دسته‌بندی نشده

غذاهای مفید و مضر حاوی کلسترول‌ کدامند؟

افزایش کلسترول‌ خون یا همان چربی خون یکی از مشکلات رایج زندگی امروزی ست. این عارضه علاوه بر اینکه به تنهایی مشکلات زیادی برای مبتلایان ایجاد می‌کند، زمینه‌ساز بیماری‌های خطرناک‌تر از جمله بیماری‌های قلبی می‌شود.

براساس آمار مرکز کنترل بیماری‌های آمریکا، تخمین‌زده می‌شود بیش از ۳۵ میلیون نفر از بزرگسالان در آمریکا دچار کلسترول بالاتر از ۲۴۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر هستند. این مقدار بسیار بیشتر از محدود مجاز کلسترول‌ طبیعی خون است. متاسفانه چربی خون بالا در بین ایران هم شیوع زیادی دارد. در این مقاله قصد داریم غذاهایی را که منجر به افزایش چربی خون یا بالا رفتن کلسترول‌ می‌شوند را معرفی نماییم تا با اجتناب از  این غذاها و انتخاب رژیم غذایی مناسب بتوانیم به سلامت خودمان و اطرافیان کمک کنیم.

 

کلسترول‌

قرص آترومد باریج

  • پیشگیری از تصلب شرائین
  • کاهش تری گلیسیرید و کلسترول
  • کاهش قند خون
  • افزایش HDL

کدام غذاها باعث افزایش چربی خون می‌شوند؟

کلسترول‌

احتمالا تا به حال در مورد غذاهایی که باعث افزایش کلسترول می‌شوند شنیده و خوانده‌اید. فست‌فودها، خوراکی‌های مانند چیپس و اسنک و پفک‌ها، شیرینی‌های حاوی چربی‌های ترانس، سوسیس و کالباس و به‌ طور کلی گوشت‌های فرآوری‌شده از عمده‌ترین غذاهای افزایش‌دهنده کلسترول هستند. البته شاید تصور کنید غذاهای سنتی سلامت بیشتری دارند، ولی غذاهای اصیل ایرانی نظیر کله پاچه و کباب و… هم باید به این لیست اضافه شوند.

اما علاوه بر این غذاهایی که زیاد در مورد آنها صحبت شده و یک سری غذاها و مواد غذاهایی هم هستند که باید مورد توجه قرار گیرند. در ادامه با این غذاها و مواد غذایی بیشتر آشنا می‌شویم.

تخم‌مرغ

کلسترول‌

تخم مرغ یکی از مقوی ترین غذاهایی‌ست که می‌توانید بخورید. تخم‌مرغ حاوی کلسترول است. یک تخم‌مرغ بزرگ به طور متوسط حاوی ۲۱۱ میلی‌گرم کلسترول است. اما نکته مهم اینکه اکثر مردم فکر می‌کنند که با مصرف تخم‌مرغ چربی خون‌شان به شدت افزایش می‌یابد. اما براساس تحقیقات انجام‌شده  مصرف تخم‌مرغ تاثیر منفی روی سطح کلسترول خون ندارد و خوردن تخم‌مرغ کامل (با زرده و سفیده) می‌تواند منجر به افزایش اچ‌دی‌ال  یا چربی‌های مفید شود. اچ‌دی‌ال در سلامت قلب نقش مهمی دارد.

به علاوه تخم‌مرغ منبع غنی تامین ویتامین ب، سلنیوم و ویتامین آ بدن است. براساس همین تحقیقات مصرف یک تا سه عدد تخم‌مرغ در روز به سلامت بدن کمک شایانی می‌کند.

پنیر

کلسترول‌

۳۰ گرم پنیر حاوی حدود ۲۷ میلی‌گرم کلسترول است. شاید در مورد پنیر هم این تصور را داشته باشید که مصرفش باعث افزایش کلسترول خون می‌شود، اما براساس چندین پژوهش حتی پنیرهای پرچربی هم تاثیر منفی بر افزایش سطح کلسترول خون ندارند.

در یک پژوهش ۱۲ هفته‌ای بر روی ۱۶۲ نفر مشخص شد که مصرف روزانه ۸۰ گرم پنیر پرچربی منجر به افزایش کلسترول بد یا LDL در مقایسه با پنیر کم‌چربی نمی‌شود. انواع پنیرها حاوی مواد غذایی مفیدی نظیر کلسیم، پروتئین، ویتامین ب و ویتامین آ هستند.

البته از آنجایی‌که پنیر (مخصوصا پنیرهای پرچربی) کالری زیادی دارند، توصیه می‌شوند بیشتر از ۳۰ تا ۶۰ گرم در هر وعده غذایی مصرف نشوند.

دل و جگر و قلوه

کلسترول‌

دل و جگر و قلوه سرشار از کلسترول و بسیار مغذی هستند. به عنوان مثال دل مرغ منبع عالی آنتی اکسیدان قدرتمند  CoQ10  و همچنین ویتامین B12، آهن و روی است. دل و جگر و قلوه هم کلسترول حاوی کلسترول خوب هستندو براساس یک پژوهش در بیش از ۹ هزار بزرگسال کره‌ای، مصرف دل و جگر و قلوه در مقایسه با گوشت‌های فرآوری‌شده خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را تا حد زیادی کاهش می‌دهند.

ماهی ساردین

کلسترول‌

ساردین‌ها نه تنها سرشار از مواد مغذی هستند بلکه یک منبع پروتئین خوشمزه و مناسب نیز هستند که می‌توان به انواع مختلفی از غذاها اضافه کرد. یک وعده از این ماهی‌های کوچک حاوی ۱۳۱ میلی گرم کلسترول  است. اما ماهی ساردین در عین حال حاوی منابع غنی آهن، سلنیوم، فسفر، روی، مس، منیزیم و ویتامین E است.

ماست پرچرب

 

ماست پرچرب یک ماده غذایی سرشار از کلسترول‌ است که از مواد مغذی مانند پروتئین، کلسیم، فسفر، ویتامین‌های گروه B، منیزیم، روی و پتاسیم تشکیل شده است. ۲۵۰  ماست پرچرب حاوی ۳۱.۹ میلی گرم کلسترول است.

پژوهش‌های اخیر نشان می‌دهد که افزایش مصرف لبنیات پرچرب  با کاهش کلسترول‌ بد یا ال‌دی‌ال ، فشار خون، کاهش خطرات سکته مغزی، بیماری قلبی و دیابت مرتبط است. به علاوه، مصرف فرآورده‌های لبنی تخمیر شده مانند ماست به سلامت روده کمک می‌کند و روی باکتری‌های مفید روده تاثیر مثبتی دارد.

مواد غذایی مضر حاوی کلسترول بالا

غذاهای سرخ‌شده

کلسترول‌

غذاهای سرخ‌شده با خصوص اگر در روغن زیاد سرخ شده باشند حاوی مقدار زیادی کلسترول‌ هستند. غذاهایی نظیر گوشت سرخ‌شده از این دست غذاها هستند. معمولا غذاهای سرخ‌شده حاوی چربی زیادی هستند و در ضمن یشتر از دیگر غذاها مصرف می‌شوند.

این غذاها باعث افزایش کلسترول‌ بد می‌شود و همچنین خطر دیگر بیماری‌ها نظیر بیماری‌های قلبی و دیابت را افزایش می‌دهند.

فست‌فودها

کلسترول‌

مصرف فست‌فودها همانطوری‌که در مقدمه اشاره شد، می‌تواند منجر به افزایش چربی خون شود. در ضمن براساس پژوهش‌های انجام شده فست‌فودها خطر ابتلا به برخی از بیماری‌ها نظیر دیابت و بیماری‌های قلبی را زیاد می‌کند و البته عامل اصلی چاقی افراد هم هست.

گوشت‌های فرآوری‌شده

کلسترول‌

گوشت‌های فرآوری‌شده نظیر انواع سوئیس و کالباس‌ها باعث افزایش کلسترول‌ خون می‌شود. همچنین مصرف گوشت‌های فرآوری‌شده می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و برخی از سرطان‌ها نظیر سرطان کولون را افزایش دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا