لاغری با روش‌های طبیعی تأیید شده

لاغری و لاغر شدن امروزه به دغدغه خیلی‌ها تبدیل شده و بسیاری حتی دوست دارند به صورت معجزه‌آسایی و بدون هیچ فعالیتی چند کیلو از وزنشان کاسته شود. البته کم‌کردن وزن در ایام نوروز خیلی مشکل‌ساز‌تر هم می‌شود، چون از یک طرف در دیدوبازدید‌های عید انواع و اقسام خوراکی‌های پرکالری می‌خوریم و از طرفی دیگر با سوال دوست‌ها و فامیل در مورد اضافه وزن‌مان مواجه می‌شویم.

راه‌حلی که خیلی‌ها برای  لاغر شدن پیشنهاد می‌دهند، گرفتن رژیم غذایی سفت و سخت است. اما گاهی با وجود اینکه رژیم می‌گیریم ولی نتیجه ناامید کننده یا کُند می‌شود.

انتظار نتایجِ سریع از رژیم‌ گرفتن یا انجام فعالیت‌های ورزشی خیلی غیرواقعی ست و بیشتر باعث ناامیدی ما می‌شود. البته فراموش نکنیم که رژیم غذایی نادرست هم باعث کُند شدن بیش از اندازه لاغری می‌شود؛ بنابراین توصیه می‌کنیم پیش از شروع هر نوع رژیمی یا مصرف دارویی حتما به این نکات کلیدی توجه کنید.

همیشه سیرآب یا به قولی هیدراته باشید

لاغری

هیچ وقت فقط با مصرف آب لاغر نمی‌شوید. اما، اگر یک رژیم خیلی سفت‌ و سخت بگیرید ولی آب کم ننوشید، فرایند لاغری‌تان آهسته‌تر می‌شود.

آب باعث انجام ترموژنز در بدن می‌شود. اگر می‌پرسید، ترموژنز چیست باید بگویم، فرایندی ست که متابولیسم بدن را به شدت زیاد می‌کند و در نتیجه فرایند کالری سوزی بیشتر می‌شود.

نوشیدن ۵۰۰ میلی‌لیتر (کمی بیشتر از دو لیوان)  آب گرم (بین ۲۲ تا ۳۷ درجه سانتی‌گراد) سوخت‌وساز یا متابولیسم بدن را زیاد می‌کند. براساس پژوهشی که در سال ۲۰۰۳ در «مجله غدد و متابولیسم» (The Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism) منتشر شده نشان می‌دهد، نوشیدن آب‌ گرم تا ۳۰ درصد سوخت‌وساز بدن را افزیش می‌دهد.

در ضمن اگر  قبل از هر وعده غذایی آب بنوشید، گرسنگی‌تان به طرز چشمگیری کاهش می‌یابد و در نتیجه کمتر غذا می‌خورید.

هر روز نیم ساعت پیش از صبحانه، نهار و شام دو لیوان آب بنوشید تا رژیم غذایی و داروهای‌ لاغری‌تان بیشترین تأثیرگذاری را داشته باشند.

صبحانه را حذف نکنید

لاغری

اگر هیچ وقت صبحانه نمی‌خورید، پیشنهاد می‌کنیم که در عادت غذایی‌تان تجدید نظر کنید. حذف صبحانه باعث می‌شود تا سوخت‌وساز بدن‌تان کاهش بیابد و حتی از توانایی چربی‌سوزی بدنتان کاسته می‌شود.

به علاوه، وقتی مدت زمان زیادی گرسنه باشید، بدن شروع به ترشح  گرلین (یا هورمن گرسنگی) می‌کند. تشرح همین هورمن در خون است که باعث ضعف شدیدتان پیش از نهار می‌شود. در ضمن افزایش هورمن گرلین باعث می‌شود، میل‌تان به غذاهای چرب بیشتر شود.

براساس پژوهشی که در سال ۲۰۱۰ انجام شده، کسانی‌که صبحانه نمی‌خورند در وقت نهار بیشتر تمایل به غذاها و مواد پرکالری نظیر پیتزا، ساندویچ، شکلات و کیک دارند.

میوه زیاد بخورید

لاغری

اگر در طول روز حتما باید خوراکی‌ بخورید، توصیه می‌کنیم میوه بخورید. سعی کنید، به جای خوراکی‌های چاق‌کننده مثل چیپس، آب‌نبات، شیرینی و شکلات تا جایی که می‌توانید میوه بخورید.

حتی اگر تمایل به خوردن خوراکی‌های پرکالری ندارید، میوه خوردن را در طول روز افزایش دهید تا ببینید چقدر به رژیم لاغری‌تان کمک می‌کند.

شدیدا توصیه می‌کنیم، مصرفِ میوه‌هایی نظیر بلوبری، توت‌فرنگی، آواکادو، گریب‌فورت، موزه، طالبی و کیوی به خاطر مواد چربی‌سوزی که دارند و همچنین به دلیل اینکه به شما احساس سیری می‌دهند، را در رژیم غذایی‌تان اضافه کنید.

تلویزیون‌تان را خاموش کنید

لاغری

براساس پژوهشی که انجام شده و قطعا خودتان هم تایید می‌کنید، زمانی‌که در حال دیدن برنامه‌های تلویزیونی، خوراکی یا غذا می‌خورید، اشتهای‌تان بیشتر می‌شود و در نتیجه بیشتر از حد معمول غذا می‌خورید. تحقیقات نتایج مشابهی را برای زمانی‌که در جلوی کامپیوتر غذا می‌خورید را گزارش می‌دهند.

بنابراین توصیه می‌کنیم، حتما زمانی‌که می‌خواهید غذا بخورید تلویزیون و کامپیوترتان را خاموش کنید.

خودتان را مرتب وزن کنید

لاغری

اگر رژیم لاغری و مصرف داروی لاغری را شروع کرده‌اید، هر روز خودتان را وزن کنید. وزن کردن هر روزه کمک می‌کند تا تلاش‌های لاغری‌‌تان به چشم‌ خودتان بیاید و به زودی به هدف‌گذاری‌تان برسید.

در واقع وزن کردن روزانه باعث می‌شود تا از خودتان بازخورد خوبی بگیرید و با افزایش انگیزه به خواسته‌تان زودتر برسید.

در نتایجِ پرژهشی که در سال ۲۰۱۳ در مجله اوبزیتی (Obesity) به چاپ رسیده، کسانی‌که خودشان را هرروز وزن می‌کنند خیلی بیشتر از کسانی‌که خودشان را وزن نکرده‌اند وزن کم کرده و در رژیم لاغری موفق بوده‌اند.

خواب کافی

لاغری

مهم نیست که به چه روشی (رژیم غذایی، ورزش کردن یا مصرف دارو) می‌خواهید لاغر شوید، اگر به اندازه‌ کافی نخوابید، حتما در لاغر شدن ناموفق خواهید بود.

براساس پژوهشی که در سال ۲۰۱۰ منشر شده، کمبود خواب باعث می‌شود تا تولید لپتین (leptin) یا همان هورمون کنترل گرسنگی در بدن‌تان کاهش یابد و در نتیجه هورمون گرلین اضافه شود.

در ضمن، ترشح لپیتن باعث افزایش انرژی آدم می‌شود. کمبود خواب و در نتیجه کاهش سطح این هورمن به طور مستقیم با افزایش سختگی و تحرک کم رابطه مستقیم دارد. تحرک کم هم به افزایش وزن منجر می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا