روغن‌های گیاهی ضدپیری پوست کدامند؟

همه‌ی ما انسان‌ها از زمان به دنیا آمدن درگیر فرآیند بزرگ شدن می‌شویم. البته فقط زمانی بزرگ شدن بیشتر به چشم می‌آید که اصطلاحا پا به سن می‌گذاریم و موهای سرمان سفید و پوست‌مان چروک می‌شوند، متوجه فرایند پیری می‌شویم. مشکل خط و خطوط، چروک و شُل‌شدگی پوست با کاهش طبیعی چربی پوست آغازگر پیری‌ست.
البته به خاطر اینکه این فرایند به آهستگی شروع می‌شود، خیلی از ما سال‌ها هیچگونه توجهی به آن نمی‌کنیم. اما بهتر است، به محض اینکه متوجه هر گونه تغییری در پوست‌مان شدیم سریع شروع به درمان و پیگشیری از آن بکنیم.
البته فراموش نکنید که استرس و وسواس زیاد در مورد ظاهرمان هم منجر به بدتر شدن این وضعیت می‌شود. در واقع استفاده بیش از اندازه از مواد آرایشی و بهداشتی شیمیایی به منظور جوان‌سازی پوست هم یکی از عوامل تشدید کننده پیری پوست تلقی می‌شود.

محصولات بهداشتی شیمیایی حتی بهترین برندها، اغلب برپایه مواد شیمیایی ساخته می‌شوند و در نتیجه به پوست‌مان آسیب می‌زنند و در بلند مدت منجر به پیری پوست می‌شود. در ضمن، این محصولات آرایشی در طولانی مدت موجب خشکی پوست‌ می‌شوند. این موضوع حتی در مورد محصولات آرایشی مرطوب‌کننده شیمیایی هم صدق می‌کند.
بنابراین برای جوان‌سازی پوست بهترین راه حل استفاده از گیاهان دارویی و طبیعی‌ست. روغن‌های گیاهی بهترین راه‌ برای جلوگیری و حتی درمان چروک و پیری پوست‌اند.

چه عواملی باعث پیری (زودهنگام) پوست می‌شود؟

روغن‌های گیاهی ضدپیری پوست

• در معرض آفتاب قرار گرفتن
• مصرف الکل
• سیگار کشیدن
• آب‌رسانی (hydration) ناکافی و غیر متناوب به بدن
• رژیم غذایی ناسالم و ناکافی
• استفاده بیش از حد از محصولات آرایشی شیمیایی
• تغییر پیوسته حالات صورت نظیر خنده، اخم یا آویزان کردن لب ‌و لوچه
• تأثیرات محیطی نظیر باد، خشکی و آلودگی هوا
• استرس
• ژنتیک

هرچند واقعا نمی‌شود به طور کامل و پیوسته جلوی گذر زمان را گرفت و مانع پیرشدن شد، ولی در مورد پوست بدن‌مان باید گفت که گاهی با انجام برخی کارهای ساده می‌توان جلوی پیری زود‌رس پوست را گرفت.
مراقبت‌های صحیح پوستی ، سبک زندگی سالم و خواب کافی ۶ الی ۷ ساعته و همچنین رژیم غذایی خوب می‌توانند جلوی پیری یا حداقل پیری زودرس پوست را بگیرند.

روغن‌های گیاهی ضدپیری پوست

اما برای اینکه بتوانید پوست‌تان را جوان و مرطوب نگه دارید، توصیه می‌کنیم به جای استفاده از محصولات شیمیایی از روغن‌های گیاهی استفاده کنید. بسیاری از روغن‌های گیاهی طبیعی هم حاوی روغن‌های ضروری پوست و هم مواد طبیعی ضدپیری پوست‌اند و مهمتر اینکه به هیچ‌وجه مضررات مواد موجود در محصولات شیمایی را ندارند.
در ادامه مهمترین روغن‌های گیاهی ضدپیری پوست بررسی می‌شوند.

روغن ارقان

روغن‌های گیاهی ضدپیری پوست

روغن ارقان یا روغن ارگان (Argan) از میوه درخت ارقان گرفته می‌شود و خیلی در درمان پیری پوست تأثیرگذار است. درخت ارقان بیشتر در مراکش یافت می‌شود و دارای خواص شگفت‌انگیزی است. روغن ارقان حاوی ۸۰ درصد از اسیدهای چربی‌ست که می‌تواند رادیکال‌های آزاد که عامل مهمی در پیر پوست‌ هستند را از بین ببرند.

البته به علاوه، این روغن حاوی ویتامین A و E است که در کاهش عوامل پیری پوست مثل چروک پوست، لکه‌های پوستی، خطوط و افتادگی پوست کمک زیادی می‌کنند.
در ضمن روغن ارقان پوست را مرطوب نگه می‌دارد و در بهبود لطافت و خاصیت ارتجاعی پوست کمک زیادی می‌کند. در نهایت مصرف روغن ارقان خاصیت آنتی‌اکسید دارد و همینطور در برابر تابش‌های فرابنفش آفتاب مقاومت پوست را بیشتر می‌کند.

روغن بادام

روغن‌های گیاهی ضدپیری پوست

روغن بادام هم می‌تواند به طور چشمگیری فرایند پیری را به تأخیر بیندازد. ویتامین‌های E و K موجود در این روغن می‌تواند به بهبود خاصیت ارتجاعی و همچنین نوسازی پوست کمک زیادی بکنند. در پژوهشی که در سال ۲۰۱۰ نتایجش منتشر شده نشان می‌دهد که روغن بادام واقعا خواص ضدپیری پوست دارد. این گزارش می‌افزاید که روغن بادام می‌تواند به جوان‌سازی و نرم کردن پوست کمک کند و مهتر از همه اینکه موجب شفافیت پوست می‌شود.

روغن جوجوبا

روغن‌های گیاهی ضدپیری پوست

روغن جوجوبا از تمام روغن‌های گیاهی دیگر بیشتر باعث آب‌رسانی یا هیدراته شدن پوست می‌شود و به همین خاطر خاصیت ضدپیری فوق‌العاده‌ زیادی دارد.
ویتامین‌های E و C موجود در روغن جوجوبا به رشد سریع سلول‌های تولید شده کمک می‌کنند و در نتیجه منجر به سفتی پوست می‌شود. مصرف این روغن همچنین موجب کاهش عوامل پیری پوست مثل خطوط، لکه و چروک و دیگر نشانه‌های پیری می‌شود.
مصرف روغن جوجوبا همچنین به عنوان یک نرم‌کننده طبیعی باعث مرطوب شدن پوست و جلوگیری از ناراحتی، پوسته‌پوسته شدن و زمختی پوست می‌شود.

روغن جوانه گندم

روغن‌های گیاهی ضدپیری پوست

روغن جوانه گندم یکی دیگر از درمان‌گرهای طبیعی و گیاهی برای جلوگیری از فرایند پیر پوست است. مصرف این روغن می‌تواند باعث تشدید فرایند تکثیر پوست‌های تازه شود.
روغن جوانه گندم حاوی ویتامین‌های مفید A و همچنین E است که خاصیت آنتی‌اکسیدان قوی دارند و از ایجاد رادیکال‌های آزاد در سطح سلول‌های پوست جلوگیری می‌کند. در ضمن این روغن می‌تواند از خشکی پوست و در نتیجه فرایند پیری پوست جلوگیری کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا