گرفتگی صدا و راه‌های درمان آن

حتما تا به حال برای شما پیش آمده که در حال ارائه موضوعی مهم سر کار یا سر کلاس‌اید، ولی صدا‌تان می‌گیرید و مجبور به سرفه‌های مکرر می‌شوید، و سعی می‌کنید با یک لیوان آب‌ جوش سریع مشکل را حل کنید. گرفتگی صدا مشکلی رایج است و احتمالا برای هرکسی رخ می‌دهد. اما اگر گرفتگی صدا مداوم باشد، خیلی ناخوشایند و غیرقابل تحمل می‌شود. گرفتگی صدا دلایل متنوع و مختلفی دارد. برخی عوامل موثر در گرفتگی صدا به خود حنجره مربوط می‌شود و ناشی از اختلالاتی است که در این ناحیه وجود دارد و برخی دیگر از موارد گرفتگی صدا، به دلیل بیماری های عمومی رخ می‌دهد.

در مواقع بروز این مشکل معمولا این سوال مطرح می شود که گرفتگی صدا دائمی است یا موقت.

 

در پاسخ باید گفت، در صورتی که عامل زمینه ساز گرفتگی صدا، علتی عضوی و ساختاری مانند التهاب، پولیپ یا فلج طناب صوتی باشد، مشکل فرد دائمی خواهد بود.

 

البته موارد غیرعضوی گرفتگی صدا شایع تر از علل عضوی است. گرفتگی صدا که با علل غیرعضوی رخ می‌دهد، معمولا به طور متناوب برای فرد پیش می آید و دائمی نیست.

دلایل گرفتگی صدا چیست؟

۱- استفاده نابجا و بیش از حد از حنجره مثل فریاد زدن و یا در برخی مشاغل مثل معلمین، خوانندگان و مداحان

 

۲- بیماری‌های التهابی و عفونی حنجره مثل لارنژیت‌های حاد و مزمن، سرماخوردگی، سینوزیت و سرفه‌های پیاپی در اثر التهاب دستگاه تنفسی

 

۳- آلرژی که باعث افزایش ترشح حلق و در نتیجه تورم تارهای صوتی می‌شود.

 

۴- ریفلاکس یا برگشت اسید معده به مری و گلو به ویژه شب‌ها

 

۵-  بخار مواد شیمیایی و یا دود سیگار، البته ذکر این نکته لازم است که نه تنها سیگار باعث تحریک تارهای صوتی می‌شود، بلکه باعث ایجاد پولیپ تارهای صوتی و همینطور تومور سرطانی در حنجره می‌شود که این موارد هم باعث گرفتگی صدا می شوند.

۶-  خشکی هوا که بیشتر در زمستان و در مناطق سرد و خشک نمود پیدا می‌کند.

۷- عبور لوله‌های تنفسی از حنجره به هنگام بیهوشی عمومی برای اعمال جراحی، باعث تورم ناحیه حنجره می‌شود.

گرفتگی صدا

۸-  ضربه مستقیم به حنجره و به دنبال آن شکستگی غضروف آن و خونریزی که باعث گرفتگی صدا می‌شود.

 درمان گرفتگی صدا

علاوه بر اینکه با استراحت دادن به حنجره و پرهیز از عوامل حساسیت‌زا مثل سیگار، ادویه و… می‌توان با مصرف داروهای مثل شربت بنفشه به سرعت گرفتگی صدا را رفع کرد.

شربت بنفشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا