توصیه پزشکان

هر آنچه لازمست درباره درمان خانگی ریزش مو سر بدانید

درمان‌های سریع برای جلوگیری از ریزش موی سر

همه دوست دارند، موهای بلند و جذابی داشته باشند! اما اگر به دور و اطرافمان نگاهی بیندازیم، می‌بینیم که تعدادی کمی از آدم‌ها هستند که موهای بلند و خوش فرمی دارند. در واقع ریزش مو یکی از عارضه‌هایی است که این روزها بسیاری از افراد را درگیر کرده‌است. در این بین علاوه بر درمان های دارویی، می توان از روش های درمان خانگی ریزش مو سر هم برای داشتن موهایی جذاب بهره برد.

 طبق آمار ارائه شده توسط «آکادمی پوست‌ آمریکا» (American Academy of Dermatology)، ریزش روزانه ۵۰ الی ۱۰۰ تار مو کاملا عادی است. بنابراین، اگر ریزش موی سرتان بیش از این مقدار است، باید به فکر چاره باشید.

ریزش موی سر در بین زنان به ویژه سخت‌تر است، چرا که موی سر برای خانم‌ها به نوعی حکم «تاج افتخار» دارد و مایه مباهات است. البته ریزش موی سر در بین مردها هم تأثیرات روانی به ویژه کاهش اعتماد به نفس دارد.

عوامل مختلفی را می‌توان به ریزش موی سر نسبت داد. از جمله مهمترین این عوامل می‌توان به تغذیه نامناسب، عدم تعادل هورمونی، مشکلات تیروئیدی، سندرم تخمدان پلی کیستیک یا PCOS، استفاده از قرص‌های ضدبارداری، استرس بیش از حد، استفاده بیش از حد از مواد آرایشی و رنگ‌های شیمیایی، عوامل ژنتیکی و مراقبت‌های روزانه نادرست و ضعیف از موها اشاره کرد.

بنابر اینکه کدام عامل دخیل است، ریزش موی سر می‌تواند ناگهانی یا تدریجی باشد، کل سر و بدن را درگیر کند یا فقط قسمتی از موهای سر بریزند و فرد دچار ریزش مو سکه ای شود.

اگر شما درگیر این مشکل شده‌اید و خواهان استفاده از روش های درمان خانگی ریزش مو سر هستید، پیشنهاد می‌کنیم درمان‌های طبیعی را امتحان کنید.

درمان‌های گیاهی و طبیعی ریزش موی سر این مزیت را دارند که هیچ‌گونه عوارض جانبی برای بدن ندارند و در ضمن احتمالا، درمان‌گرهای طبیعی همین الان هم توی آشپزخانه‌تان موجود است.

ماساژ منظم پوست سر

درمان خانگی ریزش مو با ماساژ سر
درمان خانگی ریزش مو با ماساژ سر

احتمالا ماساژ پوست سر ارزان‌ترین روش کنترل ریزش موی است. ماساژ منظم و خوب مو و پوست سر و البته به همراه روغن‌های گیاهی، منجر به افزایش گردش خون در غده‌های تغذیه کننده پیاز موها می‌شود و در نتیجه ریشه‌ی موی سر قوی‌تر می‌شوند.

این روش البته این خوبی دیگر هم دارد. ثابت شده که ماساژ منظم سر به کاهش استرس در افراد کمکی زیادی می‌کند. البته فراموش نکنیم که استرس از عوامل معمول در ریزش موها ست و کاهش استرس یعنی کاهش ریزش موی سر.

براساس نتایج پژوهشی که در سال ۲۰۱۶ در مجله معتبر «اپلاستی» منتشر شده، ماساژ اصولی و استاندارد پوست سر منجر به ضخیم‌تر شدن موها می‌شود.

برای ماساژ می‌توانید از روغن‌های نارگیل، بادام، زیتون یا کرچک استفاده کنید.

روش اصولی ماساژ پوست و موی سر

درمان خانگی ریزش مو سر با ماساژ روغن
درمان خانگی ریزش مو سر با ماساژ روغن
  • مقداری کافی روغن را گرم کنید. (انتخاب نوع روغن به خودتان بستگی دارد.)
  • روغن گرم شده را روی سرتان بمالید و بعد، موها و پوست سرتان را مالش دهید. با انگشت‌های‌تان کمی به پوست سر فشار بیاورید تا روغن وارد سلول‌ها شوند.
  • حداقل یک ساعت سرتان باید روغنی باشد.
  • بعد سرتان را با شامپو بشورید.
  • این کار را هفته‌ای دو الی سه بار تکرار کنید.

درمان خانگی ریزش مو سر با روغن رزماری

درمان خانگی ریزش مو با روغن رزماری
درمان خانگی ریزش مو با روغن رزماری

همانطوری که گفته شد، مالش و ماساژ پوست سر به خصوص با روغن‌های گیاهان داروی به تقویت و رشد موها کمک زیادی می‌کند.

گیاه رزماری و روغن روزماری یکی تأثیرگذارترین داروهای گیاهی برای کاهش ریزش موی سر است. ثابت شده که رزماری خواص آنتی‌اکسیدان دارد و البته به رشد موی سر کمک می‌کند.

رزماری حاوی مقداری زیادی سلفور و سیلیس است که جلوی ریزش مو را می‌گیرند. در ضمن رزماری پوست سر و موها را از هرگونه آلودگی و میکروبی تمیز و در نتیجه از خارش و شوره هم جلوگیری می‌‌کند.

براساس پژوهشی که در سال ۱۹۹۸ در مجله «آرشیو پزشکی پوست» (Archives of Dermatology) منتشر شده، روغن‌درمانی (aromatherapy) با رزماری می‌تواند به طور مؤثر در درمان آلوپسیا آره اتا (alopecia areata) یا ریزش مویی که به نام طاسی منطقه‌ای یا ریزش موی سکه‌ای مشهور است، مورد استفاده قرار گیرد.

در پژوهشی دیگری که در سال ۲۰۱۵ منتشر شده، اثبات شده که روغن رزماری به خوبی قرص ماینوکسیدیل، رایج‌ترین قرص طاسی مردان، عمل می‌کند. البته روغن رزماری برخلاف داروی شیمایی ماینوکسیدل عوارض جانبی نظیر خارش پوست سر هم ندارد.

رزماری باریج
روغن رزماری باریج
  • ۲ تا ۳ قطره روغن رزماری را با ۲ قاشق غذاخوری روغن‌های معمول مثل روغن زیتون و روغن نارگیل مخلوط کنید.
  • ترکیب روغن فوق را روی سر بریزید و به مدت ۵ دقیقه با انگشت‌هایتان سرتان را مالش دهید.
  • بعد از ۳۰ دقیقه سرتان را با شامپو بشورید.
  • این کار را هفته‌ای ۲ بار انجام دهید.

 

اطلاعات بیشتر در مورد لوسیون موضعی رزماری باریج

درمان خانگی ریزش مو سر با آلوئه‌ورا

ریزش موی سر

آلوئه‌ورا یکی دیگر از درمان‌گرهای طبیعی مؤثر برای انواع مشکلات پوست و مو از جمله ریزش مو است.

آلوئه‌ورا به تمیزی و حفظ سطح pH پوست کمک می‌کند و در نتیجه منجر به رشد موی سر می‌شود. در واقع آنزیم پروتئولیتیک موجود در آلوئه‌ورا باعث زدودن سلول‌های مرده پوست سر می‌شوند. آنزیم پروتئولیتیک، آنزیمی ست که مولکول پروتئین را می‌شکند و آن را به ترکیبات ساده‌تر تبدیل می‌کند.

در ضمن، آلوئه‌ورا به طور چشم‌گیر و فوق‌العاده زیادی، گردش خون را افزایش می‌دهد. به علاوه این گیاه دارویی حاوی، ویتامین‌های سلامتی بخشِ پوست و مو یعنی آ، ث و ای است.

براساس نتایج پژوهشی که در سال ۲۰۱۰ در مجله‌ی «پژوهش‌های شیمیایی و داروسازی» (Journal of Chemical and Pharmaceutical Research) منتشر شده، آنزیم‌های که در گیاه آلوئه‌وار وجود دارند، از پوست سر در برابر بسیاری از بیماری‌ها محافظ می‌کند. همچنین این پژوهش تصریح می‌کند که آلوئه‌ورا، درمان‌گر مؤثر برای شوره و ریزش موی سر است. در سال ۱۹۹۹ نتایج پژوهش دیگری منتشر شده که نشان می‌دهد، آلوئه‌ورا در درمان التهاب‌های پوست سر هم مؤثر است.

درمان خانگی ریزش مو سر با آلوئه ورا
درمان خانگی ریزش مو سر با آلوئه ورا
  • ژل موی آلوئه‌ورا را به مقدار کافی روی دست‌های‌تان بریزید.
  • ژل موی آلوئه‌ورا را روی سرتان بمالید.
  • بعد از ۴۵ دقیقه، سرتان را با آب بشورید.
  • این کار را هفته‌ای ۳ الی ۴ بار برای نتایج بهتر تکرار کنید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

‫۲ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا