توصیه‌های کرونایی به بیماران مبتلا به آسم

افراد مبتلا به آسم، هر ساله با شروع فصل سرماخوردگی و آنفلونزا نیاز به خودمراقبتی بیشتری دارند. چرا که عوارض آسم در صورت ابتلا به سرماخوردگی و آنفلونزا تشدید می‌شود. آسم، یک بیماری شایع و بلندمدت در ریه است که عمل تنفس را دشوار می­‌سازد و منجر به تنگی نفس می­‌شود.

اما افراد مبتلا به آسم، امسال باید نگران کووید-۱۹ هم باشند. ویروس جدید کرونا که باعث بروز کووید-۱۹ می­‌شود، مانند سایر ویروس­های کرونا، به دستگاه تنفسی حمله می­‌کند، یعنی دقیقا نقطه ظعف در بیماران آسم.

بنابر توصیه‌های بهداشتی، برخی گروه‌های سنتی و بیماران بیشتر در معرض ابتلا به بیماری کرونا هستند.در این بین بسیاری از افرادی که از بیماری آسم رنج می­‌برند از خود می‌پرسند؛ آیا وضعیت پزشکی آن­ها باعث می­‌شود بیشتر در معرض خطر باشند یا خیر؟

به­‌گفته­‌ی سازمان جهانی بهداشت، همین­طور است و آسم در کنار دیابت و بیماری قلبی جزء بیماری‌هایی است که باعث می‌شود فرد «بیشتر در برابر ویروس آسیب­پذیر باشد». بنیاد آسم و آلرژی آمریکا نیز بیماری آسم را در فهرست وضعیت­‌های حاد پزشکی قرار می­‌دهد که باعث می­‌شود احتمال بروز ویروس در فرد افزایش یابد و در واقع افراد مبتلا به آسم باید «درصورت شیوع هرگونه بیماری تنفسی در کشور جانب احتیاط را رعایت کنند.»

اما بنابر گفته­‌ی متخصصین در TIME به­‌قطع نمی­‌توان گفت آیا درصورت ابتلا به آسم، احتمال بروز ویروس یا شدت آن در فرد بیشتر است یا خیر. به­‌گفته­ سباستین جان­استون، پرفسور بیماری­‌های تنفسی و آلرژی در بریتانیا : باتوجه به اطلاعاتی که تا به­‌حال از چین و کره­‌جنوبی به­‌دست ما رسیده، مدرکی دال بر این­که افراد دچار آسم بیشتر در معرض خطر ابتلا به ویروس قرار می­‌گیرند یا درصورت ابتلا، شدت بیماری در آن­ها بیشتر است نداریم.» این گزارش از موسسه­‌ی ملی قلب و ریه به TIME ابلاغ شده است.

دیوید جکسون، پزشک مشاور دستگاه تنفسی و رئیس بالینی بخش مراقبت­‌های آسم در بیمارستان Guy لندن، نیز می­‌گوید: درحال حاضر به نظر نمی­‌رسد که آسم یکی از عوامل قابل توجه در بروز عفونت شدید باشد» و در ادامه می­‌افزاید ظاهرا تاثیر ویروس جدید کرونا درمجموع مشابه با تاثیر سایر ویروس­‌ها روی افراد مبتلا به آسم نیست.

تحقیقات به­‌روی ویروس کرونا هنوز در مراحل اولیه قرار دارد اما بنا­بر یک تحقیق که به­‌روی ۱۴۰ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ انجام شد، سارس-ویروس کرونا-۲، یعنی ویروسی که منجر به بروز بیماری می­‌شود، تاثیری در آسم ندارد. با این وجود، سایر حملات ویروس کرونا منجر به تشدید آسم شده است.

اما با این­که هنوز در هیچ یک از تحقیقات بین آسم و موارد ابتلای شدیدتر به کووید-۱۹ ارتباطی پیدا نشده، به­‌طور کلی افراد دچار آسم در صورت ابتلا به بیماری­‌های تنفسی بیشتر در معرض خطر قرار دارند و به­‌گفته‌­ی برخی از متخصصین، افراد دچار آسم باید بیشتر از دیگران جوانب احتیاط را رعایت نمایند.

جان­استون می­‌گوید افراد مبتلا به آسم باید تمام نکات ایمنی- از جمله فاصله‌­ی اجتماعی، دوری از افرادی که علائم تنفسی دارند و شستن دست­‌ها- را رعایت کنند اما اضافه می­‌کند که تمام افراد دچار آسم، حتی کسانی­‌که علائم خفیف دارند، باید «مرتبا» از اسپری تنفسی خود به­‌عنوان ابزاری برای پیشگیری استفاده نمایند. آن­ها همچنین باید همراه خود ونتولین داشته باشند که یک اسپری آبی تنفسی است تا درصورت حمله­‌ی آسم از آن استفاده کنند. او اشاره می­‌کند که ویروس‌­های قدیمی مانند آنفلونزای فصلی همچنان تهدید محسوب می­‌شود و افراد مبتلا به آسم باید واکسن آنفلونزای فصلی را تزریق کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا