دانستنیها

مراقبت‌های دندان به چه صورتی باید باشد؟

مراقبت‌های دندان ساده ولی موثر است. برای داشتن دندان‌های سالم باید حتما و به طور دائم از آنها مراقبت کرد. در واقع افرادی که دارای دندان‌های سالم و زیبایی هستند نیز نباید از مراقبت کردن از دندان‌هایشان غافل شوند. در اینجا به چند نکته از مهم‌ترین نکاتی که باید به طور منظم برای داشتن دندان‌های سالم رعایت شوند، اشاره خواهیم کرد.

مراقبت‌های دندان راه‌های ساده و کاربردی

 حداقل دو بار در روز مسواک بزنید

 

مراقبت‌های دندان
مسواک زدن اولین راه‌کار در مراقبت‌های دندان است. مسواک زدن در شب از تجمع پلاک و میکروب در طول روز روی دندان و لثه جلوگیری می‌کند. نحوه‌ی صحیح مسواک زدن دندان برای از بین رفتن میکروب و پلاک و جلوگیری از التهاب لثه و خراب شدن دندان‌ها بسیار حائز اهمیت است. مسواک زدن معمولا باید حداقل ۲ دقیقه طول بکشد و حدالامکان از مسواک‌هایی با برس نرم استفاده کنید.

 از خمیر دندان‌های حاوی فلوراید استفاده کنید

خمیر دندان حاوی فلوراید بسیار تاثیرگذارتر از خمیر دندان حاوی مواد سفید کننده است. زیرا فلوراید به خوبی از مینای دندان محافظت می‌کند و از پوسیدگی دندان جلوگیری می‌کند. بنابراین برای مبارزه با میکروب‌ها و باکتری‌های موجود در دهان و دندان حتما از خمیر دندان‌های حاوی فلوراید استفاده کنید.

مراقبت‌های دندان

خمیر دهانی دنتا باریج

  • مسکن درد دندان
  • درمان کمکی عفونت های دندان و لثه

برای دریافت اطلاعات بیشتر روی لینک کلیک کنید.
استفاده از دهانشویه

دهانشویه  یکی دیگر از راه‌های مهم مراقبت‌های دندان است. استفاده کردن از دهانشویه برای سلامت دندان‌ها بسیار مهم است. اگر بعد از نخ دندان و مسواک از دهانشویه استفاده کنید، احتمال سالم ماندن دندان‌هایتان را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد. برای اینکار از دهانشویه‌های حاوی فلوراید استفاده کنید و حدودا ۲ دقیقه آن را در دهانتان حرکت دهید. چرا استفاده از دهانشویه اهمیت دارد؟

۱. تمیز کردن قسمت‌هایی از دندان، لثه و دهان که تمیز کردن آنها توسط نخ دندان و مسواک دشوار است.

۲. دهانشویه حاوی موادی است که در بهداشت دهان و دندان بسیار موثر است و از دندان در مقابل میکروب و در نتیجه پوسیدگی، محافظت می‌کند.

۳. دهانشویه همچنین میزان اسیدی که در دهان موجود است را کاهش می‌دهد.

نکته: برای کودکان، سالمندان و یا افرادی که دندان‌های حساسی دارند، دهانشویه‌های مخصوصی وجود دارد که باید با مشورت دندانپزشک از دهانشویه‌ی مورد نیاز خود استفاده کنند. همچنین هنگام استفاده از دهانشویه مراقب باشید که این مایع را قورت ندهید.

مراقبت‌های دندان

 سیگار نکشید

مصرف سیگار نه تنها برای دندان‌ها بلکه برای کل بدن مضر است. سیگار باعث زرد شدن و پوسیدگی دندان‌ها می‌شود. همچنین به بروز بیماری‌های لثه نیز کمک می‌کند.

مراقبت‌های دندان
 نوشیدن آب ساده‌ترین راه‌کار در مراقبت‌های دندان

به طورکلی نوشیدن آب برای سلامت کلی بدن مفید است. اما به طور خاص نیز برای داشتن دندان‌های سالم سعی کنید در طول روز زیاد آب بنوشید. نوشیدن آب باعث می‌شود برخی از مواد شیرین یا چسبنده که روی دندان‌ها قرار می‌گیرند، از بین بروند.

 حداقل کردن میزان مصرف مواد غذایی شیرین

مواد غذایی شیرین باعث تولید اسید در دهان می‌شوند که به مرور زمان منجر به فرسایش مینای دندان و پوسیدگی دندان خواهد شد.

افزایش مصرف میوه و سبزیجات تازه

مصرف میوه و سبزیجات تازه حاوی برای سلامت دهان و دندان بسیار مفید است. زیرا سبزیجات و میوه‌های تازه و ترد، فیبر زیادی دارند و در بهبود عملکرد دندان‌ها بسیار حائز اهمیت هستند.

 استفاده از نخ دندان

 

مراقبت‌های دندان

یکی دیگر از راه‌کارهای مراقبت‌های دندان نخ دندان است. نخ دندان قسمت‌های میانی دندان که با مسواک تمیز نمی‌شوند را تمیز می‌کند. بنابراین در صورت عدم استفاده از نخ دندان، ممکن است باکتری‌ها در این قسمت‌ها باقی بمانند و به مرور زمان باعث پوسیدگی و از بین رفتن دندان‌ها شوند.

نحوه‌ی صحیح استفاده از نخ دندان نیز بسیار مهم است و هنگام نزدیکی به لثه‌ها مراقب باشید که آرام‌تر این کار را انجام دهید تا باعث خونریزی لثه نشود. استفاده از نخ دندان تنها برای از بین بردن مواد غذایی که بین دندان‌ها باقی مانده است، نیست، بلکه برای از بین بردن و کاهش تجمع پلاک و میکروب نیز موثر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا