بیماری

هموروئید در بارداری ، علائم و راه‌های درمان آن

هموروئید در بارداری به دلایل مختلفی مثل فشار ناشی از تحمل وزن جنین به خصوص ماه‌های آخر بارداری پیش می‌آید. در ماه‌های آخر بارداری و با رشد و وزن‌گیری جنین، فشار بیشتری روی کف لگن به وجود می‌آید. همچنین در این ماه‌ها با افزایشِ ترشح هورمون پروژسترون رگ‌های بدن گشادتر می‌شوند. همین موارد و دیگر عوامل احتمال ایجاد همورئید را برای مادران بیشتر می‌کند. در این مقاله قصد داریم هموروئید در بارداری و راه‌های پیشگیری از آن را بررسی کنیم.

هموروئید چیست؟

هموروئید در بارداری
پیش از هر چیز، اجازه دهید اصلا ببینم هموروئید چیست؟ به التهاب رگ‌های مقعد هموروئید یا بواسیر می‌گویند. اگر این رگ‌های ملتهب و متورم‌شده باعث به وجود آمدن ضایعه‌هایی در ناحیه خارجی مقعد شوند، فرد درگیر همورئید خارجی و اگر این رگ‌ها در درون حفره مقعدی ضایعه ایجاد کنند، در این صورت فرد دچار همورئید داخلی شده است.
همورئید در سنین مختلف و به دلایل متفاوت به وجود می‌آید. گفته می‌شود، همورورئید اغلب به دلیل یبوست طولانی‌مدت و شدید یا فشار به لگن در اثر جابه‌جا و بلند‌کردن اجسام سنگین ایجاد می‌شود.
هموروئید در بارداری
در دوران همورئید در بارداری هم به دو صورت هموروئید داخلی و هموروئید خارجی ظاهر می‌شود. خانم‌های باردار به دلایل مختلف درگیر همورئید می‌شوند. از جمله علل ابتلا به این بیماری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش فشار وزن جنین به کف لگن و اندام‌های گوارشی در بارداری
  • در طول دوران بارداری، عادت‌های غذایی خانم‌ها تغییر می‌کند. به همین دلیل یبوست در دوران بارداری بسیار رایج است و البته یبوست از عمده‌ترین عوامل ابتلا به هموروئید است.
  • تغییرات هورمونی مادر : در طول دوران بارداری ترشح هورمون پروژسترون افزایش می‌یابد. پروژسترون باعث گشاد شدن رگ‌ها و در نتیجه هموروئید می‌شود.
  • ایستادن و نشستن‌های طولانی مدت
  • دوره ابتلا

شایع‌ترین‌ زمان‌هایی که خانم‌های باردار به هموروئید مبتلا می‌شود در سه ماهه سوم بارداری و همچنین بلافاصله پس از زایمان است.

علائم هموروئید در بارداری

هموروئید در بارداری

نشانه‌ها و علائم ابتلا به همورئید به طور کلی چه در بارداری و چه غیربارداری تغییر یکسان است. البته با توجه به اینکه احتمال ابتلا در دوران بارداری زیادتر است، باید به نشانه‌ها توجه خاص داشت. برای تشخیص هموروئید باید به علائم زیر توجه ویژه داشت.

  • سوزش و خارج پیوسته در ناحیه مقعد
  • احساس درد ناگهانی و موقتی در ناحیه مقعد
  • احساس درد در مقعد به طور خاص در هنگام و پس از دفع
  • مشاهده خون روشن و رقیق در هنگام دفع یا روی مدفوع
  • ترشحات مخاطی از ناحیه مقعد
  • احساس برآمادگی در ناحیه مقعد

به طور کلی، خانم‌های بارداراین علائم را با هموروئید خارجی تجربه خواهند کرد. در صورت ابتلا به هموروئید داخلی ممکن است هیچ علائمی نداشته باشند.

پیشگیری از هموروئید در دوران بارداری

هموروئید در بارداری

لاکسی هرب

درمان یبوست به ویژه مناسب برای خانم‌های باردار

برای دریافت اطلاعات بیشتر کلیک کنید

نکته مهم اینکه، خانم‌های باردار نباید به هیچ وجه هموروئیدشان را نادیده بگیرند. چرا که در صورت گذشته زمان علائم آن بیشتر و بیشتر می‌شود و ممکن است به دردهای خیلی شدید و حتی خونرویزی شدید منجر شود. پس باید با اولین علائم بر درمان آن بپردازید.
در بسیاری موارد اصلاح سبک زندگی برای کاهش هموروئید کاملا موثر است. پیشگیری یا درمان یبوست مهمترین گام در این راستاست.

درمان هموروئید در بارداری

هموروئید در بارداری

برخی از روش‌های خانگی می‌تواند به درمان هموروئید در بارداری کنند. توجه داشته باشید که خانم‌های بارداری باید از روش‌هایی استفاده کنند که کمترین آسیب به جنین وارد شود. در ضمن درمان‌های خانگی فقط در مراحل ابتدایی موثر است و در موارد پیشرفته‌تر باید با پزشک مشورت شود. در ضمن می‌توان برای درمان به روش‌های زیر هم می‌توان توجه داشت:

مصرف فیبر : فیبر در این دوران کمک ویژه‌ای به درمان می‌نماید، زیرا مصرف فیبر یبوست را درمان نموده و بواسیر را به تدریج را از بین می‌برد. از خوراکی‌های دارای فیبر می توانیم به انواع میوه‌ها، سبزیجات و … اشاره کنیم.
استفاده از تشت آب گرم: حمام سیتز یا همان حمام نشیمن موجب افزایش گردش خون شده و به درمان این مادران کمک می‌کند.
ورزش و فعالیت: انجام ورزش‌های سبک مانند پیاده نه تنها ضرری ندارد، بلکه علاوه بر درمان بواسیر به بهبود وضعیت جنین نیز کمک می‌کند.
قرار دادن یخ: استفاده از یخ بر روی عروق بواسیر می‌تواند درد آن را تا حد قابل توجهی کاهش دهد.
ماساژ: ماساژ ناحیه متورم می تواند به بهبودی علائم بیماری کمک کند.
لباس مناسب: بهترین لباس برای مادران باردار لباس گشاد با جنس نخی است.

هموروئید در بارداری

پماد ام جی باریج

رفع علائم ناشی از بواسیر

درمان شقاق مقعد

برای دریافت اطلاعات بیشتری روی لینک کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا