سرماخوردگی و آنفلوانزا ، بیمای‌های رایج امروزی

     شروع فصل زمستان معمولاً همراه با یادآوری سرماخوردگی و تب و سرفه می­باشد و همه به این فکر می­کنند که چطور میتوانند زمستان را بدون ویروس و باکتری سرکنند و به بیماری سرماخوردگی بد و آنفلوانزا مبتلا نشوند.

تفاوت سرماخوردگی با آنفلوانزا چیست؟

سرماخوردگی

     هردو بیماری سرماخوردگی و آنفلوانزا توسط ویروس­ها ایجاد می­شوند و علایم مشابهی نیز دارند. بنابراین سوال اساسی این است که چطور می­توانیم این دو بیماری را از هم تشخیص دهیم؟

     طبق مقاله­ای که در مجله The Lancet منتشر شده است، سرماخوردگی و آنفلوانزا شایع ترین بیماری­ها در انسان­ها هستند. هر سال، ۵ تا ۲۰ درصد از جمعیت آمریکا و نظیر آن در سایر کشورها دچار علائم آنفلوانزا می­شوند. افراد سرماخورده و یا دچار آنفولانزا، بسیاری از علائم مشابه را تجربه می­کنند. تفاوت عمده بین سرماخوردگی و آنفولانزا این است که معمولا علائم آنفلوآنزا بسیار شدید بوده و با تب بالا همراه است. به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری­ها (CDC)، بزرگسالان سالانه ۲ تا ۳ مرتبه دچار سرماخوردگی می­شوند.

     رینوویروس شایع ترین علت سرماخوردگی است. تفاوت اصلی بین علائم سرماخوردگی و آنفلوانزا در این است که آنفولانزا بیشتر همراه با تب است که می­تواند ۱۰۰ درجه فارنهایت یا بالاتر (۳۷.۸ درجه سانتیگراد یا بالاتر) باشد و برای ۳ تا ۵ روز طول بکشد. بدن درد و احساس خستگی شدید همراه با آنفولانزا می­تواند برای هفته­ها ادامه یابد.  در حالیکه نشانه­های سرماخوردگی معمولا ملایم­تر و حدود یک هفته طول می­کشد. همچنین، آبریزش بینی و یا احتقان بینی در سرماخوردگی بیشتر از آنفولانزا شایع است. استفراغ یکی دیگر از تفاوت­های کلیدی است. استفراغ به طور معمول در سرماخوردگی دیده نمی­شود اما در آنفلوانزا می­تواند وجود داشته باشد. گرچه تفاوت­های بالا معمولاً درست است، اما بدون انجام آزمایش­های خاص، تشخیص اینکه بیماری آنفولانزا است یا سرماخوردگی، کمی مشکل است. به عنوان مثال، ممکن است بیمار مبتلا به آنفلوانزا، علامت تب نداشته باشد.

 

اثرات آنفلوانزا و سرماخوردگی بر بدن:

 سرماخوردگی چیست؟

 

سرماخوردگی

     تقریبا همه مردم با احساس سرماخوردگی آشنا هستند. سرماخوردگی فرد را در هر دو شرایط آبهوایی گرم و سرد به طور یکسان تحت تاثیر قرار می­دهد و به طور متوسط افراد تا سنین میانی به سرماخوردگی­های فراوانی دچار می­شوند. علائم عبارتند از آبریزش بینی، گلودرد، سرفه و عطسه، آبریزش از چشم­ها، سردرد، و دردهای بدن. برای سرماخوردگی هیچ درمان خاصی به جز استراحت و نوشیدن مقدار زیادی مایعات، وجود ندارد، اما این بیماری باید ظرف ۷ تا۱۰ روز برطرف شود. به طور معمول نیازی به ویزیت توسط پزشک نیست، اما افراد دارای ضعف سیستم ایمنی، به میزان بیشتری مستعد ابتلا به پنومونی (بیماری سینه پهلو) به عنوان یک عارضه جدی می­توانند باشند.

برای جلوگیری از ابتلا به سرماخوردگی و یا گسترش آن، مردم باید دست­ها را به طور منظم شستشو دهند و هنگام عطسه، از یک دستمال استفاده نمایند و یا به داخل آرنج خود عطسه کنند. این مورد، نکته بسیار با اهمیت بهداشتی است زیرا باعث توقف رشد و تکثیر میکروب­ها می­شود که نمی­توانند در لباس و یا سطوح اشیاء همانند سطح پوست زندگی کنند.

آنفولانزا چیست؟

سرماخوردگی

     سه نوع از ویروس آنفلوانزا، آنفولانزای A، آنفولانزا B و آنفلوآنزا C وجود دارد. انواع A و B آنهایی هستند که باعث اپیدمی و همه­گیری فصلی می­شوند. یکی از علائم کلیدی آنفلوآنزا، احساس تب است. با این حال، هر کس که مبتلا به آنفولانزا باشد، لزوماً تب نخواهد داشت.

سایر علائم عبارتند از:

  • سردرد و یا بدن درد
  • استفراغ، تهوع و احتمالا اسهال، به ویژه در کودکان
  • گلو درد و سرفه
  • خستگی
  • لرز بدن
  • آبریزش بینی به همراه چرک و آلودگی

اما بطور کلی یک سرماخوردگی، کمتر باعث ایجاد تب بالا می­شود و علائمی مانند آبریزش یا گلودرد به طور معمول در عرض چند روز بهبود می­یابد.

چگونگی درمان آنفلوانزا:

     طبق نظر CDC، باید توجه کرد که اکثر افراد مبتلا به آنفلوآنزا به مراقبت های پزشکی نیاز ندارند. بیشتر افراد می­توانند در خانه بمانند و از تماس با دیگران اجتناب کنند تا از گسترش بیماری جلوگیری شود. با این حال، درمان های زیر هم در دسترس هستند:

  • داروهای بدون نسخه ـ مانند تب بُرها که می توانند تب را کاهش دهند.
  • داروهای آنفلوآنزای تجویزی ـ این داروها توسط یک پزشک تجویز می­شوند. این داروها برای افرادی هستند که در معرض خطر عوارض جدی هستند و معمولا برای درمان موثر لازم نیستند. این داروها فقط در زمان مشخصی از شروع علائم آنفلوانزا داده شوند.
  • درمان های خانگی ـ برای کاهش علائم، داروهای خانگی مانند استنشاق بُخور، غذاهایی مانند سوپ مرغ، گرم کردن و سایر اقدامات برای راحتی بیمار می­تواند مورد استفاده قرار گیرد.
  • یک پزشک می­تواند تصمیم بگیرد که آیا داروی ضد ویروس مورد نیاز است یا نه. افرادی که در معرض خطر بیشتری قرار دارند گروه نوزادان زیر ۲ سال، افراد ۶۵ سال و بالاتر و زنان باردار می­باشند.

درمانهای خانگی:

     برخی از راه حل­ها می­توانند به بیماران کمک کنند تا علایم بیماری کاهش یابند. قطره بینی سالین (آب نمک طبی) می­تواند به از بین بردن مسدود شدگی بینی کمک کند. پاک کردن و بخور دادن می­تواند تنفس را آسان­تر کند. حمام بخار با اکالیپتوس می­تواند تراکم و گرفتگی بینی را کاهش دهد. گلودرد با غرغره آب نمک یا قرصهای مکیدنی مخصوص کاهش می­یابد. استفاده از اسانس برخی از گیاهان ممکن است به کاهش علائم کمک کنند. نمونه هایی از آنها عبارتند از اکالیپتوس برای بهبود تنفس و شیرین بیان برای گلودرد.

     البته همه روش­های پیشنهاد شده توسط تحقیقات پشتیبانی نمی­شود و لذا باید با دقت مورد استفاده قرار گیرند. به عنوان مثال، روغن اکالیپتوس، اگر به دهان وارد شود، سمی است و شیرین بیان برای زنان باردار یا شیرده توصیه نمی­شود. مهم است که قبل از استفاده از هر نوع دارو در خانه، با پزشک متخصص مشورت شود.

اوکالیپتوس

سرماخوردگی

     اکالیپتوس یک گیاه همیشه سبز در استرالیا است که امروزه در بسیاری از مناطق جهان و ایران کشت می­شود. ترکیبات موثره آن در بسیاری از محصولات دارویی برای کاهش علائم سرفه، سرماخوردگی و احتقان استفاده می­شود. همچنین تاثیر مواد شیمیایی آن در ترکیبات کِرِم­ها و پماد­ها با هدف کاهش درد عضلات و مفاصل مشخص شده است.

     روغن اکالیپتوس به عنوان یک ماده ضد عفونی کننده، عطر، به عنوان یک ترکیب در لوازم آرایشی، به عنوان طعم دهنده، در اقدامات دندانپزشکی و سلامت دهان و دندان­ها و در حلال­های صنعتی استفاده می­شود. طبیبان سنتی چین، هند و یونان و سایر سبک­های پزشکی اروپایی، از این گیاه در شرایط مختلفی برای درمان استفاده می­کرده­اند.

     بیش از ۴۰۰ گونه مختلف اکالیپتوس در جهان وجود دارد. اکالیپتوس گلوبولوس، که به عنوان Blue gum نیز شناخته می­شود، منبع اصلی روغن اوکالیپتوس است که در جهان مورد استفاده قرار می­گیرد. روغن برگ­ها از طریق تقطیر به روش بخاراستخراج می­شود که یک مایع بدون رنگ با رایحه قوی، شیرین و طعم چوب است. این روغن حاوی ماده موثره ۱و۸- cineole است که با نام  eucalyptol نیز نامیده می­شود. برگ اکالیپتوس حاوی فلاونوئیدها و تانن­ها است. فلاونوئیدها آنتی اکسیدان های گیاهی هستند و تانن­ها می­توانند به کاهش التهاب کمک کنند.

     اعتقاد بر این است که اکالیپتوس دارای خواص دارویی زیادی است، اگر چه تمام آنها توسط تحقیقات تأیید نشده است. در ادامه برخی از مزایای بالقوه اکالیپتوس برای سلامتی انسان بیان می­شود.

خواص ضد میکروبی برگ­های اکالیپتوس:

سرماخوردگی

     برگ­های اکالیپتوس و روغن­های ضروری معمولاً در پزشکی مکمل استفاده می­شود. جالب توجه است، در اواخر قرن نوزدهم، روغن اکالیپتوس در اکثر بیمارستان­های انگلیس برای تمیز کردن سوندهای تخلیه ادرار استفاده می­شده است. در حال حاضر تحقیقات مدرنی برای بازگشت این روش و کاربردی­تر شدن آن انجام می­شود. در ماه فوریه سال ۲۰۱۶، محققان صربستان شاهد اثبات خاصیت ضد میکروبی اکالیپتوس بودند. آنها نتیجه گرفتند که تعامل مثبت بین روغن اسانس یک گونه از اکالیپتوس بنام E. camaldulensis و آنتی بیوتیک­های موجود می­تواند منجر به ایجاد استراتژی های جدید درمانی برای عفونت های خاص شود.

آنها امیدوارند که این ویژگی در نهایت نیاز به آنتی بیوتیک را کاهش دهد. یک مطالعه دیگر منتشر شده در نشریه میکروبیولوژی بالینی و عفونت نشان می­دهد که روغن اوکالیپتوس ممکن است اثرات ضد باکتری بر روی باکتری­های بیماریزا در دستگاه تنفسی فوقانی از جمله Haemophilus influenzae، که یک باکتری مسئول طیف وسیعی از عفونت ها و برخی از گونه های استرپتوکوک است، داشته باشد.

سرماخوردگی و مشکلات تنفسی:

اسانس اکالیپتوس در طیف وسیعی از داروها یا مکمل­ها مانند قرصهای ضد سرفه و یا بخورها برای از بین بردن علائم سرماخوردگی، استفاده می­شود. براساس طب گیاهی استفاده از غرغره برگ­های تازه برای از بین بردن گلودرد، سینوزیت و برونشیت توصیه شده است.

همچنین بخار روغن اوکالیپتوس در هنگام استنشاق به عنوان یک عامل ضد گرفتگی بینی یا احتقان عمل می­کند. این روش یک روش درمانی محبوب برای سرماخوردگی و برونشیت است که به عنوان یک خلط آور برای کاهش تراکم و گرفتگی بینی و راحتی تنفس عمل می­کند. داروهایی مانند ویکس از روغن اوکالیپتوس ساخته می­شوند.

بخور اوکالیپتوس شرکت داروسازی باریج

سرماخوردگی

روش مصرف:

روزی چند مرتبه،  هر بار ۴ قطره از افشرده بخور اوکالیپتوس باریج را در ۱۰۰ سی سی آب جوش یا در محل مخصوص دستگاه بُخور ریخته و بخور دهید.

 

اجزاء فرآورده:

اسانس اکالیپتوس  (Eucalyptus globulus)

اسانس آویشن شیرازی  (Zataria multiflora)

اسانس مورد  (Myrtus communis)

شکل دارویی:

قطره ۱۸ میلی لیتری دارای قطره چکان در جعبه مقوایی با بروشور

استاندارد شده:

بر اساس وجود حداقل ۲۸ میلی‌گرم ۱و ۸ سینئول، ۳ میلی گرم تیمول و۱۰ میلی گرم منتول در هر میلی‌لیتر فرآورده.

نکات مهم:

موارد منع مصرف:

حساسیت شناخته شده به اوژنول

عوارض جانبی:

ندرتاً قرمزی پوست، کهیر، خارش و ایجاد بثورات جلدی مشاهده است. با رعایت دستور مصرف، بروز عارضه جانبی مورد انتظار نیست.

نکات قابل توصیه:

۱ـ این فرآورده خوراکی نیست.
۲ـ از به کار بردن این فرآورده روی صورت یا نزدیک بینی شیرخواران و بچه‌های کم‌سن اجتناب نمائید.
۳ـ همانند تمام داروها، بخور اکالیپتوس را از دسترس کودکان دورنگهدارید.

۴ـ بلافاصله پس از استفاده، درب فراورده را محکم ببندید و دور از نور، دردمای۳۰-۱۵ درجه سانتیگراد نگهداری نمایید.

آویشن:

سرماخوردگی

آویشن با نام علمی Thymus vulgaris گیاهی چندساله از تیره نعنائیان است و در مناطق مختلف کشور بنامهای آویشن، جعتری، آنخ، اَزوِه یا هه زوه، کهلیک اوتی، آزربه، اوشوم و پونه کوهی گفته می‌شود. در زبان مردم رودبار استان گیلان به آن، پلنگ مشک می‌گویند و طعم دهنده اصلی غذایی به نام شامی رودباری است. درسبزی فروشی­ها به آن سی­سنبر یا سوسنبر می­گویند. قسمت‌های دارویی آن، سرشاخه‌ها و برگهای خشک شده آن است.

در تحقیقی که درباره اثرات اسانس گیاهان درمنه، اسطوخودوس و آویشن شیرازی بر روی باکتری‌های Staphylococcus aureus, Pseudomonas aeruginosa و Klebsiella pneumonia در سال ۲۰۱۴ انجام شده است، مشاهده گردیده که هر ۳ اسانس دارای اثر مهارکننده بر روی باکتری‌های بیماری‌زا هستند، اما اسانس گیاه آویشن شیرازی دارای اثر بهتری در مهار باکتری‌ها نسبت به اسانس گیاهان دیگر است. خواص دارویی آویشن بسیار زیاد است که برخی از خواص آن در رابطه با سرماخوردگی و آنفلوانزا عبارتند از:

ـ آویشن به عنوان گیاهی ضدعفونی کننده شناخته‌ شده است. محلول شستشوی دهان که حاوی آویشن باشد در درمان عفونت لثه موثر است و به همین دلیل برای تهیه برخی از دهانشویه‌ها و خمیر دندان‌ها نیز به کار می‌رود.

ـ آویشن در درمان بیماری مجاری تنفس فوقانی از قبیل برونشیت و آسم تاثیرات مفیدی دارد و برای معالجه سرفه و گلودرد استفاده می‌شود.

 ـ آویشن دارای اثرات ضدقارچی و ضدباکتریایی قوی است و این خاصیت به دلیل وجود تیمول و کارواکرول در اسانس این گیاه است و این اسانس دارای اثرات ضداسپاسم، ضد سرفه و خلط‌آور است.

گیاه مُورد:

سرماخوردگی

در کشور آلمان، پزشکان یک فرآورده دارویی حاوی اسانس گیاه مُورد (Gelomyrtol) را بعنوان یک خلط‌آور و رقیق کننده خلط (mucolytic) برای بیماران مبتلا به برونشیت حاد و مزمن و سینوزیت تجویز می­کنند. ویژگی خلط‌آور اسانس مُورد در بیماران مبتلا به بیماری مزمن انسداد راههای هوائی به اثبات رسیده است. اسانس مُورد دارای لیمونن، سینئول و آلفا پینن است. مونوترپن­ها وسس­کوئی­ترپن­­های موجود در اسانس مُورد اثر ضد باکتری، ضد قارچ و ضد عفونی کنندگی دارند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا