خشکی مو در پاییز و زمستان چرا رخ می‌دهد؟

خشکی مو یکی از مشکلاتی است که در فصل پاییز و زمستان بیشتر رواج دارد. مراقبت از مو، همیشه ضروری است، اما در ماه‌های سرد سال لزوم آن بیشتر می‌شود. چرا که در پاییز و زمستان با سردتر شدن هوا، سطح رطوبت کم می‌شود و همین باعث خشکی موها می‌شود. اساسا خشکی موها یکی از دلایل رایج در ریزش مو است. بنابراین خیلی‌ها در فصل زمستان دچار ریزش مو می‌شوند. بی‌تردید مراقبت از مو و جلوگیری از خشکی آن در فصل‌های سرد الزامی ست.

اگر شما هم در فصل‌های پاییز و زمستان دچار خشکی موها می‌شود، توصیه می‌کنیم پیش از درمان ابتدا عوامل این عارضه را بررسی کنید. در این مقاله قصد داریم دلایل خشکی مو در فصل‌های پاییز و زمستان را بررسی کنیم.

شامپوهای مناسب فصل

خشکی مو

یکی از دلایل عمده برای خشکی مو در فصل‌های سرد سال استفاده از شامپو نامناسب است. بسیاری از افراد در کل طول سال تنها از یک نوع شامپو استفاده می‌کنند، اما نباید فراموش کرد که با توجه به وضعیت هوا موها ممکن تغییر حالت بدهند و مثلا به جای شامپوی مخصوص موهای معمولی باید از شامپو با موهای خشک استفاده کرد. همین استفاده اشتباه از شامپوها می‌تواند خشکی موی سر را بیشتر کند.

استفاده کمتر از کرم‌های مرطوب‌کننده

به دلیل سرما بیشتر هوا باید در فصل زمستان بیشتر از کرم‌های مرطوب‌کننده استفاده کرد. بسیاری از موها نیاز به مراقبت بیشتر دارند و به صورت معمول باید برای مراقبت از آنها، کرم‌های مرطوب‌کننده استفاده کرد. ولی باید توجه کرد که مقدار و تعداد دفعات استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده در فصل‌های سرد بیشتر از فصل‌های گرم سال است.

در معرض سرما بودن موها

 

در معرض سرما قرار گرفتن یکی دیگر از عوامل خشک‌شدن مو سر است. وقتی مو سر در معرض سرما مخصوصا بادهای سرد زمستانی قرار می‌گیرد، خشک می‌شود و حالت معمول خود را از دست می‌دهد. استفاده از کلاه برای جلوگیری از خشک‌شدن موی سر اکیدا توصیه می‌شود.

حمام آب داغ

برای خیلی‌های هیچی مثل یک دوش آب گرم و حتی داغ و سوزان در فصل زمستان خوشایند نیست. اما باید گفت که آب داغ به طور کلی و به طور خاص در فصل زمستان باعث از بین رفتن چربی مو و خشکی می‌شود. توصیه می‌کنیم حتما با آب ولرم حمام کنید و تا حد ممکن مدت زمان استحمام را کاهش دهید. در ضمن استفاده از شامپو و صابون‌های مخصوص کودکان در این فصل‌ها توصیه می‌شود.

حمام گرفتن‌های مکرر

اگر عادت دارید هر روز یک بار و حتی دو بار استحمام کنید، توصیه می‌کنیم در فصل زمستان تا جایی که امکان دارید فاصله حمام‌ را کاهش دهید.

استفاده از سشوار و وسایل حالت‌دهنده مو

سشوار کشیدن بعد از حمام خیلی عادی است. البته سشوار، در فصل سرد و پیش از بیرون رفتن نه تنها عادی بلکه واجب است. اما توجه داشته باشید همین سشوار کشیدن موجب خشکی بیشتر مو و پوست‌ سر می‌شود. توصیه می‌کنیم تا جایی‌که امکان دارد، در فصل پاییز و زمستان از سشوار و وسایل حالت‌دهنده مو نظیر بابلیس و اتو مو و… استفاده نکنید. این وسایل بیش از پیش موهای شما را خشک و شکننده می‌کنند.

موهای سرتان قبل از ترک خانه خشک کنید

 

 

و اینکه قبل از بیرون رفتن حتما موهای سرتان را به خوبی البته بدون سشوار خشک کنید. به طور کلی موهای نمناک زودتر سرد می‌شوند و همین سرما به ساقه مو فشار می‌آورد و موجب شکنندگی می‌شوند. باز هم توصیه می‌کنیم پیش از خارج شدن موهای سرتان را با کلاه بپوشانید.

کم‌شدن آب بدن

به طور کلی آدم‌ها در فصل تابستان به خاطر گرما هوا بیشتر آب و مایعات می‌نوشند و زمستان تصور می‌کنند باید کمتر آب بخورند. همین باعث می‌شود تا در زمستان آب بدن کمتر شود. در واقع ۲۵ درصد ساختار مو از آب تشکیل شده بنابراین کمبود آب بدن باعث خشکی مو می‌شود. توصیه می‌کنیم در فصل‌های سرد سال هم به نوشیدن آب ادامه بدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا