کدام گیاهان به تقویت سیستم‌ ایمنی بدن در برابر سرماخوردگی و آنفولانزا کمک می‌کنند؟

با شروع فصل پائیز و کاهش تدریجی دمای هوا، سرماخوردگی و آنفلوانزا به شدت شیوع پیدا می‌کند. واکسیناسیون و رعایت احتیاط‌های لازم و همچنین تقویت سیستم ایمنی بدن مهمترین و موثرترین راه‌های پیشگیری از این بیماری‌های فصلی‌ هستند. در این قماله قصد داریم گیاهانی که برای پیشگیری و حتی درمان سرماخوردگی و آنفلوانزا به ما کمک می‌کنند را بررسی کنیم.

آلوئه ورا

عنصر روی به بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند؛ مصرف آلوئه‌ورا می‌تواند کمبود روی بدن را رفع کرده و سیستم ایمنی را تقویت کند. این گیاه دارای خواص ضد التهابی، ضد عفونی کنندگی، ضد ویروسی و ضد قارچی است؛ بنابراین بدون بروز حساسیت و عوارض جانبی می‌تواند به بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک کند. همچنین، آنزیم‌های موجود در آلوئه‌ورا، ساختار پروتئین‌های به هم چسبیده را می‌شکند و آن‌ها را به اسیدهای آمینه مفید برای بدن تبدیل می‌کند.

پونه کوهی

گیاهان برای تقویت سیستم ایمنی بسیار قوی عمل می‌کنند. پونه کوهی یکی از قوی‌ترین گیاهان دارویی برای این منظور است. این گیاه سرشار از ویتامین‌های A، C، E و K است که همه برای سیستم ایمنی بدن مفید هستند. این ویتامین‌ها در کنار هم اثرات ضد التهابی، ضد میکروبی و ضد قارچی دارند. تحقیقات نشان داده است که پونه کوهی در مبارزه با بیماری‌های باکتریایی کشنده مانند MRSA و لیستریا بسیار مؤثر است. تصور کنید اگر هر روز مقداری از این گیاه را با غذای خود بخورید چه تأثیر شگفت انگیزی برای تقویت سیستم ایمنی بدن شما خواهد داشت.

زردچوبه

اکثر ما ایرانی‌ها از زردچوبه به عنوان ادویه برای طعم دار کردن غذاهای روزانه خود استفاده می‌کنیم. زردچوبه بیشتر به خواص آنتی اکسیدان و ضد التهابی مشهور است. اما آیا می‌دانستید ماده‌ای که باعث تقویت این ویژگی‌ها می‌شود کورکومین است؟ کورکومین یک ترکیب ضد ویروس، ضد قارچ و ضد التهاب است که در بهبود سرماخوردگی و گرگرفتگی روزمره نقش پررنگی دارد. زردچوبه در تقویت سیستم ایمنی بدن افراد مبتلا به سرطان نیز تأثیر شگفت انگیزی دارد. علاوه بر این، از آنجا که وجود التهاب در رگ‌ها عامل اصلی بسیاری از بیماری‌هاست، ضد التهاب بودن یک امتیاز قوی برای زردچوبه محسوب  می‌شود.

شیرین بیان

گیاه شیرین بیان برای بسیاری از ناراحتی‌های مزمن مفید و مؤثر است. اما یکی قدرت‌های حیرت انگیز این گیاه، تأثیر آن در تقویت غدد آدرنال (فوق کلیه) و پشتیبانی از سیستم ایمنی در پاسخ به استرس‌ها است. غدد فوق کلیه به طور پیچیده‌ای با سیستم دفاعی بدن در ارتباط هستند.

هنگامی که دچار استرس شدید می‌شوید، در حالی که غدد آدرنال ضعیف شده‌اند، سیستم ایمنی بدن شما نیز برای پاسخ به استرس‌ها، بسیار آسیب پذیر خواهد بود. از این رو، تقویت غدد آدرنال و بهبود پاسخ به استرس‌ها، بهترین راه برای پشتیبانی و تقویت سیستم ایمنی بدن است. همچنین، تحقیقات نشان داده است که ریشه شیرین بیان با کمک به دفع ویروس‌ها، به طور مستقیم، ایمنی بدن را افزایش می‌دهد.

زنجبیل

زنجبیل قرن‌هاست که به عنوان متداول‌ترین ماده برای بهبود سرماخوردگی و آنفولانزا به کار می‌رود. این گیاه یک عامل قدرتمند برای کمک به رفع حالت تهوع است. زیرا گاز روده‌ها را از بین می‌برد و سایر اختلالات گوارشی را نیز بهبود می‌بخشد. مصرف مداوم زنجبیل به صورت دمنوش یا آدامس جویدنی، به بهبود بیماری‌های حرکتی، دریازدگی و بیماری‌های مربوط به دوران بارداری کمک زیادی می‌کند.

سیر

سیر یک نیروگاه قدرتمند برای تقویت سیستم ایمنی بدن محسوب می‌شود. مطالعات زیادی در مورد خواص سیر انجام شده است که نشان می‌دهد، این گیاه توانایی گلبول‌های سفید خون را برای مبارزه با ویروس‌ها به طور چشمگیری افزایش می‌دهد. به همین دلیل نیز از عصاره این گیاه برای بهبود سرماخوردگی و آنفولانزا استفاده می‌شود. طبق تحقیقات انجام شده، مصرف مرتب روزانه سیر (به صورت ادویه، مکمل و یا مصرف مستقیم) ۶۳% احتمال ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا را کاهش می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا