سرفه و راه‌های درمان آن

سرفه یکی از مشکلاتی است که همه افراد را در مقطعی از زندگی درگیر خود می‌کند. سرفه دلایل و ریشه‌های متنوعی مانند سرماخوردگی، آنفولانزا یا استعمال سیگار و… دارد. اما جدا از اینکه دلیل سرفه چه باشد می‌توان آن را با انجام کارهای ساده و مصرف داروهای گیاهی بدون مراجعه به پزشک درمان کرد.

در ادامه با درمان‌ سرفه همراه ما باشید.

۱- درمان سرفه با حفظ رطوبت

لایه مخاطی موجود در دستگاه تنفسی ما ممکن است به دلایل مختلف از جمله خشکی هوا و بیماری های فصلی به سمت خشکی برود و همین باعث ایجاد سرفه می شود. مصرف مایعات باعث جلوگیری از این روند شده و آن را متوقف می کند.

نوشیدن آب و مایعات به حفظ غشای مخاطی کمک می کند. این کار در فصل سرد بسیار موثر تر است.

۲-  نوشیدنی گرم

سرفه

نوشیدن چای گرم و عسل یکی دیگر از روش های مقابله با این مشکل است. این نوشیدنی و نوشیدنی های گرم دیگر بسیار موثر هستند اما چای و عسل دارای یک سری شواهد علمی نیز است.

۳- درمان سرفه با حمام بخار

سرفه

آب داغ حمام را باز کرده و بر روی دوش قرار دهید و اجازه دهید حمام پر از بخار شود و سپس در آن قرار بگیرید. انجام این کار نه تنها می تواند به کاهش سرفه های سرماخوردگی کمک کند، بلکه می تواند سرفه هایی که پایه آلرژی دارند را نیز درمان کند.

به طور کلی رطوبت در حل این مشکل موثر است. سعی کنید به وسیله دستگاه هایی که برای این کار ساخته شده اند برای افزایش رطوبت محیط خانه استفاده کنید و هرگز اجازه ندهید این رطوبت از بین برود.

البته توجه داشته باشید که استفاده از این دستگاه ها به مدت طولانی باعث رشد قارچ ها و باکتری های مختلفی در آن می شود که برای حل این مشکل باید همیشه آن را تمیز کنید و دوباره استفاده نمایید. این قارچ ها و باکتری ها می توانند باعث تشدید سرفه های شما بشوند، پس بر روی این مسئله بسیار دقت به خرج دهید.

۴- حذف ذرات مضر هوا

سرفه

استفاده از عطرها و اسپری های خوشبوکننده ای که غالبا بعد از حمام کردن از آن ها استفاده می شود می توانند باعث تحریک سینوس ها شوند و سرفه های مزمن را به وجود آورند. با کاهش مصرف یا عدم استفاده از این خوشبو کننده ها ممکن است بتوانید سرفه را کاهش دهید.

البته بدترین عامل تحریک کننده هوا، دود سیگار است. بهترین راه حل این است که سیگاری ها، سیگار را ترک کنند و اگر سیگاری نیستید نباید در معرض دود سیگار دیگران قرار بگیرید. البته پزشکان توصیه می کنند که اگر سیگاری هستید و دچار سرفه مزمن شده اید بهتر است به پزشک مراجعه کنید، زیرا می تواند از علائم سرطان ریه باشد و اقدام به موقع می تواند جانتان را نجات دهد.

۵- شربت برونکو باریج اسانس

آویشن و گل ختمی در طب سنتی و طب مکمل بهترین درمان‌گراهای سرفه و خلط‌‌ آوری‌اند. شربت برونکو از دوز مناسبی از این گیاه‌ دارویی تهیه شده، بنابراین می‌تواند خیلی سریع به درمان سرفه کمک کند.

روش مصرف شربت برونکو باریج: ۳ بار در روز، هر بار یک قاشق مرباخوری (۵ میلی لیتر)

‫۴ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا