ریزش مو در جوانی دلایل و راه‌های درمان

ریزش مو در جوانی خیلی آزاردهنده است و حتی منجر به مشکلات روحی نظیر کاهش اعتماد به نفس می‌شود. ریزش مو بیش از ۶۰ ٪ مردان را قبل از سی سالگی درگیر می‌کند . برخی از مردان تجربه ریزش مو، بصورت طاسی را معمولا در اواخر سنین نوجوانی یا اوایل بیست سالگی دارند . اگر تازگی به آینه نگاه کرده‌اید و متوجه ضعیف شدن مو، ممکن است از این شرایط رنج ببرید.

با این حال‌، علت ریزش مو به طور کامل توسط محققان درک نشده است، با وجود این گاهی می‌توان باعث کند شدن روند ریزش شد. در ادامه با مقاله شایع‌ترین دلایل ریزش مو در جوانی همراه وبلاگ باریج اسانس باشید.

دلایل ریزش مو در جوانی

 

مو روی کل بدن انسان رشد می کند، به جز کف دست ها و پاها. خود مو از سلول‌های مرده پروتیینی به نام کراتین ساخته می‌شود که توسط فولیکول‌های مو در پوست تولید می‌شود. همانطور که سلول های کراتین ساخته می‌شوند، سلول‌های قدیمی از پوست بیرون رانده می شوند، جایی که تار موی بلند را تشکیل می دهند.

فولیکول‌های مو در چند فاز عمل می کنند. مرحله رشد، که مرحله آناژن نامیده می‌شود، زمانی است که فولیکول‌ها سلول‌های کراتین جدید را تولید می کنند. بعد از مرحله، آناژن فاز عبور کوتاه که فاز کاتاژن نامیده می‌شود رخ می دهد.

در این مرحله، سلول جدید به شفت مو موجود متصل می‌شود. سپس، در آخرین مرحله که تلاژن گفته می‌شود فولیکول استراحت می‌کند. اگر فولیکول پیش از موعد وارد فاز شود ( بدون وارد شدن یا تکمیل فاز )، مو می‌ریزد. طبیعی است که بین ۵۰ تا ۱۰۰ تار مو در روز بریزد.

با این حال، ریزش مو و کم پشت شدن مو دلیل این نگرانی است اصطلاح پزشکی ریزش مو آلوپسی است و انواع مختلفی از آلوپسی وجود دارد که بر مردان اثر می گذارند. برخی از این انواع عبارتند از : 

آندروژن آلوپسی :

این مورد زنان و مردان را تحت تاثیر قرار می دهد ، اما در مردان رایج‌تر است. این مساله معمولا ” طاسی الگوی مردانه گفته می شود و می تواند از اصلی‌ترین دلایل ریزش مو در جوانی به ویژه در ۲۰ سالگی شود. به طور معمول، این نوع آلوپسی باعث کاهش تدریجی مو می شود که در نهایت منجر به ریزش یا کاهش بیشتر مو سر می شود. این رایج ترین نوع آلوپسی است که باعث ریزش مو زود هنگام می شود. 

آلوپسی کناره های سر :

این رایج ترین شکل طاسی است و معمولا جای نگرانی نیست چون به ریزش موی طبیعی با افزایش سن اشاره می کند. 

آلوپسی کلی و کامل :

این باعث می‌شود موی تمام بدن از جمله ابروها، مژه ها، مو روی بازوها، پاها و صورت و هم چنین پوست سر بریزد. 

انواع دیگر آلوپسی وجود دارد که برخی از آن ها عمدتا کودکان، زنان و افراد مسن را تحت تاثیر قرار می دهند و یا از شرایط روانی ناشی می شوند. برخی از آن ها به طور معمول با اختلالات دیگر، به ویژه اختلالات هورمونی و اختلالات تغذیه دیده می شوند.

فازهای مو در فواصل زمانی مختلف به چرخش در می آیند؛ برخی ازفولیکول ها فواصل کمتری نسبت به دیگری دارند و تحقیقات هرگز نتوانسته‌اند علت اختلاف در دوره‌های زمانی فاز را مشخص کنند.

گاهی اوقات فولیکول های مو نا بالغ به فازتلاژن می رسند و منجر به ریزش مو می‌شوند. در موارد دیگر، فولیکول ممکن است به این مرحله استراحت برسند و هرگز به فاز اناژن باز نمی گردند، به این معنی که پس از ریزش مو، هیچ رشد موی جدیدی وجود ندارد.

همانطور که در ادامه خواهیم گفت عوامل خاص ممکن است بر ریزش مو تاثیر بگذارند. برخی از این موارد عبارتند از :

تغییرات و عدم تعادل هورمون :

ریزش مو در جوانی اغلب با تغییرات هورمونی یا عدم تعادل هورمونی، از جمله سطوح غیر عادی و بیشتر مرتبط است.

ارث خانوادگی:

به پدر، پدر برزگ یا برادر تان در سمت پدری و مادری نگاه کنید. اغلب علت کچلی ژنتیکی است. 

استرس:

استرس یکی از شایع‌ترین دلایل ریزش مو در جوانی است. در واقع افزایش هورمون کورتیزول استرس باعث می شود که بیشتر از حد معمول از تلاژن رنج ببرید، که ریزش غیر عادی را درپی دارد وسواس مو کنی وضعیت روانی است که در آن فرد موهای خود را می کند، مانند یک عادت عصبی ( یا استرس ).

بیماری:

برخی بیماری‌ها می توانند باعث شوند که فولیکول‌های مو به طور نامناسب کار کنند، مانند تیروئید، ، کم خونی، یا دیابت

. عفونت های قارچی اغلب باعث ریزش مو می شوند اگرچه اغلب موقتی است. بیماری ها اغلب باعث ریزش مو نیز می شوند. 

داروها و درمان:

داروهای خاص می توانند باعث ریزش موی شدید شوند. مثلا شیمی درمانی 

سوختگی یا جای زخم:

سوختگی یا زخم روی پوست ممکن است روی فولیکول های مو تاثیر بگذارد، که باعث می شود مو بریزد یا دیگر سلول های کراتین برای رشد جدید مو ترشح نکند.

مراقبت اشتباه از مو :

باور می کنید یا نه، ریزش مو در جوانی می تواند به دلیل مراقبت از مو و یا با روش‌های زیبایی خاص صورت گیرد . اغلب اوقات، استفاده از سشوار ، شامپو کردن و سفت بستن مو می تواند باعث آسیب فولیکول های مو شود. دلیل دیگر ریزش مو فرایندهای شیمیایی مثل رنگ ، دکلره و یا ضد عفونی کردن است. به طور معمول دلیل طاسی نیست و مو دوباره رشد خواهد کرد. 

تغذیه نا مناسب :

سو تغذیه می‌تواند منجر به ریزش مو در جوانی و البته دیگر دوران عمر شود. به همین دلیل است که ریزش مو عموما در میان افرادی دیده می شود که دچاراختلالات خوردن مانند بی اشتهایی عصبی هستند. تغییرات خاص رژیم ممکن است به جلوگیری از ریزش مو کمک کند.

ریزش مو موضوعی بسیار پیچیده است و اغلب متخصصان و پزشکان واقعا قادر نیستند علت ریزش مو را مشخص کنند. با این حال، اگر دنبال کاهش ریزش مو هستید که در حال حاضر در حال پیشرفت است، عوامل فهرست شده در بالا را در نظر بگیرید.

 

لوسیون موضعی رزماری باریج

ریزش مو در جوانی

تحریک رشد موی سر و ابرو

درمان شوره سر

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا