بیماری

نفخ در بارداری و راه‌های درمان آن

نفخ در بارداری خیلی رایج است و البته خیلی ناخوشایند. به طور کلی نفخ از آن دسته عارضه‌ها و وضعیت‌هایی ست که هر زمانی ممکن است به سراغ افراد بیاید؛ اما خانم‌ها در دوران بارداری بیشتر در معرض نفخ هستند. در این مقاله قصد داریم نفخ در بارداری و راه‌های پیشگری و درمان آن را بررسی کنیم، پس با وبلاگ باریج اسانس همراه باشید.

از چه زمانی خانم‌های بارداری گرفتار نفخ می‌شوند.

نفخ از شایع‌ترین و البته ناخوشایند‌ترین علائم اولیه بارداری است. ابتلا به نفخ در هفته ۱۱ ظاهر می‌شود و احتمالاً در دوران بارداری حتی تا روز زایمان ادامه می‌یابد.

دلایل ابتلا به نفخ در بارداری

نفخ در بارداری

با شروع دروان بارداری، هورمون پروژسترون بیشتر و بیشتر ترشح می‌شود. هرچند افزایش ترشح هورمون پروژسترون خیلی برای سلامت مادر مهم است ولی به هر حال یک سری عوارض نظیر افزایش گاز دستگاه گوارش، نفخ و بادگلو را در پی دارد.

شاید بپرسید‌، افزایش پروژسترون چرا باید منجر به این عارضه‌های ناخوشایند شود. در واقع پروژسترون باعث شل شدن  بافت‌های ماهیچه‌های صاف بدن می‌شود. این شل شدن در دستگاه گوارش هم اتفاق می‌افتد؛ در فعالیت دستگاه و هضم غذا کندتر می‌شود. همین کندتر و آهسته‌تر شدن فعالیت دستگاه گوارش باعث نفخ و گرفتگی عضلات شکم می‌شود.

به علاوه، رحم منبسط شده در اثر بارداری، فشار بیشتری را بر راست روده وارد می‌کند، که می تواند کنترل عضلات را خراب کرده و منجر به عبور باد شدید شود.

نفخ در بارداری چقدر طول می کشد؟

 

متأسفانه، اما احساس پُر بودن و سنگینی شکم، یک علامت رایج بارداری است که با بزرگ شدن رحم و فشار بر معده و روده شما بدتر می‌شود. البته این ناراحتی‌ها به هیچ عنوان باعث آسیب به جنین نمی‌شود و از این نظر خانم‌های باردار خالیشان باید راحت باشد.

چگونه می توان از نفخ در دوران بارداری خلاص شد

همانطوری‌که در بالاتر ذکر شد، احتمال ابتلا به نفخ در باردرای خیلی زیاد است. اما به برخی راه‌کارها تا اندازه زیاد می‌توان از آن جلوگیری کرد. مثلا خانم باردار با مدیریت یبوست می‌تواند تجمع گازهای دردناک را به حداقل برساند. در ادامه چند نکته کمک‌کننده و تکمیلی آورده می‌شود:

مقدار زیادی آب بنوشید

تنظیم آب بدن یا به اصلاح هیدراته بودن به جلوگیری از یبوست کمک می‌کند. یبوست هم یکی از شایعه‌ترین علل نفخ است. در عمل با از بین رفتن یبوست نفخ هم درمان می‌شود.

مصرف مقدار کافی فیبر

خوردن مقدار زیادی فیبر یکی دیگر از راه‌های جلوگیری از یبوست بارداری است. برای دریافت مقدار کافی فیبر در هر روز، خانم باردار باید مصرف سبزیجات برگ‌دار، حبوبات ، غلات کامل (مانند نان گندم کامل یا ماکارونی) و میوه ها را در برنامه غذایی خودش بیشتر کند. البته باید توجه داشت، افزودن ناگهانی مقدار زیادی فیبر به رژیم غذایی هر فرد به ویژه خانم‌های باردار می‌تواند مضرر باشد. در ضمن همین فیبر هم عامل نفخ است. اگر به عنوان خانم باردار، در حال حاضر به طور مرتب از فیبر استفاده نمی‌کنید‌، آن را به تدریج به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

غذای کمتر وعده‌های بیشتر

هرچه مقدار غذای بیشتری را در حالت نشسته به معده خود وارد کنید، گاز بیشتری هم تولید می‌شود . شش وعده غذایی کوچک در روز یا سه وعده غذایی متوسط به اضافه دو یا سه میان وعده برای تغذیه مادر و جنین مفیدتر است، بلکه از اضافه بار روی سیستم گوارشی جلوگیری می‌کند و دردهای ناشی از گاز و سوزش سر دل را هم کنترل می‌کند.

آهسته‌تر غذا خوردن

نفخ در بارداری

آهسته غذا خوردن یکی از راه‌های جلوگیری از نفخ است. وقتی تند غذا خورده می‌شود، مقدار بیشتری هوا بلعیده و وارد دستگاه گوارش می‌شود. همین هوا در نهایت به گاز دستگاه گوارش و نفخ باعث آزار بیشتر و بیشتر می‌شوند. بنابراین توصیه می‌شود برای جلوگیری از نفخ غذاها آهسته‌تر میل شوند.

آرامش

وقتی با اضطراب غذا می‌خوریم، احتمال تند خوردن هم بیشتر می‌شود. به طور کلی اضطراب در دوران بارداری مضرر است. کمتر عارضه اضطراب در بارداری همین نفخ است. با آرامش میل کنید. اگر به عنوان خانم باردار استرس دارید، پیش از غذا سعی کنید چند نفس عمیق بکشید، آرامش خودتان پیدا کنید و بعد شروع به میل کردن کنید.

حذف برخی مواد غذایی

مصرف برخی از مواد غذایی بیشتر باعث نفخ می‌شوند. کلم، پیاز، غذاهای سرخ‌شده، غذاهای شیرین، سس‌های فرآوری‌شده، حبوبات، انواع سوخاری‌ها می‌توانند باعث نفخ شوند. توصیه می‌کنیم حداقل تا زمان پایان بارداری از مصرف این غذاها خوداری کنید.

مصرف مواد غذایی پروبیوتیک

نفخ در بارداری

خوردن غذاهای حاوی پروبیوتیک‌ها (مانند ماست ، کفیر ، نان خمیر ترش و برخی از ترشی‌ها) به تقویت باکتری‌های مفید در روده کمک می‌شود همین باکتری‌ها در از بین بردن یبوست و نفخ بسیار کارساز هستند.

پیاده‌روی

حتی یک پیاده روی ۱۰ دقیقه‌ای هم می‌تواند به تحریک عضله‌های دستگاه گوارش و کاهش یبوست کمک زیادی بکند.

منبع
whattoexpect

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا