در مورد spf کرم‌های ضدآفتاب چه می‌دانید؟

مواد تشکیل دهنده کرم‌های ضد آفتاب به دو روش از پوست محافظت میکنند، آنها یا اشعه ماورای بنفش UV خورشید را جذب و راه عبور آنرا مسدود کرده یا اینکه اشعه UV را منعکس و متفرق میکنند. کرمهای ضد آفتاب بر اساس میزان توانایی آنها در جذب و دفع اشعه UV درجه بندی میشوند که Sun Protection Factor یا SPF نام دارد. درجه SPF (مانند SPF15 یا SPF20) نشان دهنده این امر هستند که مصرف کننده آن قبل از اینکه دچار آفتاب سوختگی بشود، تا چه حد میتواند زیر نور آفتاب بماند

برای مثال شما می‌توانید بدون استفاده از کرم ضد آفتاب ۱۰ دقیقه زیر نور خورشید باقی بمانید و احساس سوختگی نکنید. هنگامی که از کرم ضد آفتاب استفاده میکنید میتوانید زمان ۱۰ دقیقه را ضرب در میزان SPF کرم کنید و به مقدار زمان به دست آمده زیر آفتاب بمانید. اگر SPF کرم شما ۱۵ باشد، شما ۱۵۰ دقیقه یا ۲ ساعت و نیم می‌توانید در آفتاب بمانید. اگر پس از مدتی مجددا از کرم استفاده کنید، میزان محافظت آن بیشتر میشود اما، در مقدار زمان ایمن آن تاثیری ندارد.

 

 

نحوه محاسبه حفاظت SPF

 

اگر می‌خواهید بدانید که یک کرم ضدآفتاب براساس SPF چه مقدار از پوست‌تان حافظت می‌کند باید گفت که  برای کرمی که SPF 30 دارد، عدد ۱۰۰ را تقسیم بر عدد ۳۰ کنید که تقریبا عدد ۳ (۳.۳۳) به دست می‌آید بعد عدد ۳ را از ۱۰۰ کم کنید که عدد ۹۷ به دست می‌آید؛ بنابراین کرم شما ۹۷ درصد در مقابل آفتاب پوست‌تان را محافظت می‌کند. اگر کرم شما SPF 60 دارد، عدد ۱۰۰ را تقسیم بر ۶۰ کرده و از ۱۰۰ کم کنید. با اینکه SPF دو برابر شده ولی درصد پوشش دهی آن دو درصد تغییر می‌کند.

حداقل SPF که برای استفاده پیشنهاد می‌شود ۳۰ است و کمتر از این میزان برای پوست مناسب نیست.

 

کرم‌های ضدآفتاب باریج با spf 50

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا