کرم‌های ضدآفتاب دوست پوست‌‌مان در روزهای آفتابی

کم‌کم در حال نزدیک شدن به روزهای گرم و آفتابی هستیم و طبعا بازار کرم‌های ضدآفتاب هم گرم‌تر می‌شود. شاید برای شما هم تا به حال پیشامده که روی کرم ضدآفتاب با یک سری اعداد برخورد کرده‌اید. یا مسئول داروخانه از شما پرسیده باشد که کرم ضدآفتاب با SPF  چند می‌خواهید؟ اگر اطلاعاتی در مورد این فاکتورها ندارید پس با ما همراه باشید.

SPF یعنی چه؟

ضدآفتاب

SPF  مخفف سه واژه انگلیسی Sun Protection Fector  به معنی فاکتور محافظت از خورشید است. SPF  به صورت عدد نمایش داده می‌شود. این عدد بیانگر قدرت این محصولات برای مقابله با نور خورشید بوده و همچنین به عنوان عامل مقایسه در محصول از این نظر مورد استفاده قرار می‌گیرد.  هر قدر این عدد از نقطه نظر کمیت، بزرگتر باشد، فرآورده قوی‌تر بوده و محافظت بیشتری را فراهم می‌نماید.

روش های گوناگونی برای اندازه گیری این فاکتور، در کشورهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد که تفاوت های گاهاً عمده ای با یکدیگر داشته و به همین دلیل می تواند برداشتی گمراه کننده در اختیار مصرف کننده قرار دهد.

صرف نظر از روش به کار گرفته شده، عمدتاً اندازه گیری ها یا بر روی موجودات زنده صورت می گیرد که به این دسته از اندازه گیری ها Vivo ـ In گفته می‌شود. یا آنکه با شبیه سازی پوست انسان و نیز استفاده از لامپ هائی که نور خورشید را شبیه سازی می نمایند،  عدد SPF یک فرآورده ضدآفتاب اندازه گیری می شود که به این نوع اندازه گیری ها اصطلاحاً روش های In ـ Vivo اطاق می‌شود.

بدیهی است که دقت این نوع اندازه گیری ها بستگی به میزان دقت در شبیه سازی نور خورشید و نیز بافت و پوست انسان خواهد داشت.

ضدآفتاب

تشریح روش های اندازه گیری از بحث این مقاله خارج است ولی مفهوم علملی و کاربردی این عدد، چنین است که اگر فرآورده های دارای عدد SPF متوسط ۲۵ باشد، این بدان معنی است که کاربرد چنین فرآورده ای ۲۵ بار بیشتر از حالت عدم مصرف آن، به مصرف کننده پوشش می‌دهد.

به عبارت دیگر، اگر فردی پس از ۱۰ دقیقه قرار گرفتن در آفتاب دچار قرمزی پوست شود، با استفاده از چنین فرآورده‌ای با فاکتور SPF متوسط ۲۵، این زمان به ۲۵۰ دقیقه افزایش خواهد یافت.

نکته مهم دیگر در رابطه با عدد (SPF) دامنه نوسانات آن می باشد به این معنی که (SPF) یک عدد مطلق نبوده و

دارای دامنه تغییرات مثبت / منفی بین ۲ تا ۵ واحد (برحسب روش اندازه گیری و قدت آن)  خواهد بود. به همین دلیل بهتر است که از واژه متوسط در این رابطه استفاده شود.

آیا همه افراد نیاز به محافظت در مقابل نور آفتاب دارند؟

ضدآفتاب

یک باور و گمان غلط در بین مردم شایع است و آن این است که تنها در صورتی که در زیر نور آفتاب و به قصد آفتاب گرفتن دراز می‌کشیم،  نیاز به استفاده از لوسیون یا کرم‌هایای ضدآفتاب داشته و البته این نیاز فقط برای خانم ها است. یا فقط کسانی که پوست آنها روشن می باشد نیاز به این محصولات خواهند داشت

باید به این مطلب توجه داشت که توانائی طبیعی و مادرزادی پوست برای محافظت از خود، در مقابل اشعه خورشید، بستگی به مقدار موجود از یک ماده شیمیائی به نام (ملانین) در پوست دارد که این مقدار موروثی است  به این معنی که از یک نسل، به نسل بعدی منتقل می‌شود.

از نقطه نظر قومیت، افراد با پوست روشن، مقدار کمتری ملانین در پوست خود، در مقایسه با افراد با پوست تیره (به طور ذاتی) دارند. اما هیچ کس، حتی آنهائی که تیره‌ترین رنگ پوست را دارند، از اثرات زیان بار اشعه آفتاب در امان نیستند.

امروزه متخصصان و پزشکان پوست، استفاده مستمر، در تمام فصول سال، از یک فرآورده ضدآفتاب را توصیه می‌کنند.

کرم‌های ضدآفتاب باریج اسانس

ضدآفتاب

با توجه به اینکه کرم‌های ضد آفتاب  در تماس دائمی با پوست و موی ما هستند، بهتر است از کرم‌های استفاده کنیم که در تهیه آن از موادشیمایی استفاده نشده باشد. کرم‌های ضد آفتاب باریج‌اسانس همگی برپایه مواد گیاهی بوده پس بهترین گزینه برای محافظت از پوستمان در برابر اشعه‌های مضرر خورشید هستند، این محصولات همگی در ایران تهیه شده‌اند و نوع پوست مردم ایران در فرمولاسیون‌شان لحاظ شده است.

در ضمن در فرمولاسیون کرم ضدآفتاب باریج اسانس، فاکتور حفاظتی بیش از ۵۰ (SPF 50+) استفاده شده که می‌تواند ۹۸ درصد از پرتوهای خورشیدی را مسدود کند. استفاده از ترکیبات معدنی و ویتامین E و B5 در کنار رطوبت رسان‌ها و ترکیبات نرم کننده و ضد التهاب های گیاهی از مزیت های این محصول است. همچنین فرمولاسیون این فراورده به گونه ای طراحی شده است که ترکیبات خاص کمپلکس شده با تیتانیوم دی اکسید، تعریق را کاهش می‌دهد. کرم های ضد آفتاب باریج اسانس در ۶ مدل به صورت زیر وارد بازار شده است.

مخصوص پوست های خشک تا نرمال مخصوص پوست های نرمال تا چرب
کرم ضد آفتاب رنگی-کرم پودری روشن کرم ضد آفتاب رنگی- کرم پودری روشن
کرم ضد آفتاب رنگی- کرم پودری تیره کرم ضد آفتاب رنگی- کرم پودری تیره
کرم ضد آفتاب بیرنگ کرم ضد آفتاب بیرنگ

صفحه‌ی کرم‌های ضدآفتاب باریج‌اسانس

‫۲ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا