ریزش مو در دوران بارداری دلایل و درمان آن

ریزش مو در دوران بارداری از مشکلات رایج است. اگر ریزش موی شما در دوران بارداری نسبت به گذشته بیشتر شده است، نگران نشوید. دلیل این تغییرات به نوسانات هورمونی و فیزیکی برمی‌گردد و معمولا بعد از تولد نوزاد، همه چیز به حالت عادی برمی‌گردد. ممکن است دلایل دیگری نیز برای ریزش مو در دوران بارداری وجود داشته باشند. در ادامه با دلایل ریزش مو در دوران بارداری همراه وبلاگ باریج اسانس باشید.

 

ریزش مو در دوران بارداری

۱. تغذیه‌ی نامناسب

در دوران بارداری بدن به تغذیه‌ی بهتری نیاز دارد و همچنین نیاز به آهن افزایش می‌یابد. کمبود آهن، پروتئین، ویتامین‌ها و سایر مواد معدنی در بدن، می‌تواند باعث ریزش مو شود. حالت تهوع و استفراغ در سه ماهه‌ی اول ممکن است به تغذیه‌ی نامناسب منجر شود. علاوه بر این، مصرف ویتامین‌های اضافی مانند رتینول (ویتامین A فعال) نیز می‌تواند باعث ریزش مو شود.

۲. بیماری‌ها

 

ریزش مو در دوران بارداری

برخی از بیماری‌ها مانند دیابت بارداری و کرم حلقوی (یک نوع عفونت قارچی) می‌توانند موجب ریزش مو شوند. همچنین داروهای خاصی مانند داروهای فشار خون، افسردگی و اضطراب، میزان ریزش موها را افزایش می‌دهند. اگر در هنگام مصرف دارو متوجه افزایش ریزش مو شُدید، به پزشک‌تان اطلاع بدهید.

۳. تغییرات هورمونی متداول

ممکن است تغییرات هورمونی در دوران بارداری، منجر به ریزش موها شود. نوسان هورمون‌ها باعث ایجاد وقفه در چرخه‌ی عادی رشد مو می‌شود که به ریزش بیش‌ازحد مو یا تلوژن افلوویوم منجر می‌شود. این وضعیت پس از چند ماه برطرف خواهد شد.

۴. عوامل ژنتیکی

ریزش مو ممکن است دلایل ژنتیکی داشته باشد. داروها می‌توانند با ریزش ژنتیکی مو مقابله کنند.

۵. کمبود هورمون تیروئید

کم کاری تیروئید، با کاهش تولید هورمون تیروئید در بدن مشخص می‌شود و امروزه در میان زنان رایج است. هورمون تیروئید، مسئول حفظ میزان سوخت‌وساز پایه، سیستم گوارش، سلامت روان و حتی سلامت ناخن‌ها و موست. کمبود این هورمون می‌تواند باعث ریزش مو شود.

۶. سندروم تخمدان پلی‌کیستیک

PCOS، یک اختلال هورمونی است که باعث می‌شود تخمدان‌، مقادیر زیادی هورمون مردانه تولید کند. بیشترِ زنانی که به این سندروم مبتلا هستند، افزایش رشد مو را تجربه می‌کنند اما ممکن است ریزش مو در ناحیه‌ی پوست سر نیز مشاهده شود.

ریزش مو در دوران بارداری
۷. بیماری‌های مربوط به پوست سر

آلرژی‌های پوستی و بیماری‌هایی که بر پوست سر تأثیر می‌گذارند، می‌توانند در نازک شدن و ریزش مو نقش داشته باشند.

۸. دیگر عوامل مربوط به بارداری

پایان دادن به استفاده از داروهای پیشگیری از بارداری یا سایر روش‌های پیشگیری از بارداری، می‌تواند باعث ریزش مو شود. همچنین ممکن است درنتیجه‌ی سقط جنین یا زایمان بچه‌ی مرده نیز ریزش مو را تجربه کنید.

ریزش مو، جزو فوریت‌های پزشکی نیست، اما اگر علت ریزش موهایتان کمبود مواد مغذی یا بیماری باشد، باید آن را جدی بگیرید.

اگر در دوران بارداری به‌شدت دچار ریزش مو شده‌اید، باید با یک متخصص زنان و زایمان مشورت کنید. اما اگر ریزش مویتان چندان شَدید نیست، رژیم غذایی‌ و سبک زندگی‌تان را بهبود بدهید.

چگونه ریزش مو در دوران بارداری را کنترل کنیم؟

برای کاهش ریزش مو در دوران بارداری ، کارهای زیر را انجام بدهید:

موهایتان را بیش‌ازحد برس نکشید، چون این کار به موها آسیب می‌رساند؛
از مدل‌های دم‌اسبی، ردیف ذرتی، بافته، اکستنشن مو و بیگودی استفاده نکنید، چون این مدل‌ها موهایتان را تحت فشار قرار می‌دهند و درنتیجه باعث شکستگی موها می‌شوند.
از مواد صاف‌کننده‌ی مو و رنگ‌های شیمیایی استفاده نکنید، چون موها را شکننده و خشک می‌کنند.
از نرم‌کننده و شامپوی ملایم استفاده کنید.
برای شانه کردن موهای خیس‌تان، از یک برس مناسب استفاده کنید.
برای افزایش گردش خون، پوست سر را ماساژ بدهید.
مقدار زیادی میوه و سبزی مصرف کنید. میوه‌ها و سبزی‌ها حاوی فلاونوئیدها و آنتی اکسیدان هستند که از فولیکول‌ موها در برابر آسیب‌دیدگی محافظت می‌کنند و باعث تحریک رشد مو می‌شوند.

 

لوسیون موضعی رزماری باریج

  • تحریک رشد موی سر و ابرو
  • درمان شوره سر

برای دریافت اطلاعات بیشتر روی لینک کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا