با موجی از آرامش در زندگی روزانه روبه رو می گردید و استرس شما به حداقل ممکن می رسد.

ملل مختلف برای آرام کردن ذهن و کنترل استرس از دمنوش های گیاهی متعددی استفاده کرده اند. کشوری مانند چین با قدمت بالا در تامین و کشف داروهای گیاهی در این زمینه سرآمد است. بعضی از این داروها از تاثیر گذاری به مراتب بالاتری برخوردار هستند. بیشتر این دمنوش های گیاهی برای اعصاب نیز با چند گیاه متعدد به نتیجه منظور می رسند.

سنبل الطیب

گیاهان دارویی برای اعصاب

همه شما احتمالاً نام گیاه سنبل الطیب را به عنوان گیاه دارویی برای اعصاب شنیده اید. عملکرد این داروی گیاهی به داروی آلپرازولام، والیوم، دیازپام و … شبیه است. البته این داروهای آرام بخش عوارض زیادی برای بیمار دارد. به عنوان مثال آلپرازولام ممکن است با عوارضی چون گیجی زیاد در طول روز برای فرد همراه باشد. در این صورت زندگی فرد مختل می گردد و دیگر قادر نخواهد بود بسیاری از کارها را انجام دهد. بسیاری از قرص های آرام بخش ضمن بهبود اعصاب و روان منجر به اختلال تمرکز، تغییر اشتها و … می گردند. به همین دلیل مردم تمایل به استفاده از داروهای گیاهی برای اعصاب دارند.

گزنه

گیاهان دارویی برای اعصاب

گزنه برای بیماران مبتلا به چربی خون، فشار خون و قند خون به شدت توصیه می شود. طبع گرم و متفاوت گزنه باعث شده تا در انواع گیاه دارویی برای اعصاب دسته بندی شود. از دیگر خواص گزنه می توان به درمان پروستات، ضدسرطان بودن، جلوگیری از خونریزی، موثر در درمان ریزش مو و افزایش دهنده هورمون شیر اشاره کرد.

دارچین

گیاهان دارویی برای اعصاب

دارچین تاثیر مستقیم بر روی فرد دیابتی دارد و قند خون را تنظیم می کند. ورم و التهاب را کاهش داده و جریان مناسبی از خون در بدن ایجاد می کند. این موضوع باعث می شود در بدن دچار اسپاسم و گرفتگی عضلات نگردید. یک گیاه دارویی برای اعصاب و درمان گر بی اشتهایی است. از این گیاه دارویی برای درمان نفخ معده نیز استفاده می شود.

بابونه

گیاهان دارویی برای اعصاب

بابونه قدمت بالایی دارد و در تمام کشورها شناخته شده است. برای درمان بیماری هایی چون زخم معده، انقباض عضلات، ورم، مشکلات قاعدگی، مشکلات گوارشی، بهبود دردهای روماتیسمی، تب یونجه و هموروئید به کار می رود.

زمانی که با مشکل بی خوابی یا کم خوابی ناشی از استرس رو به رو هستید، بر مصرف دمنوش بابونه متمرکز شوید. فلاونوید موجود در این گیاه باعث برقراری آرامش در بدن می گردد. این آزمایش بر بسیاری از بیماران مبتلا به استرس انجام شده و تاثیر گذاری آن به شکل بارزی به اثبات رسیده است.

البته زمان در نظر گرفته شده برای این نتیجه بخشی معادل ۸ هفته بوده است. هم اکنون بابونه را به بسیاری از مصارف خوردنی، آرایشی و بهداشتی وارد کرده اند. این دارو برای پوست نیز فواید زیادی دارد.

بادرنجبویه

گیاهان دارویی برای اعصاب

بادرنجبویه یک داروی گیاهی برای اعصاب است. هضم غذا بیشتر می گردد و خواب خوبی را به شما می دهد. مصرف ۶۰۰ میلی گرم از بادرنجبویه منجر به آرامش اعصاب و برطرف شدن تنش و اضطراب می گردد. البته شما باید در مصرف این داروها منظم و دقیق باشید. گمان نبرید با مصرف یک روزه یا یک هفته ای آن ها نتیجه مورد نظر را به دست می آورید.

هر چند اثرات دارو در همان یک هفته اول مشهود می شود اما برای گرفتن نتیجه قطعی باید تا ۴۰ روز صبر کرد. بدن خود را به مصرف منظم عادت دهید. این گیاه دارویی برای اعصاب به شکل قرص مکیدنی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. کسانی که وقت لازم برای مصرف این دمنوش را ندارند، می توانند از نمونه فشرده شده خالص این دارو به شکل قرص بهره مند شوند.

لوندر

گیاهان دارویی برای اعصاب
لوندر یا همان اسطوخودوس می باشد که به کرّات برای درمان استرس توصیه شده است. لوندر برای کاهش استرس، رفع خستگی و آرامش اعصاب کاربرد دارد. نتایج تحقیقات نشان می دهد گیاه اسطوخودوس به اندازه قرص لورازپام در درمان اضطراب موثر می باشد

گل ساعتی

گیاهان دارویی برای اعصاب
گل ساعتی یا پشن فلاور یک گیاه دارویی برای اعصاب و کاهنده استرس می باشد. با نگاهی ظاهری به شکل و شمایل گل ساعتی علت نام گذاری این گیاه مشخص می شود. این گیاه را برای منظم کردن خواب و رفع بی خوابی استفاده می کنند. افرادی که به دلایل استرس و اضطراب مشوش می گردند و آسایش شبانه خود را از دست می دهند، در نتیجه نمی توانند خواب راحت داشته باشند. بومی های آمریکا به خواص گل ساعتی بسیار اعتقاد دارند. این گیاه برای درمان اولیه بیماری تشنج و خارشک به کار می رود.

گل ساعتی برای آرامش اعصاب

حس آرامش به وجود آمده ناشی از گل ساعتی از اسید گاما امینوبیوتیریک در مغز ناشی می گردد. زمانی که این سطح اسید در مغز افزایش می یابد، کارکرد بخش هایی از سلول های مغزی را کم می کند و این موضوع حسی از آرامش را برای فرد ایجاد می کند. در مطالعات انجام شده شدت تاثیر گل ساعتی بر روی مغز به اثبات رسیده است.

از اینکه تا پایان مطلب معرفی داروی گیاهی برای اعصاب همراه ما بودید، بسیار خرسندیم. به مصرف روزانه و دائم گیاه دارویی ادامه دهید تا شرایط مورد نظر نتیجه شود. معمولاً داروهای گیاهی را پس از یک دوره مصرف طولانی کنار می گذارند و دوباره شروع می کنند. این وقفه به دلیل اثر گذاری بیشتر و ممانعت از عوارض احتمالی دمنوش گیاهی انجام می شود.

یک دیدگاه

  1. با سلام و عرض ادب خدمت شما عزیزان گرانقدر، سپاسگزارم که توضیحی کامل در مورد نحوه استفاده از گیاهان دارویی را در این پست ارسال فرمودید. توضیحات بسیار ارزنده‌ای بود که پس از سالها خواندم… درود بر شما بزرگواران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا