بیماری

عفونت دندان و درمان آن

عفونت دندان به شکل تورم پر از مایعات چرکی در ریشه دندان یا سطح لثه ظاهر می‌شود. عفونت دندان می‌تواند به دلیل پوسیدگی دندان باشد. به عفونت دندان و لثه، آبسه دندان یا آبسه لثه هم گفته می‌شود. آبسه دندان تجمع چرک حاصل از عفونت در دندان و لثه است. آبسه‌های دندانی بسیار دردناک بوده و در شما احساس مریضی ایجاد می‌کنند. در صورتی که آبسه و عفونت دندان ها یا لثه درمان نشوند، وضعیت بیماری وخیم‌تر شده و استخوان‌های اطراف ناحیه عفونی‌شده تخریب می‌شوند.

علائم بروز عفونت دندان

احساس درد طولانی، شدید و تیر کشیدن یک طرف صورت که ممکن است به چشم‌ها، شقیقه یا اطراف گردن هم کشیده شود. حتی ممکن است شما نتوانید تشخیص دهید که کدام دندان یا کدام نقطه از دهان شما منشأ این درد شدید است.

درد سنگین در یک طرف دهان یا در یک یا چند تا از دندان‌ها که غذا خوردن را برای شما مشکل می‌کند و در هنگام شب می‌تواند خیلی شدیدتر باشد، به طوری که از شدت درد از خواب بیدار می‌شوید.

درد شدید یکی از دندان‌ها به طوری که شما نتوانید دندان‌های دیگر را روی آن فشار دهید. همچنین ممکن است احساس کنید که این دندان شما کمی بالا آمده است یا کمی لق شده است.

ورم شدید در داخل یا خارج دهان در محل لثه در اطراف یک یا چند دندان یا بر روی صورت. این ورم ممکن است همراه با درد یا بالا رفتن دمای بدن باشد و یا بدون این علائم باشد.

پیدایش ورم یا یک برآمدگی بسیار کوچک بر روی لثه در قسمت بالا یا زیر دندان که ممکن است دردناک یا بدون درد باشد. همچنین ممکن است یک مزه خاص و غیر طبیعی در دهان خود احساس کنید.

خمیر دهانی دنتا باریج

عفونت دندان

  • مسکن درد دندان
  • درمان کمکی عفونت های دندان و لثه

برای دریافت اطلاعات بیشتر روی لینک کلیک کنید.

علت‌ها

آبسه دندان هنگامی ایجاد می‌شود که باکتری‌ها به مغز دندان (پالپ) حمله می‌کنند. مغز دندان داخلی‌ترین لایه دندان است که از یک بافت نرم حاوی رگ‌های خونی، عصب‌ها و بافت همبند تشکیل شده است. باکتری‌ها از راه پوسیدگی‌ها یا شکستگی و ترک‌های موجود بر روی دندان به داخل آن وارد شده و خود را به ریشه دندان می‌رسانند. عفونت باکتریایی باعث بروز تورم و التهاب در محل دهان و دندان می‌شود. چرک حاصل از عفونت از طریق فضای تنگی که التهاب در داخل آن تشکیل می‌شود، به داخل یک کیسه (آبسه) در نوک ریشه دندان رانده می‌شود و با تجمع این چرک، آبسه ایجاد میشود.

عوامل خطرزا

عوامل زیر می‌تواند خطر بروز آبسه دندان را افزایش دهد:

عدم رعایت بهداشت دندان‌ها، رعایت نکردن بهداشت لثه و دندان‌ها – مثلاً مسواک نزدن و نکشیدن نخ دندان حداقل دو بار در روز – میتواند خطر بروز پوسیدگی دندان، بیماری‌های لثه، آبسه دندان و سایر بیماریهای دهان و دندان را در شما افزایش دهد.

رژیم غذایی دارای قند فراوان. مصرف زیاد غذاهای حاوی قند مانند نوشابه‌‌های قنددار و شیرینی می‌تواند موجب پوسیدگی دندان و به دنبال آن بروز آبسه دندان شود.

ابتلا به بیماری‌های مرتبط. ابتلا به بیماری‌هایی که باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن شما می‌شود، مانند دیابت یا بیماری‌های سیستم خود ایمنی، می‌تواند خطر بروز عفونت دندان و آبسه دندان را نیز افزایش دهد.

علائم عفونت دندان

شایع‌ترین علائم آبسه دندان، درد شدید و مداوم دندان است که منجر به احساس درد تپنده و شدید در هنگام گاز گرفتن و تماس دندان‌ها با هم و تیر کشیدن ناحیه دهان و دندان می‌شود. سایر علائم آن عبارت است از:

تب

  • احساس درد در هنگام جویدن غذا
  • حساس شدن دندان‌ها نسبت به گرما و سرما (غالباً نسبت به گرما حساس می‌شود و هنگام سرد شدن، درد آن کمی تسکین پیدا می‌کند)
  • احساس مزه تلخی در دهان
  • بوی نامطبوع دهان و نفس
  • غده‌های ورم کرده در ناحیه گردن
  • ناراحتی عمومی، عدم آسودگی و احساس بیمار بودن
  • قرمز شدن و ورم لثه‌ها
  • ورم در ناحیه فک بالا یا پایین
  • ایجاد زخم باز و دارای ترشح بر روی کنار لثه
  • لق شدن دندان
  • اگر ریشه دندان به خاطر عفونت از بین برود، ممکن است درد دندان متوقف شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا