درباه طرح هر خانه یک پایگاه سلامت

 

طرح ملی هرخانه یک پایگاه سلامت برنامه ی است که توسط وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی طرح ریزی گردیده است و شرکت داروسازی باریج اسانس یکی از حامیان و همراه این طرح بزرگ ملی می باشد ، در واقع اقدامی برای ارتقای سواد سلامت خانواده‌ها برای تغییر شیوه و اصلاح زندگی و در نتیجه انتخاب‌های سالم برای زندگی سالم است.

هر خانه یک پایگاه سلامت  طرحی پیشرفته برای پیشبرد اهداف حوزه بهداشت و درمان در جامعه  است ،  فراگیری طرح ملی هر خانه یک پایگاه سلامت نیازمند مشارکت حداکثری خانواده‌ها و همکاری سفیران سلامت در این طرح است.

سفیران سلامت : فرد مقبول در خانواده دارای حداقل هشت کلاس سواد و بالای ۱۸ سال سن در طرح ملی هر خانه یک پایگاه سلامت به عنوان سفیر سلامت انتخاب می‌شود.

هر ۴۰ سفیر سلامت به یک رابط سلامت مرتبط می‌شود و تعدادی از دانشجویان پزشکی که دوره تئوری آموزشی خود را گذرانده اند با رابطان آموزشی مرتبط می‌شوند و در سه حوزه پیشگیری، درمان و توانبخشی به سفیران سلامت آموزش می‌دهند و سپس سفیران آموزش‌ها را برای ارتقای سلامت به خانواده‌هایشان منتقل می‌کنند.
سفیران سلامت با اصول پیشگیری از بیماری‌ها واگیر و غیر واگیر، تغذیه سالم، بازتوانی افراد سالمند و بهبود کیفیت زندگی، کنترل سوختگی یا مثلا سقوط از ارتفاع و درمان های اولیه آشنا می شوند و تا زمانی که نیروهای حرفه ای و آموزش دیده به بالین افراد نیازمند به خدمات پزشکی برسند، می توانند اقدامات اولیه را انجام دهند.

آموزش‌های لازم به سفیران سلامت در سه حوزه پیشگیری، درمان و توانبخشی از طریق جزوه‌ها و کتاب‌های آموزشی و همچنین آموزش‌های حضوری و مجازی ارائه می‌شود.

هدف از اجرای برنامه “هر خانه یک پایگاه سلامت” متعالی شدن خدمات سلامت حوزه های بهداشت، درمان و آموزش به خانه‌های تک تک آحاد جامعه است.

طرح هر خانه یک پایگاه سلامت اقدامی مهم و ارزنده برای ارتقای سواد سلامت خانواده‌ها و در نتیجه ارتقای سلامت جامعه است که قابلیت جهانی شدن دارد و اما اجرای موفق این طرح و جذب حداکثری سفیران سلامت نیازمند اطلاع‌رسانی به خانواده‌ها با روش‌های مختلف از جمله استفاده از پتانسیل افرادیست که با این طرح آشنا می شوند و با اشتراک گذاری جزواتی که در زیر آمده است ما را در این امر یاری می نمایند داروسازی باریج اسانس جهت سهولت دسترسی افراد جامعه به جزوات آموزشی این طرح تمامی مطالب آموزشی را در قالب برنامه آموزشی در وب سایت خود در اختیار عموم قرارداده است .

سفیر سلامت، هر خانه یک پایگاه سلامت باشید