در مورد بیماری‌های ناشی از اشعه خورشید چه می‌دانید؟

وقتی تابستان فرا می‌رسد، هیچی مثل آب‌تنی و آفتاب گرفتن در ساحل دریا یا استخر روباز لذت بخش نیست. اما اگر از کرم‌های ضدآفتاب استفاده نکنیم یا به طور اصولی تجدیدش نکنیم پوست‌مان در کوتاه مدت و بلند مدت با مشکلات و عارضه‌هایی روبرو می‌شود. در این مقاله تعداد از بیماری‌های پوستی ناشی از آفتاب سوختگی را با هم بررسی می‌کنیم.

پیر شدن پوست

بیماری‌های پوستی

باید بدانید بیش از ۸۰ درصد پیری زودرس پوست ناشی از برنزه کردن است به خصوص کسانی که قبل از ۱۸ سالگی پوستشان را برنزه می‌کنند، چون اشعه فرابنفش خورشید به فیبرهای پوستی؛ یعنی الاستین آسیب می‌زند و وقتی الاستین‌ها از کار می‌افتند پوست شل می‌شود، کش می‌آید و قدرت این را هم ندارد که به وضعیت اولیه بازگردد.

چین و چروک

بیماری‌های پوستی

همانطوری که گفتیم نور خورشید باعث پیر شدن پوست می شود.  بیش از ۸۰ درصد پیری پوست، در اثر برنزه کردن آن قبل از سن ۱۸ سالگی می باشد. اشعه ماورای بنفش خورشید به الاستین پوستی صدمه می زند و باعث می شود پوست قابلیت ارتجاعی و کشسانی خود را از دست بدهد.

ایجاد لکه‌های قهوه‌ای و از دست دادن زیبایی

بیماری‌های پوستی

وقتــــی روی دست‌ها پر از لکه‌ای ریز قهوه ‌ای می‌شود نباید فکر کنید چون سنتان بالا رفته آنها پدید آمده‌اند، البته در دوران پیری این لک‌ها بیشتر می‌شود. اما علت اصلی این لک‌ها تابش نور آفتاب است، در نتیجه در مناطقی از پوست پدید می‌آید که نور آفتاب بدون واسطه به آنها می‌تابد؛ مثل دست‌ها، صورت، قفسه سینه. شاید کرم‌های لایه‌بردار یا روشن‌کننده تا حدی آنها را کم‌رنگ کند اما هرگز آنها را از بین نمی‌برد.

کراتوز آفتابی

بیماری‌های پوستی

زایده های کوچک قرمز یا قهوه ای فلس مانند یا حتی لکه های بزرگ رنگی می تواند به دلیل قرار گرفتن زیاد در آفتاب به وجود بیاید به خصوص روی سر،گردن یا دست ها این زایده ها می تواند نشانه ای از شروع سرطان باشد و معمولا بعد از ۴۰ سالگی به وجود می آید اما این را هم ذکر کنم که جوان تر ها ممکن است دچار این عارضه شوند

سرطان پوست

بیماری‌های پوستیسرطان سلول های پایه ای معمولا به شکل یک برجستگی کوچک است که بیشتر روی گردن، سر ودست ها ایجاد می شود البته گاهی این سرطان روی تنه به شکل لکه های قرمز رنگ دیده می شود ودر سفید پوستان شایع ترین نوع سرطان پوستی به شمار می آید .
بیمارانی که به این سرطان مبتلا می شوند معمولا پوست روشنی دارند و معمولا رنگ چشم ها و مو های آنها روشن است پوست این افراد در مقابل آفتاب می سوزد و برنزه نمی شود.   

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا