توصیه پزشکان

کپسول روغن گل مغربی و اثرات شگفت انگیز آن

گل مغربی یکی از گیاهان دارویی است که دارای مقادیر بالایی اسید چرب بوده و کاربرد بسیار زیادی در درمان بیماری ها دارد. روغن گل مغربی یکی از داروهای گیاهی است که تاثیر بسزایی در کنترل سندورم پیش از قاعدگی و اختلالات یائسگی دارد. تاثیرات مثبت کپسول روغن گل مغربی هم برای بانوان و هم برای آقایان اثبات شده است. در این مقاله می خواهیم با خواص شگفت انگیز گل مغربی بیشتر آشنا شویم.

سندرم پیش از قاعدگی

در چرخه قاعدگی بانوان، مجموعه‌ای از علایم جسمی، روانی و احساسات پدید می­ آید که سندرم پیش قاعدگی یا PMS ( Premenstrual Syndrome) و یا تنش پیش از قاعدگی یا PMT (Premenstrual Tension) نامیده می­شود. اکثر بانوان تا پیش از دوران یائسگی نشانه‌های فیزیکی مرتبط با عملکرد طبیعی تخمک گذاری شامل نفخ کردن یا نرمی پستان (حساسیت به لمس پستان) را تجربه کرده‌اند. از نظر فرهنگی، مخفف PMS در کشورهای انگلیسی زبان بسیار شناخته شده می‌باشد و به مشکلات مرتبط با قاعدگی اشاره می‌کند، این عبارت بدون توجه به تعریف پزشکی آن، به‌طور گسترده‌ای در گفتگوهای محاوره‌ای و عادی استفاده می‌شود.

تعاریف پزشکی از PMS به الگویی مداوم از نشانه‌های فیزیکی و عاطفی (روانی) محدود می‌شود که تنها در طول فاز لوتئال از چرخه قاعدگی (ده روز قبل از قاعدگی تا مدت کوتاهی قبل یا مدت کوتاهی بعد از شروع جریان قاعدگی) اتفاق می‌افتد و با برخی از جنبه‌های زندگی آنان تداخل شدیدی دارد. نشانه‌های خاص روانی و فیزیکی منتسب به PMS از زنی به زن دیگر متفاوت است، با این حال الگوی علائم برای هر زن، به طور منحصر به فردی، قابل پیش‌بینی است.

گرگرفتگی دوران یائسگی

گرگرفتگی یائسگی
گرگرفتگی دوران یائسگی

منوپوز یا یائسگی، پدیده جهانی برای زنان است. از جمله علائمی که زنان در یائسگی تجربه می­کنند می­توان به گرگرفتگی اشاره کرد. درمانی که هم‌اکنون برای بهبود گرگرفتگی به کار گرفته می‌شود، روش جایگزین برای هورمونی است که عوارض زیادی به دنبال دارد. یکی از جایگزین‌های هورمون درمانی، استفاده از گیاهانی از خانواده فیتواستروژن‌ها مانند گل‌مغربی است.

 

نوروپاتی دیابتی (بی حسی و درد پای دیابتی)

نوروپاتی و گل مغربی
نوروپاتی دیابتی

آسیب دیدن اعصاب در اثر بالا بودن قند خون را “نوروپاتی دیابتی” می‌نامند. این مشکل یکی دیگر از عوارض کنترل نکردن قند خون در بیماران دیابتی است. بیماران دیابتی‌ از سوزن سوزن شدن و گرفتگی دست‌ها و پاها به صورت موقتی و یا بطور متناوب ابراز ناراحتی می­کنند. این موضوع در واقع مرحله آسیب رسیدن به اعصاب است و  اعصاب محیطی درگیر می­شوند. به مرور دردها بیشتر و شدیدتر و طولانی‌تر می‌شوند. بی­حسّی در پاها باعث می­شود تا فرد دیابتی به طور مکرر به پاهایش ضربه ‌بزند زیرا متوجه حس آن نمی‌شود در این مرحله است که دچار “پای دیابتی” شده است.

در اثر دیابت رگ های بدن دچار مشکل می‌شوند و در وظیفه خود که خون‌رسانی و تغذیه سلول‌های مختلف است ناموفق عمل می‌کنند و به ‌خاطر این نارسایی، هر قسمتی از اعصاب محیطی و اعصاب خودکار (سمپاتیک‌ها و پاراسمپاتیک‌ها) می‌تواند آسیب ببیند. به‌ علاوه میزان بالای قند خون در آسیب اعصاب دخالت دارد. در اثر بیماری دیابت هر چه مدت ابتلا به بیماری دیابت بیشتر باشد و هر چه کنترل دیابت ضعیف‌تر باشد، احتمال آسیب دیدن اعصاب و شدت آسیب بیشتر خواهد بود. کار اعصاب که مختل شود همه چیز به هم می‌ریزد، مثلا معده دچار بی‌حرکتی و تاخیر در تخلیه غذا شده و فرد دچار دل درد و احساس سنگینی معده، تهوع و استفراغ می‌شود.

** پس توجه داشته باشید که کنترل دقیق قند خون از آسیب رسیدن به اعصاب در بیماران دیابتی جلوگیری می‌کند.

پزشکان متخصص برای تشخیص نوع و درجه نوروپاتی دیابتی، به علائم بیمار توجه کرده و معاینه فیزیکی انجام می‌دهند. در طول معاینه، پزشک فشار خون، ضربان قلب، قدرت عضله، رفلکس بدن، و حساسیت نسبت به تغییر در موقعیت، لرزش، دما، یا لمس آرام بدن را مورد بررسی قرار می‌دهد. و معمولاً به افراد مبتلا به دیابت توصیه می‌کنند که یک معاینه کامل از پای خود به صورت سالانه انجام دهند تا به این ترتیب ابتلا به نوروپاتی محیطی به موقع تشخیص داده شود. معاینه کامل پا شامل ارزیابی پوست، عضلات، استخوان‌ها، فرآیند گردش خون، و شرایط لمس و احساس در پاها است.

همچنین اختلال نعوظ در مردان نیز از شایع‌ترین عوارض دیابت است و سبب کاهش کیفیت زندگی مردان دیابتی می‌شود. مطالعات نشان داده است که بین اختلال نعوظ و نوع درمان، نوع دیابت و مصرف سیگار رابطه معناداری وجود دارد. کنترل مناسب قندخون و کاهش مصرف سیگار برای کاهش اختلال نعوظ در بیماران دیابتی ضروری به نظر می­رسد.

مراقبت های پیشگیرانه و درمان نوروپاتی دیابتی

اولین مرحله درمان نوروپاتی دیابتی کنترل سطح خون در یک محدوده مناسب به منظور جلوگیری از وارد شدن آسیب بیشتر به اعصاب است به این منظور سطح قند خون بررسی شده، رژیم غذایی مناسب، فعالیت فیزیکی، مصرف داروهای دیابت یا تزریق انسولین برای بیمار تجویز می‌شود. افراد دچار درد پای دیابتی شدید ممکن است نیاز به استفاده ترکیبی از دارو یا روش‌های درمان مختلف برای رفع مشکل خود داشته و به این ترتیب لازم است یک برنامه درمان مناسب برای آن‌ها طبق توصیه پزشک متخصص تعیین گردد. یکی از درمانهای موثر که می‌تواند به کنترل درد عصبی ناشی از دیابت و نیز رفع مشکلات جنسی در مردان کمک کند، کپسول EPO باریج است.

گل مغربی (پامچال شب)

ای-پی-اٌ-باریج
گل مغربی (پامچال شب)

گل مغربی با نام علمی  Oenothera biennis و نام عمومی Evening primrose از گیاهان تیره گل مغربی و بومی آمریکای شمالی است. از آنجا که گل­ها هنگام غروب شکفته می­شوند، به گل مغربی معروف شده است. این گیاه بسیار زیبا بوده و خواص درمانی فراوان و شگفت انگیزی دارد. قسمت مورد استفادۀ این گیاه اکثرا ریشه و دانۀ آن است. دانه ها حدود ۲۰ درصد روغن دارند که به روغن گل مغربی یا EPO مشهورند. این گیاه در ایران نمی­روید، ولی محصولات روغن آن در فرآورده­های مهمی استفاده می­شود.

خواص روغن گل مغربی

روغن گل مغربی یا EPO  دارای مقدار زیادی اسید چرب است. به همین دلیل است که کاربردهای درمانی زیادی برای آن به دست آمده است. دانه رسیده این گیاه دارای اسید گاما لینولنیک GLA  و سایر اسیدهای چرب ضروری شامل لینولیک اسید، اولئیک اسید و پالمتیک اسید است. گاما لینولیک اسید نوعی اسید چرب غیر اشباع و مکمل غذایی و دارویی است که برای تنظیم هورمونهای بدن نقش بسزایی ایفا می­کند و به همین دلیل بهترین تاثیر را روی بافت سینه­های بانوان دارد.

کم شدن نشانه های سندروم پیش قاعدگی، یائسگی، اندومتریوز و پستان فیبروکیستیک از بازرترین اثرات اسید چرب موجود در این گیاه می­باشد. در افراد یائسه این مکمل در رفع گر گرفتگی و افزایش احساس سلامتی، موثر می­باشد. در افرادی که سینه های فیبروکیستیک دارند، مصرف روغن گل مغربی موجب کم شدن التهاب پستان و جذب ید بیشتر خواهد می­شود.

کپسول-روغن-گل-مغربی
خواص روغن گل مغربی

خواص گل مغربی برای مردان

مردانی که به اختلالات نعوظ یا ناتوانی جنسی مبتلا هستند می­توانند از کپسول روغن گل مغربی استفاده کنند. همچنین برای رفع آرتریت روماتوئید و اسکلروز می­توان از این فرآورده استفاده کرد و علائم ناشی از این عارضه ها را برطرف نمود. مبتلایان به دیابت، بیماریهای قلبی و عروقی نیز میتوانند این دارو را مصرف نمایند.

اسید چرب ضروری موجود در روغن گل مغربی به دلیل کاهش بیخوابی و سوزن سوزن شدن بدن باعث کاهش دردهای عصبی و آسیب های عصبی­ای می­شود که توسط بیماران دیابتی تجربه می­گردد. برای رفع سردردهای مزمن استفاده از این داروی گیاهی بسیار موثر خواهد بود. یکی دیگر از خواص شگفت انگیز این گیاه تنظیم هورمون­های بدن و پیشگیری از سرطان سینه و افزایش سلامت بانوان می­باشد.

روغن-گل-مغربی
خواص گل مغربی برای مردان

باید بدانیم که اسیدهای چرب ضروری(EFAS)  مواد بیولوژیکی فعالی هستند که قسمتی از چربی­های اشباع نشده بدن را تشکیل می­دهند و برای ساخت ساختمان سلول­ها و پیش ساخت پروستاگلاندین­ها بسیار با اهمیت هستند. پروستاگلاندین ها نیز به نوبه ی خود در تنظیم عمل متابولیسم بدن دخالت دارند. با توجه به این که EFAS  در بدن ساخته نمی­شود، حتما باید از راه غذا یا مکمل­های دارویی آن را تأمین کرد. از طرفی چون گل مغربی مقدار زیادی EFAS به خصوص GLA در خود دارد، می تواند در رفع مشکلات فوق مؤثر باشد.

از نظر تئوری GLA می تواند با مصرف EPO در پیش ساخت پروستاگلاندین مستقیما به dLHomo- GLA یا DGLA تبدیل شود. این خاصیت به افرادی که بدنشان نمی­تواند سیس لینولئیک اسید را به GLA تبدیل کند یا در جذب سیس لینولئیک اسید اختلال دارند، کمک می­کند. مطالعات دیگری نشان می­دهند که مصرف بیش از سه ماه EPO تأثیر مطلوبی در بهبود آرتریت روماتوئید نیز دارد و سفتی عضلات را در هنگام صبح کاهش می­دهد. همچنین در بعضی موارد مصرف همزمان آن با داروهای ضدالتهاب باعث کاهش مصرف این داروها می­شود.

کپسول EPO باریج اسانس

کپسول گل مغربی باریج

 کپسول گل‌مغربی باریج اسانس

روش مصرف کپسول روغن مغربی

دو بار در روز، هر بار ۲-۱ عدد یا طبق دستور پزشک

 اجزاء فرآورده کپسول روغن مغربی

روغن گل مغربی (Oenothera biennis L.)

مواد مؤثره گاما لینولنیک اسید

شکل دارویی کپسول روغن مغربی

کپسول نرم ۱۰۰۰ میلی گرمی در ظرف دارو همراه با بروشور در جعبه مقوایی

بر اساس وجود ۱۴۰-۷۰ میلی‌گرم گاما لینولنیک اسید (GLA) در هر کپسول نرم

نکات مهم درباره مصرف گل مغربی

 موارد منع مصرف گل مغربی

  • وجود حساسیت شناخته شده نسبت به اجزاء فرآورده

ـ برخلاف گزارشات اولیه در اوایل دهه ۸۰ میلادی مبنی بر دخالت احتمالی روغن بذر گل مغربی در کاهش آستانه تشنج و بروز اپی‌لپسی تمپورال به خصوص در بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی یا بیمارانی که مبتلا به صرع هستند و از داروهای ضد صرع مانند فنوتیازین‌ها استفاده می‌کننـد، مشخص شده است که مصرف لینولئیک اسید و گاما لینولنیک اسید نه تنها در اپی لپسی خطری ندارد بلکه مصرف طولانی مدت خوراکی لینولئیک اسید و آلفا لینولنیک اسید (در ترکیب ۴ به ۱) موجب محافظت از رت‌ها در ابتلا به تشنج در ۴ مدل مختلف اپی‌لپسی میشود لذا تشنج به عنوان عارضه یا مورد منع مصرف روغن گل مغربی مطرح نیست.‌‌‌‌‌‌‌

  • بارداری و شیردهی

مثل همه داروها، در ارتباط با استفاده از  این فرآورده در طول سه ماهه اول بارداری، رعایت احتیاط توصیه می‌شود. مصرف این  دارو در دوران شیردهی بی‌خطر است زیرا شیر مادر دارای لینولئیک اسید و گاما لینولنیک اسید می­باشد.

عوارض قرص گل مغربی چیست

هیچ گونه واکنش جانبی مهمی گزارش نشده است.

تداخلات دارویی قرص گل مغربی

هیچ گونه تداخل دارویی مهمی گزارش نشده است.

نکات مهم درباره کپسول گل مغربی

  • فرآورده را از دید و دسترس اطفال دور نگهدارید.
  • بلافاصله پس از مصرف، در ظرف را محکم ببندید و دور از نور، در دمای ۳۰-۱۵ درجه سانتیگراد نگهداری نمایید.
  • در بیماران مبتلا به درد پستان، قبل از درمان با این دارو باید تشخیص سرطان پستان رد شده باشد.
  • به پزشکان توصیه می‌شود در بیماران تحت درمان با داروهای ضدتشنج یا دارای سابقه تشنج، اثرات این دارو را به دقت پایش نمایند.

 

‫۱۲ دیدگاه ها

  1. با سلام و خسته نباشید مطالب نوشته شده در خصوص مصرف روغن گل مغربی برای همه افراد با هر میزان از سطح تحصیلات بسیارآموزنده و مفید بود .

    با تشکر فراوان

  2. محصولات باریج همگی بسیار عالی و با کیفیت هستن.
    من سالهاست که استفاده میکنم و مطمئنا با محصولات با کیفیت خارجی برابری میکنه و حتی بهتره.مرسی

    1. دوست عزیز سلام
      ممنون از مساله ای مطرح کردین و حتما این موضوع ارجاع داده می شود.

      درباره مصرف روغن گل مغربی هم بهتر است همراه غذا مصرف کنید.

  3. سلام. ممنون از محصول خوبتان .
    می خواستم بدانم مصرف این کپسول هنگام دوران قاعدگی و لکه بینی معنی دارد یا خیر؟
    با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا