اگزما در کودکان ریشه در چه عواملی دارد؟

اگزما در کودکان ریشه در چه عواملی دارد؟ در ابتدا اگزا را بررسی می‌کنیم. اگزما که به آن التهاب پوست هم گفته می‌شود، به صورت خارش، قرمزی و تورم و البته گاهی پوسته‌ریزی روی سطح پوست ظاهر می‌شود. اگزما نه تنها در بین بزرگسالان شایع است بلکه در بین کودکان و نوزادان هم دیده می‌شود. اگزما گاهی با کودک رشد می‌کند و تا بزرگسالیش هم دیده می‌شود و گاهی هم تا سنین ۶ ۷ سالگی بیشتر دوام نمی‌آورد.  در این مقاله قصد داریم  اگزما در کودکان را بیشتر بررسی کنیم.

اگزاما در کودکان چگونه است؟

اگزما در کودکان

اگزما در همه‌‌ی کودکان به صورت یکسان بروز نمی‌کند و ممکن است علائم آن کودک به کودک کاملا متفاوت باشد. در کودکان با پوست روشن، معمولا اگزما به صورت لکه‌های پراکنده روی پوست خود را نشان می‌دهد. در کودکان با پوست‌های تیره ممکن است به صورت لکه‌های قهوه‌ای، خاکستری یا صورتی رنگ بروز کند. به هر حال این لکه‌ها همیشه خشک، خارش‌دار و سفت هستند.

کودکان می‌توانند تقریباً در هر جایی از بدن خود به این بیماری مبتلا شوند. هر چند در بیشتر اوقات، روی گونه‌ها و مفاصل بازوها و پاها دیده می‌شوند.

اگزما در کودکان

نکته: در تشخیص عارضه نباید اگزاما در کودکان را با بیماری درماتیت سبوره (که به کلاه‌گهواره (cradle cap) هم مشهور است) اشتباه گرفت. هرچند این دو بیماری و عارضه، شباهت‌های ظاهری دارند ولی از یکدیگر کاملا متفاوتند.

درماتیت سبوره خارش و التهاب کمتری نسبت به اگزما دارد و معمولا بعد از ۸ ماهگی از بین می‌رود. این عارضه به صورت  پوست‌های فلس‌مانند روی بینی، پلک، ابرو، سر و… ظاهر می‌شود. و اگزما همانطوری‌که در بالاتر اشاره شد، به صورت لکه‌های رنگی در سراسر بدن ممکن است پدیدار شود.

 

 

کرم کودک باریج

اگزما در کودکان

 

  • پیشگیری و درمان ادرار سوختگی
  • نرمی و لطافت پوست

دلایل اگزما

اگزما در کودکان

اگزما معمولا ریشه ژنتیکی و وراثتی دارد. اگر یکی از والدین اگزما داشته باشد، به احتمال خیلی زیاد کودک‌شان هم مبتلا به اگزما مبتلا خواهد شد. به طور معمول روی پوست نوع موانع وجود دارد که اجازه خارج شدن رطوب از پوست را نمی‌دهد و البته سد دفاعی پوست در برابر میکروب‌ها و عوامل بیماری‌زاست .

اگزما زمانی رخ می‌دهد که کودک مقدار خیلی کمی نوعی سلول چربی به اسم سرامیدها تولید می‌کند. اگر بدن به مقدار کافی از این سلول‌ها را نداشته باشد، پوست آب خود را از دست می‌دهد و خیلی خشک می‌شود.

آیا اگزما در کودکان خود به خود بهبود می‌یابد؟

در برخی از کودکان، اگزما تا سن دبستان رفتن خوب می‌شود. ولی گاهی هم کودک با اگزما بزرگ می‌شود. هرچند اگزما در این دوره هیچ بروز خارجی ندارد و فقط به صورت پوست خشک قابل شناسای است.

چه چیزی اگزما در کودکان را تشدید می‌کند

اگزما در هر کودک متفاوت است. اما اغلب به خاطر برخی عوامل محرک بیشتر می‌شود:

گرما و عرق

گرما و عرق هر دو از عوامل مهم تحریک و تشدیدکننده اگزما هستند.

استرس

استرس می‌تواند اگزما در کودکان را تشدید کند. در این کودکان کمترین استرس منجر به ظهور لکه‌های قرمز و خارش‌دار در پوست می‌شود.

عوامل حساسیت‌زا

در مورد عوامل حساسیت‌زا بر تشدید عوارض اگزما هنوز توافق نظری به دست نیامده. برخی از کارشناسان معتقدند شیر گاو، بادام‌زمینی، تخم‌مرغ یا برخی ازمیوه‌ها در کودکان می‌توانند عوارض اگزما را بیشتر کند. بنابراین توصیه می‌شود این خوارکی‌ها از رژیم غذایی کودکان مبتلا حذف شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا