دانستنیها

مدیتیشن و درمان بیماری‌ها

مدیتیشن  یا مراقبه به تمرین‌های تسلط بر ذهن گفته می‌شود. مدیتیشن امروزه از محبوبیت بالایی بین افراد به خصوص خانم‌ها برخوردار است. در مورد مدتیتشین و تأثیرات فراوان آن بر سلامت جسمی و روانی پژوهش‌های زیادی انجام شده که در ادامه به تعدادی از آنها اشاره خواهیم کرد.

فواید بی نظیر مدیتیشن برای سلامتی بدن

رفع استرس و اضطراب

مدیتیشن

بسیاری از افراد برای کنترل استرس و کاهش هورمون کورتیزول (هورمون مسئول استرس) تمرین مدیتیشن تمرکز حواس را انجام می دهند.تحقیقات دانشگاه جان هاپکینز نشان می دهد که مدیتیشن می تواند بسیاری از اثرات منفی استرس فیزیولوژیکی را کاهش دهد. با این حال مطالعات بیشتری نیاز است تا مشخص شود چگونه مدیتیشن باعث افزایش سلامت روان و کاهش استرس می شود.

​درمان بیخوابی

مدیتیشن

اگر شما با اختلالات خواب مواجه هستید مدیتیشن به راحتی این مشکل را برطرف می کند. طی مطالعه ای که در سال ۲۰۰۹ انجام شد، مشخص گردید که مدیتیشن در درمان بی خوابی نقش موثری دارد و باعث بهبود کیفیت خواب می شود.

همچنین مقاله ای در سال ۲۰۱۵ در مجله پزشکی JAMA منتشر گردیده که نتایج آن نشان می دهد که مدیتیشن باعث بهبود کیفیت خواب در افراد مسنی که از اختلالات خواب رنج می بردند، شده است. چگونه با تمرینات یوگا خواب بهتری داشته باشیم؟

​افزایش عملکرد شناختی مغز

مدیتیشن

مدیتیشن منظم نقش موثری در افزایش قدرت ذهن دارد و مطالعات نشان داده که افرادی که مدیتیشن انجام می دهند سه برابر سریعتر از افرادی که مدیتیشن انجام نمی دهند مطالب را یاد می گیرند.مطالعه ای در سال ۲۰۱۳ نشان داده که تمرین مدیتیشن منجر به افزایش نمرات آزمون های استاندارد و بهبود حافظه شده است.همچنین مدیتیشن قدرت حافظه، سطح هوشیاری و میزان کنترل احساسات را افزایش می دهد و از کاهش موارد ذکر شده با افزایش سن جلوگیری می کند.

​کاهش فشار خون

مدیتیشن منظم فشار خون بالا را کنترل می کند. از فشار خون بالا به عنوان قاتل خاموش یاد می شود چون در اکثر موارد دارای علایم خاصی نمی باشد ولی به طور قابل توجهی باعث آسیب به قلب و عروق می شود.مطالعه ای که در سال ۲۰۰۸ توسط دانشگاه کنتاکی انجام شده نشان داده که مدیتیشن یک درمان موثر برای کنترل فشار خون بالاست و حتی می تواند عوارض جانبی داروهای ضد فشار خون را کاهش دهد.مدیتیشن برای کاهش فشار خون سیستولیک و دیاستولیک مفید است.

​بهبود سلامت قلب

مدیتیشن

مدیتیشن سلامت قلب و عروق را بهبود می بخشد و خطر ابتلا به حملات قلبی و سکته مغزی را کاهش می دهد. مطالعه ای که در سال ۲۰۱۲ انجام شده به خوبی این موضوع را مشخص کرده و نشان داده که مدیتیشن حملات قلبی، سکته مغزی و حتی مرگ زودرس ناشی از بیماری قلبی را کاهش می دهد.

مدیتیشن با کاهش فشار خون، کاهش استرس و کاهش عصبانیت و خشم که همگی از عوامل ایجاد کننده مشکلات قلبی اند، به افزایش سلامت قلب و عروق کمک می کند.برای مبارزه با مشکلات قلبی و عروقی که یکی از علل مهم مرگ و میر هستند، روزانه ۲۰ دقیقه به مدیتیشن بپردازید.

تاخیر در پیری مغز

مدیتیشن

مدیتیشن برای به تاخیر انداختن پیری مغز و جلوگیری از بیماری های عصبی مانند اختلالات شناختی، آلزایمر و پارکینسون بسیار مفید می باشد. پیشگیری از آلزایمر با ورزش های مغزبا افزایش سن، چند بخش از مغز شروع به کوچک شدن می کند و منجر به بیماری لوگرینگ (Lou Gehrig’s)می شود.

مدیتیشن با افزایش سلول های خاکستری مغز، افزایش نورون های فاقد میلین و افزایش سایر سلول های سیستم عصبی مرکزی، پیری مغز را به تاخیر می اندازد.محققان کشف کرده اند که با افزایش سن، حجم ماده خاکستری مغز افرادی که مدیتیشن انجام می دهند نسبت به افرادی که مدیتیشن انجام نمی دهند، کاهش پیدا نمی کند.

​تقویت سیستم ایمنی

مدیتیشن

تحقیقات نشان می دهد که مدیتیشن منظم به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند. مقاله چاپ شده در مجله سایکوسوماتیک نشان می دهد که مدیتیشن باعث ایجاد تغییرات مثبت در عملکرد مغز و سیستم ایمنی می شود.در مطالعات انجام شده مشخص شده افرادی که به طور منظم مدیتیشن انجام می دهند در مقایسه با افرادی که مدیتیشن انجام نمی دهند آنتی بادی های ضد آنفلو انزای بیشتری تولید می کنند.

​کاهش خلق و خو و حال منفی

مدیتیشن منظم حتی به کاهش خلق و خوی منفی و بد نیز کمک می کند. مدیتیشن میزان امواج آلفای مغز را افزایش می دهد و به کاهش حالات و احساسات منفی مثل خشم، تنش، غم و اندوه کمک می کند.مطالعات نشان داده که مدیتیشن به بهبود استرس و خلق و خوهای منفی و کاهش اضطراب و افسردگی کمک می کند. کاهش حالات و تفکرات منفی در طولانی مدت برای سلامتی بسیار مفید می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا