بیماری

پا دردهای دیابتی ، علل و درمان آن

پا دردهای دیابتی از شایع‌ترین عوارض بیماری دیابت است. دیابت یا بیماری قند یکی از بیماری‌ها شایع در دنیای امروزی ست. این بیماری گونه‌های دبایت نوع ۱، دیابت نوع ۲، دیابت بارداری و دیابت ناشی از بیماری‌های دیگر بر افراد عارض می‌شود. گاهی بیماری دیابت با عوارض جانبی متنوع و مزمن خود را نشان می‌شود. از جمله این عوارض می‌توان به پا درد دیابتی اشاره کرد. در این مقاله قصد داریم پا درد دیابتی را بررسی کنیم.

چرا پا دردهای دیابتی برای افراد پیش می‌آید؟

پا دردهای دیابتی

افراد مبتلا به دیابت ممکن است عوارض متعددی را تجربه کنند، به ویژه اگر سطح قند خون خود را کنترل نکنند. یک عارضه رایج دیابت، نوروپاتی دیابتی است. نوروپاتی دیابتی به آسیب عصبی اشاره دارد. نوروپاتی دیابتی می تواند در قسمت های مختلف بدن ایجاد شود اما در پاها و دست ها رایج‌تر است. هنگامی که آسیب عصب در این اندام های بیرونی اتفاق می افتد، پزشکان آن را نوروپاتی محیطی دیابتی می نامند. هنگامی که نوروپاتی محیطی دیابتی روی پاها تاثیر می گذارد، به این معنی است که اعصاب دیگر درست کار نمی کنند. علاوه بر درد، فرد ممکن است احساس خارش و سوزش نیز داشته باشد.

افرادی که نوروپاتی محیطی دیابتی را تجربه می کنند در معرض خطر ابتلا به عوارض جدی تری در پاها یا ساق پاهایشان هستند ، از جمله صدمات و یا حتی قطع پا. هنگامی که نوروپاتی دیابتی اتفاق می افتد، درمان تمایل به  تمرکز بر روی کاهش علائم درد و گرفتگی عضلات پا  دارد. درمان همچنین ممکن است سرعت پیشرفت بیماری را کاهش دهد.

به گفته انجمن دیابت آمریکا، بیش از ۳۰ میلیون نفر در ایالات متحده آمریکا مبتلا به دیابت هستند. بعضی از این افراد نمی‌دانند که مبتلا به دیابت هستند و خطر ابتلا به عوارضی مانند درد پا در این دسته بسیار بیشتر است. 

 

کرم کپکس باریج

پا دردهای دیابتی

  • تسکین درد در نوروپاتی دیابتی و آرتریت روماتوئید
  • تسکین دردهای عصبی بعد از زونا
  • تسکین درد مفصل و گرفتگی عضلانی

درمان پا دردهای دیابتی

پا دردهای دیابتی

بهترین درمان برای نوروپاتی دیابتی و پا دردهای دیابتی پیشگیری است. افراد مبتلا به دیابت می توانند خطر ابتلا به نوروپاتی محیطی دیابتی را از طریق کنترل موثر سطح قند خون خود کاهش دهند. حتی اگر فردی دچار نوروپاتی محیطی دیابتی باشد، باز هم بهترین راه حل کنترل قند خون می باشد.

تمرکز اصلی درمان نوروپاتی محیطی دیابتی، بر روی کنترل درد است. در موارد خفیف، فرد ممکن است مجاز  به مصرف داروهای بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا استامینوفن باشد. در موارد متوسط ​​تا شدید، بهتر است پزشک دارویی برای درمان درد تجویز کند. این داروها ممکن است شامل دوولتساتین (Cymbalta) یا پره گابالین ( Lyrica) باشد.
در برخی موارد، پزشک ممکن است داروهای مخدر مانند تپنتدول یا ترامادول تجویز کند.

درمان های خانگی پا دردهای دیابتی

پا دردهای دیابتی

اگرچه درمان های پزشکی می توانند به کاهش درد کمک کنند، اما روشهای مختلفی وجود دارد که افراد می توانند در خانه برای کمک به کاهش پا دردهای دیابتی یا کاهش اثرات نوروپاتی محیطی از آنها استفاده کنند. در ادامه برخی  از بهترین گزینه ها برای کاهش درد پا در خانه آمده است:

ورزش

فرد مبتلا به نوروپاتی محیطی دیابتی باید تلاش کند فعالیت بدنی خود را افزایش دهد. ورزش منظم و متوسط، مزایای زیادی برای سلامتی ، مانند افزایش جریان خون، دارد. بالا رفتن جریان خون کمک می کند تا اکسیژن و مواد مغذی به پاها برسد.

افراد مبتلا به نوروپاتی محیطی دیابتی ممکن است در صورت افزایش سطح فعالیت بدنی خود، شاهد کاهش علائم بیماری باشند. با این حال، افراد مبتلا به بیماری های جدی مانند دیابت، قبل از شروع یک رژیم ورزشی جدید باید حتما با پزشک خود مشورت کنند.

رژیم غذایی

داشتن یک رژیم غذایی متعادل می تواند به افراد مبتلا به دیابت کمک کند که دردهای عصبی را کنترل کنند. با خوردن غذاهای مناسب برای کنترل سطح قند خون، افراد می توانند از آسیب دیدگی جلوگیری کنند و باعث کاهش التهاب ناشی از آسیب دیدگی پا بشوند. تمرکز افراد مبتلا به دیابت باید بر روی گزینه های تغذیه ای سالم که به حفظ سطح قند خون کمک می کنند باشد. غذاهای مفید عبارتند از:

  • پروتئین بدون چربی
  • چربی های خوب مانند روغن زیتون، آجیل یا ماهی
  • سبزیجات بدون نشاسته
  • میوه ها، در اعتدال
  • کربوهیدرات های پیچیده مانند بلغور جو دوسر یا پاستای غلات کامل و نان

ترک سیگار

ترک سیگار یا شروع نکردن سیگار ، می تواند تاثیر مثبتی بر روی سلامت کلی فرد داشته باشد. افراد مبتلا به نوروپاتی محیطی دیابتی ممکن است متوجه شوند که علائم آنها در صورت توقف مصرف سیگار، بهبود می یابد. این مساله به این دلیل است که سیگار کشیدن باعث کاهش جریان گردش خون می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا