علل ریزش مو و ابرو چیست؟

اینکه حین بُرس کشیدن سرتان مقداری مو از دست دهید، کاملا طبیعی است و برای همه‌ی آدم‌ها در هر سنی ممکن است رخ دهد. ولی اگر شما از آن دسته افرادی‌ هستید که مقدار زیادی مو را حین بُرس کشیدن از دست می‌دهید یا همیشه روی بالش‌تان مو روی ریخته پس باید نگران باشید.
بیشتر افراد تصور می‌کنند، که ریزش مو فقط به دو عامل وراثت و جنسیت (مثلا ریزش موی آقایان) ارتباط دارد. در صورتی‌که عواملی دیگر مانند تغییرات هورمونی، مشکلات تیروئید، و برخی از بیماری‌ها هم باعث طاسی و ریزش مو می‌شوند.
در این مقاله قصد داریم تمامی علل ریزش مو را بررسی نماییم.

علل ریزش ابرو و مو چیست؟

ریزش مو می‌تواند بدلایل مختلف همچون موارد ارثی، مصرف داروهای خاص و یا ابتلا به بیماری‌های خاص باشد. هر مرد، زن و یا حتی کودکی ممکن است دچار ریزش مو شود.
مو از پروتئینی بنام کراتین در ناحیه خارجی پوست سر و توسط فولیکول های (follicles) مو ساخته می‌شود. وظیفه فولیکول‌ها تولید مو است، زمانیکه موی جدید ساخته می‌شود، موی قدیمی از پوست سر خارج شده و شما قادر به دیدن آن می‌شوید. در واقع مویی که از سر خارج می‌شود، رشته‌ای از سلول‌های کراتینی مرده است. متوسط موهای سر بزرگسالان حدود ۱۰۰۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰۰ بوده و از دست دادن تعداد کمی (مثلا ۱۰۰ عدد) از این موها در روز معمولا باعث نگرانی نمی‌شود.
تاسی سر وضعیتی است که در آن فرد شدیدا دچار ریزش مو می‌شود بعضی از افراد ترجیح می دهند تاسی سرشان را نادیده گرفته و بعضی‌ها سریعا اقدام بر درمان آن می‌کنند.

 

مشکلات هورمونی – از قبیل سطوح غیرطبیعی آندروژن (نوعی هورمون مردانه که توسط هردو مردان و زنان ساخته می‌شود)
ژنتیک – یکی دیگر از عوامل ریزش مو بوده و باعث افزایش استعداد ریزش موی افراد و در نتیجه ابتلای افراد به دونوع ریزش موی الگوی مردانه و ریزش موی الگوی زنانه شود.
استرس، بیماری و یا زایمان – همه مشکلات ذکر شده از جمله استرس و می‌‌تواند باعث ریزش مو و طاسی موقتی شود. همچنین بعضی از عفونت های قارچی هم باعث ابتلا به این مشکل می‌شود.
داروها – داروهای مختلف از جمله داروهای شیمی درمانی، داروهای رقیق کننده خون، مسدود کننده‌های بتا آدرنرژیک که برای کنترل فشار خون استفاده می‌شوند و داروهای پیشگیری از بارداری می توانند باعث ابتلا به این مشکل شوند.
سوختن، آسیب دیدن و یا اشعه ایکس – همه موارد ذکر شده می تواند باعث ریزش موی موقتی شود، در این موارد بعد از درمان و خوب شدن مشکل، موها مجددا به شکل قبل از آسیب بر میگردند.
بیماری های خود ایمنی – این بیماری ها ممکن است در مواردی باعث ابتلا به ریزش مو شوند. در اکثر افراد مبتلا به این نوع ریزش مو، موها بر می گدند هر چند که ممکن است بصورت موقتی پس از برگشت موها نازک تر و یا روشن تر باشند.
لوازم آرایشی بهداشتی – مصرف بیش از حد و یا نامناسب رنگ مو، اتو مو، فر کننده های دائمی و یا استفاده بیش از حد از شامپو ها می تواند باعث ریزش مو و تنک شدن موها شود. در بیشتر موارد ریزش موی ناشی از این موارد قابل درمان است اما آسیب های شدید ممکن است درمان نشود. همچنین انواع مدل های مو که باعث کشیدن محکم موها می شود، نیز خطرزاست.
بیماری های خاص – بیماری های تیروئیدی، دیابت، کمبود آهن و کم خونی نیز می توانند باعث ریزش مو شوند. البته در این موارد با درمان بیماری ریزش مو هم بهبود پیدا می کند.
رژیم غذایی – رژیم غذایی کم پروتئین و یا خیلی محدود نیز می تواند باعث ریزش مو شود.

قطره رزماری باریج اسانس

درمان شوره سر
تحریک رشد موی سر و ابرو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا