بیماری

جوش زدن پوست دلایل و راه‌های درمان آن

اگر به طور جدی به دنبال درمان جوش هستید اول باید بدانید علت بوجود آمدن جوش چیست. بدون کشف علت جوش تنها در حال از بین بردن نشانه‌ها هستید. اگر شما هم دچار این مشکل هستید با وبلاگ باریج اسانس همراه باشید.

دلایل جوش زدن پوست چیست؟

 هورمون‌ها

آندروژن‌ مانند تستوسترون نوعی هورمون است که در بدن همه‌ زنان و مردان  است. به عنوان یک زن می‌دانید در زمان‌های مختلفِ چرخه ماهانه میزان هورمون استروژن و تستوسترون در بدن شما کم و زیاد می‌شود و پوست به بالا و پایین رفتن سطحِ این هورمون ها واکنش نشان می‌دهد. یکی از معمول‌ترین واکنش‌ها چرب‌تر شدن پوست است. اما دلیل ایجاد جوش چیست؟ در واقع دلیل جوش زدن سبوم ( یا چربی ترشح شده) چسبنده در سطح پوست به علاوه سلول‌های مرده پوست و همچنین باکتری‌های مولد جوش است. برای ایجاد جوش، هر سه عامل باید در کنار هم قرار بگیرند.

اما چرا فقط بعضی افراد جوش می‌زند؟ نوع سبوم یا چربی ترشح شده در پوستِ افراد مستعدِ جوش با نوع سبوم پوست افراد غیرمستعد تفاوت‌هایی دارد. در سبوم پوستِ افراد مستعد جوش نوعی روغن به نام لینولئیک اسید به شدت کم است.

شاید بپرسید این چه ارتباطی با هورمون‌ها دارد؟ این هورمون‌ها هستند که موجب می‌شوند پوست انواع غلیظ‌تری از سبوم را ترشح کند که منافذ پوستی را بسته و باعث ایجاد جوش شود، کمبودِ لینولئیک اسید در پوست برخی، به علت هورمون‌هاست.

شستن بیش از حد صورت

گاهی افراد به این دلیل‌که علت جوش ناشی از تمیز نبودن پوست است، صورت خود را چندین بار در طول روز می‌شویند. اما به لحاظ علمی یکی از دلایل بوجود آمدن جوش، تمیزی بیش از حد صورت است.

شست‌وشوی پوست به خصوص با پاک‌کننده‌های قوی (فوم شست‌و‌شو پوست چرب، صابون مخصوص پوست چرب و …) باعث ایجاد تغییراتی در سطح پوست می شوند که باعث تشدید جوش می‌شوند. به طور طبیعی تعداد زیادی باکتری در سطح پوست زندگی می‌کنند که بسیار مفید بوده و به سلامت پوست کمک می‌کنند. هنگامی که شما از یک شوینده قوی با PH بالا استفاده می‌کنید این باکتری‌های مفید از بین می‌روند .

 PH پوست شما در حالت طبیعی بین ۴٫۲ -۵٫۵ و در سالم‌ترین حالت زیر ۵ است. در این PH باکتری‌های مفیدِ پوست فعال و زنده هستند اما وقتی شما پوستتان را بیش از حد می‌شویید به خصوص با شوینده یا صابون‌هایی با PH بالا ( PH برخی شویند‌ها حتی تا ۱۲ هم می‌رسد) با از بین بردن باکتری‌های مفید، پوستتان را به مکانی جذاب برای باکتری‌های مضر تبدیل می‌کنید .

باکتری‌های مولد جوش عاشق PH بالای ۶ بوده و در این PH به سرعت گسترش می‌یابند.

محصولات مراقبتی جوش‌زا

کرم پودر، ضدآفتاب، کرم‌های مراقبتی و آرایشی و هرچیزی که روی پوستتان می‌زنید می‌تواند منافذ پوست را بسته و عامل ایجاد جوش شوند. منافذ پوستی بسته‌شده مکانی گرم و دنج برای باکتری‌های مولد جوش است.

اینکه کدام ترکیبات آرایشی جوش‌زا یا کمدوژنیک هستند بسته به سایز ذرات آن ترکیب دارد. ذرات برخی مواد بیش از حد بزرگ است تا بتواند وارد منافذ شود و ذرات برخی مواد دیگر بیش از حد کوچک است تا بتواند منافذ را مسدود کند. اما مواد و ترکیبات کمدوژنیک موادی هستند که سایز ذرات موجود در آن‌ها دقیقا به اندازه‌ایی است که بتواند وارد منافذ شده و هرگز خارج نشوند مگر با یک جوش.

مصرف بیش از حد شکر

ما هم موافقیم شکر هرچیزی را خوشمزه می‌‌کند، اما همین شکر باعث جوش می‌شود. اما غذاهای سالم زیادی هست که هم رضایت را در شما ایجاد می‌کند و باعث جوش هم نمی‌شود.

وقتی یک ماده غذایی شیرین می‌خورید قند خون بالا رفته و بدن انسولین ترشح می‌کند تا قند خون به حالت نرمال برگردد. هر چه بیشتر مواد غذایی شیرین مصرف کنید انسولین بیشتری ترشح می‌شود و این آبشار هورمونی عوارض زیر را بدنبال خواهد داشت.

  • التهاب
  • پوست چرب تر
  • منافذ پوستی بزرگتر
  • جوش و جوش بیشتر

البته نه فقط مواد غذایی شیرین بلکه هر ماده‌ایی که قندخون (مثل : نان سفید ، برنج سفید ، پاستا ، چیپس و …) را به سرعت بالا ببرد، چنین اثری در بدن ایجاد می‌کند. 

عفونت باکتریایی

وظیفه اصلی پوست به عنوان یک عضو مهم و حیاتی حفاظت از بدن در برابر عوامل خارجی، اشعه آفتاب‌، آلودگی‌ها‌، عوامل بیماری‌زا مثل باکتری‌ها و ویروس هاست . اما خود پوست در برابر همه این عوامل شکست ناپذیر نیست، به خصوص زمانی‌که شما با استفاده از محصولات نامناسب به سد دفاعی طبیعی پوست آسیب می زنید.

در حال حاضر به طور خاص یک باکتری به نام Propionibacterium acnes به عنوان عامل اصلی جوش شناخته شده اگرچه این تنها باکتری نیست که می‌تواند پوست شما را دچار التهاب و جوش کند. زمانی این باکتری می‌تواند عامل عفونت و جوش در پوست شما شود که شما سد حفاظتی پوستتان را ضعیف کرده باشید. سد محافظتی ضعیف می‌تواند خیلی راحت پوست را در برابر باکتری ها آسیب پذیر کند به خصوص اگر جوش شما از نوع التهابی باشد وجود عفونت باکتریایی بسیار محتمل است.

 

روغن بادام تلخ باریج

  • درمان لک، جوش، ترک و چروک پوست
  • پیشگیری از ترک پوستی در بارداری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا