گل سرخ ، نوش‌داروی افسردگی و تقویت قوای جنسی

      افسردگی یک نوع حالت خُلقی شامل بی‌حوصلگی و گریز از فعالیت یا بی‌علاقگی و بی‌میلی است و می‌تواند بر روی افکار، رفتار، احساسات و خوشی و تندرستی یک فرد تأثیر بگذارد. افرادی که دارای حالت افسردگی هستند، می‌توانند احساس ناراحتی، اضطراب، پوچی، ناامیدی، درماندگی، بی‌ارزشی، شرمساری یا بی‌قراری داشته باشند.

آن‌ها ممکن است اشتیاق خود را در انجام فعالیت‌هایی که زمانی برایشان لذت‌بخش بوده از دست بدهند، نسبت به غذا بی‌میل و کم‌اشتها شوند، تمرکز­شان کاهش یابد، در به خاطر سپردن جزئیات و تصمیم‌گیری دچار مشکل شوند، در روابط زناشویی خود به مشکل برخورد کنند. افسردگی هم‌چنین ممکن است باعث بی‌خوابی، خواب بیش از حد، احساس خستگی و کوفتگی، مشکلات گوارشی، یا کاهش انرژی بدن شود.

      افسردگی یک واکنش طبیعی نسبت به رویدادهای زندگی مانند مرگ اطرافیان، اثرات بیماری‌های بدنی یا عوارض جانبی مصرف بعضی از داروها و درمان‌های پزشکی می­باشد، البته تا زمانی که این حالت برای یک مدت زمان طولانی باقی نماند. ملاک­های تشخیصی اختلال افسردگی می­تواند افسردگی گذرا به شکل یک حالت و واکنش خُلقی که فرد می‌تواند به عنوان بخشی از زندگی خود تجربه کند را از اختلال افسردگی اساسی متمایز ‌کند.

تقریباً ۳۰۰ میلیون نفر(۳٫۵٪) در سراسر جهان در سال ۲۰۱۷ مبتلا به افسردگی اساسی بوده‌اند. درصد افرادی که حداقل یکبار به این بیماری مبتلا شده‌اند از ۷٪ در ژاپن تا ۲۱٪ در فرانسه متغیر است. شایع‌ترین دوره ابتلا، دهه دوم و سوم زندگی می‌باشد. تعداد ابتلاها در زنان نیز دو برابر مردان گزارش شده است.

برخی از علل افسردگی:

گل سرخ

۱ ـ رویدادهای روزمره در زندگی:

رویدادها و تغییر و تحولات زندگی مانند زایمان، یائسگی، مشکلات مالی، بیکاری، استرس کاری، بیماریها، از دست دادن یک دوست، بلایای طبیعی، انزوای اجتماعی، مشکلات روابط زناشویی، حسادت، طلاق  ممکن است باعث بروز و افزایش افسردگی شوند.

۲ ـ شخصیت:

افراد دچار افسردگی اساسی دارای مشکلات روان رنجوری بوده و در خانواده و اجتماع درون گراتر هستند.

۳ ـ عوامل زیستی:

عوامل زیستی مثل تغییرات در تنظیم انتقال دهنده های عصبی شیمیایی مغز بخصوص نوراپی­نفرین و سروتونین که دو انتقال­دهنده­ی شیمیایی در بدن هستند و نیز عوامل ژنتیکی تنظیم تغییرات هورمونی برای استرس شدید و زودرس می­تواند تغییرات پایدار در پاسخ­های رفتاری و ایجاد افسردگی ایجاد کنند.

۴ ـ درمان‌های پزشکی:

افسردگی ممکن است ناشی از دوره درمان بیماریها باشد. از جمله مصرف داروهای ضد بارداری، ضد تشنج، ضد میگرن، ضد روان‌پریشی، عوامل قلبی و عوامل هورمونی باعث افسردگی می‌شوند.

۵ ـ مواد مخدر و روان‌گردان:

 سوء مصرف مواد مخدر چه در زمان خماری و چه در زمان تَرک و همچنین از آثار به‌جای مانده از مصرف می­تواند باعث تشدید افسردگی شود. این مورد شامل  نوشیدنی‌های الکلی،­ آرام­بخش‌ها از جمله بنزودیازوپین تجویزی، مخدرها از جمله مسکن‌های تجویزی و مواد مخدر مانند  هروئین، محرک‌ها مانند کوکائین و آمفتامین، روان‌گردان‌ها و مواد استنشاقی می‌شود. برخی داده­های جدید حاکی از آن است که  میزان بروز اختلال افسردگی اساسی در میان افراد زیر ۲۰ سال در حال افزایش است. این مساله ممکن است به دلیل افزایش مصرف الکل و سومصرف سایر مواد در این گروه سنی باشد.

۶ ـ بیماری‌های غیر روانی:

خُلق افسرده می‌تواند ناشی از برخی بیماری‌های عفونی، کمبودهای تغذیه‌ای، شرایط عصبی و مشکلات فیزیولوژیکی، از جمله، کم‌کاری تیروئید، اِم اِس، بیماری پارکینسون، درد مزمن، سکته مغزی، دیابت و سرطان باشد.

۷ ـ تفاوت‌های جنسیتی:

افسردگی در زنان بیشتری از مردان است. در همین حال زنان به میزان بیشتری دارای نشانه‌های جسمانی مانند کم‌اشتهایی، اختلال خواب و خستگی همراه با درد و اضطراب نسبت به مردان هستند. این تفاوت جنسیتی بسیار کوچک‌تر از دیگر جنبه‌های افسردگی است. البته تحقیقات نشان داده‌است، زنان تمایل بیشتری برای بحث در مورد افسردگی خود دارند، این در حالی است که مردان سعی می‌کنند آن را از دیگران مخفی کنند.

 

درمان افسردگی:

گل سرخ

      درمان‌های ضدافسردگی را می‌توان به دو دسته کلی دارویی و غیر دارویی تقسیم کرد. اثربخشی هر دو این درمان‌ها در مطالعات فراوانی مشاهده شده ‌است.

      در زمینه پیشگیری از این بیماری نیز پژوهش‌ها نشان می‌دهند که مصرف ماهی تازه همراه با خرما و برخی از گیاهان دارویی از جمله عصاره گل محمدی و زعفران، احتمال ابتلا به افسردگی را کاهش می‌دهد. مواد موثره موجود در این موارد، ساختار غشای مغز و میزان دوپامین و سروتونین را تغییر می‌دهند. دوپامین و سروتونین از مهم‌ترین انتقال دهنده‌های عصبی محسوب می‌شوند که نقش مهمی در کنترل افسردگی ایفا می‌کنند.

علاوه بر این، پروتئین، ویتامین و مواد معدنی موجود در ماهی نیز در برابر افسردگی اثر محافظتی دارند. اسیدهای چرب امگا ۳ از زوال شناختی جلوگیری می‌کند و برای سلامت مغز نیز مفید است. در موارد شدید افسردگی، استفاده از داروهای ضد افسردگی ظاهراً بهترین گزینه بوده ‌است! این داروها در دهه‌های اخیر از نظر کمی و کیفی رشد فراوانی داشته‌اند اما با مصرف بلند مدت آن‌ها شاهد عوارض متعدد جانبی منفی خواهیم بود، لازم است ذکر شود دارو درمانی حتماً باید به موازات روان درمانی باشد که پر هزینه و زمانبر است.

 

گل سرخ  (Rosa damascene Mill):

 گل سرخ

      گل سرخ (رز) نام یک گیاه زینتی است که در ایران با نام گل محمدی شناخته می شود و احتمالاً اولین گلی است که در ایران در قرن دهم میلادی از آن اسانس با روش تقطیر به دست آمد. گل سرخ از دیرباز در متون طب ایرانی به عنوان درمانگر برای درد شکم و قفسه سینه، تقویت قلب، خونریزی قاعدگی، مشکلات گوارشی و یبوست و همچنین نشاط افزا، ضدافسردگی و ضداضطراب و در آروماتراپی به عنوان یک ضدافسردگی ملایم اما قدرتمند، افزاینده میل جنسی در زنان و مردان و یک اسانس عالی در مراقبت از پوست مطرح بوده است. 

اسانس گل سرخ به علت دارا بودن ویژگی‌های بسیار مطلوب، موجب ایجاد آرامش دلخواهی می‌شود. همچنین مشخص شده که اسانس گل سرخ دارای اثر محرک روی مغز انسان می‌باشد. اسانس گل رز (گل محمدی) باعث افزایش اعتماد به نفس و قدرت ذهنی و موثر در مبارزه با افسردگی است. این اسانس در کنترل افسردگی و اضطراب بسیار مفید می‌باشد. اسانس گل محمدی تقویت کننده اعصاب است و به آن‌ها قدرت تحمل شوک‌ها را داده و اختلالات ناشی از تغییرات سن و صدمات فیزیکی را کاهش می‌دهد.

تاثیر اسانس گل سرخ در پیشگیری و درمان برخی از بیماری­ها:

 

      روغن های موجود در عصاره رز برای پوست، افسردگی و هورمونها مفید هستند. عطر گل سرخ یکی از تجربیاتی است که خاطرات دوست داشتنی عشق دوران جوانی را در باغ ها و پارک ها و حیاط منزل، یادآوری می­کند. اما آیا می­دانید که رزها چیزی بیش از یک بو و عطر خوش هستند؟

این موضوع که آنها دارای خواص درمانی هستند، مطلب کاملاً درستی است. روغن­های موجود در گل سرخ که با یک روش ساده تقطیری به دست می آیند، برای تامین سلامتی و زیبایی در طی هزاران سال مورد استفاده بشر قرار گرفته است.

تحقیقات علمی و تجربیات شخصی نشان داده که روغن گل سرخ می­تواند آکنه را بهبود دهد، هورمون­ها را متعادل نماید، افسردگی را کنترل کرده و میل جنسی را افزایش دهد. روغن های ضروری گل رز از عصاره گل محمدی با نام علمی (Rosa damascene Mill) ساخته می­شوند. محققین اعلام نموده­اند که این عصاره شامل ترکیبات تراپیوتیک شناخته شده­ای است که سلامتی بدن انسان را تامین می­کند.

 

ـ سودمندی­های مصرف اسانس گل محمدی برای سلامتی انسان:

  ۱ ـ مبارزه با افسردگی

  ۲ ـ تسکین التهاب مفاصل

  ۳ ـ درمان زخم ها

  ۴ـ خواص ضد اسپاسم

  ۵ ـ محافظت در مقابل ویروس­ها

  ۶ ـ تقویت قوای جنسی

  ۷ ـ خواص مرطوب کنندگی

  ۸ ـ خواص باکتری­کُشی

  ۹ ـ خواص مراقبت از پوست

۱۰ ـ پاکسازی خون

۱۱ ـ سهولت در قاعدگی

۱۲ ـ جلوگیری از خونریزی بیش از حد

۱۳ ـ حفظ سلامت کبد

۱۴ ـ ممانعت از سمیت در بدن

۱۵ ـ کاهش اضطراب

۱۶ ـ کاهش اختلالات معده

۱۷ ـ مسهل صفرا

۱۸ ـ محافظت از رحم

۱۹ ـ تنظیم هورمونها

سه مورد برتر از مزایا و سودمندی اسانس گل محمدی عبارتند از:

۱ ـ روغن گل محمدی برای بهبود افسردگی:

گل سرخ

      یک مثال حقیقی از سودمندی روغن رز، تاثیر آن بر افسردگی است. اجداد ما در زمانهایی که، شرایط روحیشان کم یا ضعیف می­شد، به مناظر زیبا و جاهایی که عطر و بوی گل، آنجا را فراگرفته بود می­رفتند. هیچ فردی از بوی قدرتمند گل رز خسته نمی­شود و شادابی در اثر این بو، باور­کردنی نیست.

مقالات منتشر شده در زمینه عطر درمانی (آروماتراپی) به صورت بالینی در زنان باردار نشان می­دهد که نتایج بسیار قابل توجه است و واکنش طبیعی افزایش یافته و و افسردگی زنان پس از زایمان بطور معنی­داری کاهش می­یابد.

گزارشاتی نیز وجود دارد که نشان می­دهد، اختلال اضطراب عمومی  بطور قابل ملاحظه­ای بهبود می­یابد. نحوه استفاده از اسانس گل رز برای افراد مضطرب به صورت قراردادن چند قطره در لباس خواب شبانه موقع خوابیدن است. هنگام بیداری در صبح، شادابی بسیار خوبی دیده خواهد شد.

۲ ـ روغن گل محمدی برای بهداشت پوست:

      کیفیت زیادی در روغن گل محمدی وجود دارد که برای پوست مفید است. مزایای ضد میکروبی و آروماتراپی به تنهایی دلیل خوبی برای قرار دادن چند قطره اسانس رز در لوسیون­ها دست­ساز و کِرِم­ها است. محققان چینی در سال ۲۰۱۰ گزارش نمودند که روغن گل رز یکی از قویترین مواد ضد باکتری در مقایسه با ۱۰ روغن دیگر می باشد که فقط پس از ۵ دقیقه با رقّت ۰.۲۵% ، کاملاً باکتری مسئول آکنه (Propionibacterium acnes) را از بین می­برد.

دانشمندان آلمانی نیز در سال ۲۰۱۰ گزارش کرده­اند که یکی از جنبه های جذاب اسانس گل محمدی، وجود رابطه مشخص بین ویژگی لیپوفیلیک، ساختار شیمیایی و نفوذ در پوست می­باشد. این بدین معنی است که وقتی اسانس رز به محصولات آرایشی و بهداشتی اضافه می­شود، پوست مواد شیمیایی موثر و مغذی بیشتری را جذب می­کند.

۳ ـ روغن گل محمدی برای قوای جنسی و سلامت هورمونی:

       از آنجا که اسانس گل محمدی به عنوان عامل ضد اضطراب عمل می­کند، می­تواند تا حد زیادی به رفع اختلال عملکرد جنسی مرتبط با استرس، کمک نماید. گزارش شده است که اسانس گل محمدی با ایجاد تعادل در هورمون­های جنسی، میل جنسی را افزایش می­دهد. برای اینکار استفاده از دو قطره اسانس گل محمدی در ناحیه گردن و یا پخش آن در اتاق خواب توصیه شده است.

 

روغن گل محمدی بسیار ارزشمند است و مزایای زیادی دارد. این ارزشمندی به تعداد زیادی از اجزا و ترکیبات اسانس آن مربوط است. بهترین اسانس دارویی ارگانیک،  قطره خوراکی گل سرخ باریج اسانس است.  

 

قطره خوراکی گل سرخ (گل محمدی)

توصیه مهم: در مصرف داروها به بروشور و راهنمای مصرف حتماً توجه نمایید.

دستور مصرف:         ۲ بار در روز، هر بار ۱۵ قطره همراه با مقداری مایعات میل شود.

موارد منع مصرف:    دوران بارداری، کودکان

عوارض جانبی:         با مصرف مناسب مقادیر توصیه شده درمانی، هیچگونه عارضه­ای مشاهده نشده است.

تداخلات دارویی:      ممکن است مصرف همزمان قطره گل سرخ با داروهای آرام بخش و ضدافسردگی موجب

                           تشدید اثرات آن­ها گردد.

نکات قابل توصیه:     افسردگی را با تشخیص پزشک درمان نمایید. همانند سایر داروها، قطره گل سرخ را از دید و

                          دسترس اطفال دور نگهدارید. بلافاصله پس از مصرف، درب شیشه را محکم ببندید. دور از نور،

                          در دمای ۱۵-۳۰ درجه سانتی­گراد نگهداری نمایید.

ترکیبات شیمیایی گیاه:   حاوی مواد موثره­ای چون سیترونلول، ژرانیول، نرول و فنیل اتیل الکل.

شکل دارویی:          قطره ۱۵ میلی­لیتری دارای قطره چکان در جعبه مقوایی با بروشور

موارد مصرف:          افسردگی و افزایش میل جنسی

اجزای فرآورده:        اسانس گل محمدی (Rosa damascena)

مواد موثره:             سیترونلول، ژرانیول، نرول، لینالول

تهیه و تنظیم به سفارش شرکت داروسازی باریج اسانس

دکتر کریم نوزادنمین

‫۴ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا