بیماری

دنتی کید باریج هدیه آرامش به کودکان در هنگام رویش نخستین دندان‌ها

ژل دنتی کید باریج، مسکن گیاهی رویش دندان کودک با دارا بودن ترکیبات گیاهی مانند بابونه، مریم گلی و پروویتامین B5 باعث تسکین درد و التهاب و همچنین از بین رفتن علائم رویش دندان کودک میشود. با دنتی کید باریج وقت آن رسیده که به کودک دلبندتان در هنگام رویش نخستین دندان­هایش، آرامش هدیه کنید.

دندان درآوردن (Teething) نوزادان، فرایندی تدریجی و زمان‌بَر است که به یکباره اتفاق نمی‌افتد. تبدیل شدن آن لثه‌های نرم و بدون دندان به دهانی پر از مرواریدهای برّاق، مسیری است که پیمودن آن چندین ماه طول می‌کشد. رویش دندان‌ها اتفاق دردناکی نیست، ولی ممکن هست حس ناخوشایندی برای کودک ایجاد کند که موجب ناراحتی‌اش شود. نباید به اشتباه تصور کرد که دندان‌ درآوردن باعث تب در کودکان می‌شود، زیرا رشد دندان‌ها هیچ وقت با تب بالا همراه نیست.

دنتی کید باریج

بنابراین زمانی که کودک تب می‌کند، حتما باید به پزشک مراجعه کرده و دلیل دیگری را به غیر از دندان‌درآوردن برای این مشکل پیدا کرد. اسهال شدید یا یبوست هم ارتباطی به دندان‌درآوردن ندارد و به طور معمول این دو اتفاق نباید با یکدیگر همراه شود. البته گاهی کودکان برای کاهش احساس خارش و ناراحتی که هنگام رشد دندان دارند، ممکن است هر چیزی را داخل دهانشان ببرند و همین موضوع می‌تواند عاملی باشد برای بروز اسهال، ولی خود رویش دندان‌ها باعث اسهال شدید نمی‌شود. در این دوره زمانی معمولا سطوح عوامل ایمنی که از مادر به شیرخوار می­رسد کاهش می‌یابد و کودک کم‌کم خودش باید این عوامل ایمنی را بسازد. بنابراین کاهش عوامل ایمنی منتقل‌شده از مادر به کودک می‌تواند دلیلی برای تب یا بروز عفونت باشد که این فقط یک همراهی با دندان‌درآوردن است و رویش دندان به تنهایی باعث چنین اتفاقی نمی‌شود.

خارش حس ناخوشایندی برای کودک ایجاد می­کند

شاید برایتان جالب باشد که بدانید مقدمات دندان‌ درآوردن کودک در رحم مادر آغاز می‌شود. یعنی اولین جوانه‌های دندانی طی دوره بارداری شکل می‌گیرد که به این ترتیب بنیان دندان‌های شیری در کودک گذاشته می‌شود. در واقع همین جوانه‌ها هستند که به شکل اولین دندان‌های شیری در فاصله بین ۴ تا ۱۲ ماهگی از لثه‌ها می‌رویند و تا دو سالگی ادامه می­یابد. با این حال نباید فراموش کرد که بسته به شرایط فیزیولوژیک، زمینه‌های ارثی و تغذیه‌ای در الگوی زمانی رشد دندان‌های شیری کودک، تغییراتی اتفاق می­افتد.

پزشکان متخصص کودکان و نوزادان معتقدند که معمولا در فاصله ۶ تا ۸ ماهگی، اولین دندان‌های کودک که ۲ دندان پیش جلویی در فک پایین و بعد فک بالا هستند، می‌رویند. پس از آن هم دندان‌های آسیا و در آخرین مرحله دندان‌های نیش رشد می‌کنند. حال اگر کودکی تا یک سالگی دندان درنیاورد باید پیگیر بیماری‌هایی بود که به اختلال در دندان‌درآوردن منتهی می‌شوند. یکی از مهم‌ترین عواملی که دندان‌ درآوردن کودک را به تاخیر می‌اندازد، کمبود ویتامین D در کودکان است که در شرایطی که بچه‌ها در هوای بسیار آلوده زندگی می‌کنند یا کمتر در معرض نور خورشید قرار دارند، اتفاق می‌افتد.

در چنین شرایطی ممکن است عوارض دیگری چون کرم‌خوردگی زودرس دندان‌ها، دیر نشستن یا تغییر شکل استخوان سر، دست و پا را نیز در کودک مشاهده کنیم. درد ناشی از دندان‌درآوردن، هنگام بیرون زدن دندان‌های نیش در فک بالا به اوج خود می‌رسد از عوارض روند دردناک دندان ‌درآوردن در کودکان، تحریک پذیری، بی‌قراری و در برخی موارد گوش درد است. اولین علامت دندان‌درآوردن، افزایش آبریزش از دهان، حتی یکی دو ماه قبل از اولین رویش دندان است. قرمزی و تورم تدریجی لثه در محل خروج دندان و قرمزی چانه می‌تواند از نشانه‌های دیگر باشد. در این حالت، کودک بداخلاق شده و شاید غذا خوردن او نیز با مشکل همراه شود. در چنین شرایطی تعدادی از کودکان با گازگرفتن اشیای سفت و خنک، آرام‌تر می‌شوند.

بنابر تجربیات و شواهد، علایم‌ شایع در کودکان به  طور خلاصه عبارتند از‌:

دنتی کید باریج

۱ـ تحریک‌پذیری‌ و تغییر در رفتار غذا خوردن یا شیر خوردن

۲ـ بد‌خلقی‌ و لجبازی‌ و بهانه گیری‌های مکرر به خصوص در شب­ها

۳ـ اِشکال‌ در به‌ خواب‌ رفتن‌

۴ـ گریه‌ بیشتر‌ از حدّ معمول‌

۵ـ  تورم و قرمزی لثه‌ها

۶ـ درد تا حدود کم و فرو کردن دست به داخل دهان

۷ـ  تولید بیش‌ از حد بزاق‌، دندان‌ قروچه‌، گازگرفتن و جویدن‌ هر چیزی‌

اهمیت دندان در کودکان:

دنتی کید باریج

دندان‌های کودک برای سلامتی و پیشرفت کودک بسیار مهم هستند. دندان‌ها به جویدن، صحبت کردن و لبخند زدن کمک می‌کنند. همچنین دندان‌های غیردائمی فضای لازم در فک را برای در آمدن دندان‌های دائمی که در زیر لثه‌ها رشد می‌کنند، نگه می‌دارند. هنگامی که کودک دندان‌های غیر دائمی خود را خیلی زود از دست می‌دهد، دندان‌های دائمی می‌توانند در فضای خالی رشد کنند و دندان‌های دائمی دیگر به سختی جایی برای رشد پیدا خواهند کرد. این روند می‌تواند دندان‌ها را کج و یا شلوغ کند. به همین دلیل است که انجام مراقبت‌های لازم مربوط به بهداشت و سلامت دهان می‌تواند از دندان‌هایی که در آینده در می‌آیند، محافظت نماید.

روش­های توصیه شده و ساده کمک به کودک برای تحمل ناراحتی­های ناشی از دندان درآوردن:

لثه کودک را ماساژ دهید. برای ماساژ دادن لثه کودک بسته به سن کودک، از یک انگشت تمیز یا پد گاز مرطوب استفاده کنید. فشار ناشی از ماساژ می‌تواند ناراحتی کودک را کاهش دهد. ناحیه را سرد نگه دارید. یک حوله سرد، قاشق یا حلقه دندانی سرد، می‌تواند تسکین دهنده ناراحتی ناشی از دندان درآوردن نوزاد باشد. با این حال، به نوزاد حلقه دندانی یخ زده را ندهید. تماس با حلقه‌ای که بسیار سرد و یخ زده است، می‌تواند مضر باشد.

 مواد غذایی سفت را با احتیاط کامل امتحان کنید. اگر کودک غذاهای جامد و رنده شده مصرف می‌کند، والدین ممکن است بتوانند غذای سفتی مثل خیار یا هویج خرد شده و سرد را به کودک بدهند. در صورت دادن غذاهای سفت از نزدیک مراقب کودک باشید زیرا قطعه خرد شده ممکن است خطر خفگی را ایجاد کند. آب دهان را خشک کنید. بزاق بیش از حد نرمال بخشی از روند دندان درآوردن نوزاد است. برای جلوگیری از تحریک پوست، یک پارچه تمیز برای خشک کردن چانه نوزاد را به طور جداگانه نگهداری کنید.

  از انجام موارد زیر در هنگام دندان درآوردن کودک پرهیز نمایید:

دنتی کید باریج

  • در نوزادان یا کودکان خردسال از بنزوکائین، لیدوکائین ویسکوز (یا سایر داروهای بی­حس کننده موضعی) استفاده نکنید، زیرا خطرات جدی برای سلامتی به وجود می‌آورند. علاوه بر خطرات مربوط به سلامتی، این نوع داروها می‌تواند دهان نوزاد را بی­حس کنند و خوردن شیر مادر را برای کودک بسیار مشکل سازند. پزشکان توصیه می‌کنند که والدین و پرستاران از محصولات حاوی بنزوکائین برای کودکان کمتر از ۲ سال استفاده نکنند، مگر آن که تحت مشاوره و نظارت یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی باشند. زیرا استفاده از این نوع محصولات می‌تواند باعث بروز آسیب‌های جدی از جمله مرگ شود و نباید برای درمان نوزادان و کودکان مبتلا به دندان درد استفاده شود.

 

  • برخی از منابع توصیه می‌کنند که از مصرف روغن گل میخک در کودکان زیر دو سال اجتناب شود. خوردن مقادیر زیاد روغن گل میخک می‌تواند برای نوزاد خطرناک باشد.

نتایج مطالعات فارماکولوژیک و بالینی تاثیر عصاره های گیاهی بر درد دندان در کودکان:

محققین شرکت داروسازی باریج اسانس اعلام نموده اند که مصرف موضعی فرآورده­های دارویی حاوی گیاهانی مانند میخک، بابونه، مریم گلی و ختمی به لثه موجب تسکین درد کودک می­شود. میخک دارای اثرات بی­حس کنندگی و ضددرد است (توصیه می­شود که از مصرف روغن گل میخک در کودکان زیر دو سال اجتناب شود. )، بابونه با داشتن اثرات ضدالتهاب به کاهش التهاب و در نتیجه تخفیف درد کمک می­کند. مریم گلی ضمن داشتن اثرات ضدالتهاب و آنتی­اکسیدانی، در محافظت از لثه و تقویت آن نقش دارد. همچنین پروویتامین B۵ با داشتن اثرات ضدالتهاب و نفوذ از لثه ملتهب موجب تحریک روند التیام می­شود.

مریم گلی (Salvia) :

دنتی کید باریج

گیاه مریم گلی شبیه به نعنا با عطری خوش بوده ولی مزه تلخ تری دارد. این گیاه پر مصرف ترین گیاه دارویی در جهان است. عربها از قدیم مریم گلی را گیاهی برای ادامه حیات و جاودانگی می­دانستند و بر این باور بودند که موجب تقویت حافظه و ذهن می شود. نام لاتین مریم گلی، سالویا است که به معنی درمان کننده و نجات دهنده می­باشد. اسنادی از هزار سال قبل از میلاد وجود دارند که نوشته شده است جایی که مریم گلی می روید انسانی نمی­میرد.

گیاه مریم گلی خواص بسیار متعددی دارد. یکی از خواص آن، خاصیت ضدالتهابی و ضدعفونی کنندگی است. در بزرگسالان می­توان از برگهای آن جوشانده تهیه کرد و با این محلول، غرغره کرد. قابل ذکر است که این گیاه برای تمیز کردن پلاک دندان و پیشگیری از افتادن دندان موثر و قابل اعتماد است.

همچنین این گیاه به دلیل خواص ضد عفونی کنندگی برای افزایش سلامت و بهداشت دهان و دندان مفید است. مریم گلی از تکثیر باکتری­هایی که موجب تشکیل جرم روی دندان­ها و تخریب لثه می­شوند، پیشگیری می­نماید. مریم گلی به صورت برگ خشک، کپسول، روغن گیاهی و همچنین در ترکیب برخی از خمیر دندان­ها مورد استفاده قرار می­گیرد. یکی دیگر از خواص مریم گلی بهبود و تسکین انواع زخم می­باشد. عصاره این گیاه برای درمان و تسکین زخم­ها و جراحات سطحی پوست مفید و موثر می­باشد. البته مصرف آن در زنان باردار و افرادی که دارای بیماری صرع هستند توصیه نمیشود.

بابونه (Chamomile) :

دنتی کید باریج

بابونه با داشتن اثرات ضدالتهاب به کاهش التهاب و در نتیجه تخفیف درد کمک می‌کند. تحقیقات بالینی در دانشگاه علوم پزشکی یاسوج نشان داده است که ماساژ موضعی دم‌کرده گیاه بابونه در ۸۱% موارد درکاهش بی‌قراری شیرخواران هنگام رویش دندان موثر است. البته این نوع نحوه مصرف نیاز به تحقیقات بیشتری دارد.

پروویتامین B۵ :

پروویتامین ویتامین B۵ با داشتن اثرات ضد‌التهاب و نفوذ از لثه ملتهب موجب تحریک روند التیام می‌شود. ویتامین B۵ تقریباً در همه غذاها به مقدار گوناگون یافت می‌شود، ولی دانه‌ها، غلات و به خصوص ژله رویال سرشار از این ویتامین هستند. ویتامین B۵ برای متابولیسم کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها و پروتئین‌ها ضروری است و در سنتز هورمون‌ها نقش دارد.

مشکلات‌ مربوط‌ به‌ دندان‌ در آوردن‌ کودکان را نمی‌توان‌ پیشگیری‌ کرد ولی‌ می‌توان‌ علایم‌ آن‌ را تسکین‌ داد. پزشکان برای درمان درد دندان درآوردن از روش‌های مختلفی استفاده می‌کنند. استفاده از داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی حاوی بنزوکائین، لیدوکائین و کولین از جمله این راه‌ها هستند که البته دارای مشکلات مصرف و اثرات جانبی زیادی هستند. امّا ….

متخصصین شرکت داروسازی گیاهی باریج اسانس با جمع آوری و فرموله کردن توام مواد موثره گیاهی، ژل مسکن گیاهی دنتی کید باریج را که باعث تقویت لثه و از بین بردن درد و التهاب در هنگام رویش دندان کودکان می­شود، تولید و ارایه نموده اند. ژل موضعی دنتی کید تنها داروی گیاهی در ایران است که با طعمی ملایم و قابل قبول برای کودکان در داروخانه های معتبر سراسر کشور در دسترس است.

دنتی کید باریج

 ژل دنتی کید باریج
ژل دنتی کید باریج

روش مصرف:

هنگام رویش دندان‌های شیری کودک، روزی ۳ تا ۴ بار، هر بار مقدار کمی از ژل را بر روی نوک انگشت قرار داده و بر روی لثه تحریک شده کودک ماساژ دهید.

 اجزاء فرآورده:

بابونه (Matricaria chamomilla)

مریم گلی  (Salvia officinalis)

پروویتامین  B5

شکل دارویی:

ژل موضعی – تیوب آلومینیوم ۵ گرم با بروشور در جعبه مقوایی

 استاندارد شده:

بر اساس وجود حداقل ۱/۰ میلی‌گرم رزمارینیک اسید در هر گرم از فرآورده

نکات مهم:

 

موارد منع مصرف

حساسیت نسبت به اجزاء فرآورده

عوارض جانبی:

موردی گزارش نشده است.

نکات قابل توصیه:

۱- فرآورده را از دید و دسترس اطفال دور نگهدارید.

۲- بلافاصله پس از مصرف در فرآورده را محکم ببندید.

۳- فرآورده دور از نور، در دمای ۳۰-۱۵ درجه سانتیگراد نگهداری شود.

۴- در صورت وجود سابقه حساسیت به هر یک از اجزاء فرآورده، از مصرف آن خودداری نمایید.

۵- در صورت بروز واکنش‌های حساسیتی، مصرف دارو را متوقف کرده و با پزشک مشورت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا