همورئید یا بواسیر چیست و در مورد آن چه می‌دانید؟

هرکسی ممکن است مبتلا به همورئید شود. اولین نکته اینکه همورئید جزء بیماری‌های شایعه است. خیلی از آدم‌ها چه زن‌ و چه مرد ممکن است به این بیماری مبتلا شوند. همورئید که بین عموم مردم به بواسیر مشهور است، در واقع گشاد شدن رگ‌های وریدی در مجرای مقعدی است. زمانی‌که این رگ‌ها متورم و ملتهب می‌شوند، گفته می‌شود که فرد به بیماری همورئید یا بواسیر مبتلا شده است. در حدود نیمه از آدم‌ها وقتی به سن ۵۰ سالگی می‌رسند، در ناحیه مقعدی دچار خونریزی، درد یا علائم مشابه به همورئید می‌شوند. البته احتمال ابتلا به خانم‌ها در دوره‌ی بارداری بیشتر هم می‌شود.

اصلا همورئید چیست؟

همورئید

در ناحیه‌ی مقعدی و پایین‌تر از راست‌روده انسان رگ‌های خیلی زیادی وجود دارد که می‌توانند براثر فشار کشیده شوند. وقتی‌که این رگ‌ها متورم و ملتهب شوند، فرد مبتلا به همورئید شده است.

 چه چیزی باعث ابتلا به همورئید می‌شود؟

همورئید

پزشکان و پژوهشگران دقیقا دلیل ابتلا به بواسیر را نمی‌دانند. اما معمولا اگر وقت زیادی را در سرویس‌ بهداشتی بگذارنید، مخصوصا زمانی‌که به اسهال یا یبوست دچار شده‌باشید، در بلند مدت احتمال اینکه به بواسیر هم مبتلا بشوید بیشتر می‌شود. حمل اجسام سنگین هم می‌تواند منجر به ابتلا به این بیماری شود. افزایش سن، اضافه وزن و بارداری هم به علاوه می‌تواند شانس ابتلا شما به این عارضه را بیشتر کند. مثل خیلی از بیماری‌ها، وارثت و ژنتیک یکی دیگر از مقصرهای اصلی در درگیری افراد به این بیماری ناخوشایند است. بنابراین اگر پدر و مادرتان این بیماری را داشته‌اند، شما هم احتمالا مبتلا خواهید شد.

نشانه‌های ابتلا به بیماری

همورئید

یکی از رایج‌ترین نشانه‌های بیماری همورئید این است که به سرویس بهداشتی می‌روید و بدون درد، خونریزی مقعدی می‌کنید. در این صورت احتمالا کمی خون روی دستمال توالت مشاهده می‌کنید. از دیگر نشانه‌های این بیماری، خارش، تورم یا صدمه‌دیدگی در ناحیه تحتانی است. البته فراموش نکنید که این نشانه‌ها فقط به خاطر همورئید نیست و ممکن است به دلیل بیماری‌ دیگری باشد. بنابراین توصیه می‌کنیم، حتما به پزشک‌ مراجعه و علت را ریشه‌یابی کنید.

داخلی و خارجی

همورئید

وقتی همورئید از داخل به بیرون فشار می‌آورید یا به طور علمی پرولاپس (فروافتادگی یا پرولاپس (prolapse) به افتادگی عضو یا بخشی از بدن از محل طبیعی خود بر اثر ضعف بافت‌های نگهدارنده گویند) رخ دهد، در این صورت خونریزی، درد و خارش در بدن به وجود می‌آید. البته زمانی‌که تورم و التهاب کم می‌شود، پرولاپس از بین می‌رود و افتادگی به داخل می‌رود. در واقع لخته خونی‌ای که همورئید را تشکیل می‌دهد یک ترومبوزیس (thrombosis) زیرِ پوستِ بیرونی است. ترومبوس به موقعیتی گفته می‌شود که یک لخته در داخل عروق سالم تحت شرایطی خاص ایجاد شود که می‌تواند مانع جریان خون در عروق شود. اگر این پوست پاره شود، درد و خونرویزی رخ می‌دهد. البته اگر لخته خون هم از بین برود، به جاش یک تکه پوستی کوچک می‌ماند که باز هم موجب آزار شما می‌شود.

رژیم غذایی برای پیشگیری و تسکین همورئید

همورئید

سعی کنید از غذهای فیبردار زیاد استفاده کنید. گیاهان برگ‌دار، میوه‌های تازه، حبوبات، نان‌های کامل (سبوس‌دار) و غلات صبحانه حاوی مقادیر زیادی فیبر هستند. البته احتمالا پزشک معالجعه‌تان مکمل فیبردار هم برای شما تجویز خواهد کرد. توجه داشته باشید که فیبر را باید کم‌کم به رژیم غذای‌تان اضافه کنید، تا به جهاز هاضمه‌تان اجازه عادت به مواد غذایی فییردار داده باشید.

سعی کنید، آب بیشتری بنوشید تا بیشتر دستشویی بروید و البته یبوست‌ (از عوامل اصلی ابتلا به بواسیر) کاهش یابد.

آب درمانی

همورئید

برای التیام دردهای ناشی از بیماری همورئید خیلی از اوقات آب‌درمانی تجویز می‌شود. در حمام می‌توانید به اندازه چند سانتی‌متر وان را با آب گرم پر کنید و روزی ۲-۳ بار بنشینید. هر بار باید پس از آب‌درمانی به آرامی خودتان را خشک کنید.

تجویز پزشکی

همورئید

معمولا پزشکان برای درمان همورئید دارو و پماد تجویز می‌کنند که البته با رعایت دستور العمل به التیام درد منجر خواهد شد.

 

پماد ام جی باریج: رفع علائم ناشی از بواسیر، درمان شقاق مقعد

قطره موضعی ام جی باریج: رفع علائم ناشی از بواسیر، درمان شقاق مقعد

جراحی

همورئید

زمانی‌که همورئید خیلی بزرگ شده باشد، با دارو و پماد نمی‌توان آن را معالجعه کرد، بنابراین فقط با جراحی می‌توان آن را درمان کرد. این جراحی در اصطلاح به هموروئیدکتومی (hemorrhoidectomy) مشهور است و معمولا طولانی و با دوره نقاهت زیاد است. البته امروزه با روش‌های نوین  از جمله لیزرهای کم توان، مادون قرمز، لیزر دی‌اکسید کربن نیز اقدام به درمان می‌کنند.

لیزر دی‌اکسید کربن یا به اصلاح لیزر پرتوان یکی از بهترین و قطعی‌ترین روش‌های درمان همورئید است. این جراحی بدون درد و خون‌ریزی است و عوارض جراحی باز را ندارد.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا