در مورد عوارض وحشتناک عفونت‌های دندان و لثه چه می‌دانید؟

وضعیت دندان و لثه گاهی جدی گرفته نمی‌شود و افراد بنابر دلایلی اقدام به مراجعه به دندانپزشک نمی‌کنند. اما آیا می‌دانستید که بیماری‌ها و عفونت‌های دندان و لثه می‌توانند مشکلات جدی روی سلامت کل بدن‌تان بگذارند. مسواک زدن و نخ‌ دندان کشیدن برای سلامت دندان و لثه خیلی توصیه شده ولی در مورد مراجعه به موقع به دندانپزشک کمتر سخن به میان آمده. برای سلامت فردی خودتان لازم است تا در سریع‌ترین زمان ممکن به درمان هرگونه عفونی بپردازید.

در این مقاله قصد داریم، به عوارض بیماری‌ها و عفونت‌های دندان و لثه بپردازیم.

بیماری‌ها و عفونت‌های‌ لثه خطر ابتلا به انواع بیماری‌ها نظیر سکته، دیابت، نارسایی‌های قلبی را در فرد افزایش می‌دهد. براساس پژوهش‌های انجام شده بیماری‌های لثه مشکلات جدی در بارداری ایجاد می‌کند و همچنین روند زوال عقل در افراد را تسریع می‌بخشد.

دکتر «نیگل کارتر» رئیس انجمن سلامت دندان بریتانیا در مورد سلامت دندان و لثه می‌گوید: «ارتباط بین سلامت دهان به سلامت کل بدن کاملا اثبات شده و به شواهد دقیق عملی پشتیبانی می‌شود. اما متاسفانه براساس نظرسنجی‌های انجام شده از هر ۶ نفر فقط یک نفر از ارتباط بین بیماری‌های لثه‌ای و دیابت مطلع است. و از هر سه نفر یک نفر به ارتباط بین بیماری‌های لثه‌ای و بیماری‌های قلبی آگاه است.»

خطرهای بیماری لثه

بیماری لثه به عفونتی گفته می‌شود که در سلول‌های لثه پخش می‌شود. این بیماری بیشتر به دلیل باکتری‌های موجود در پلاک‌های دندانی شکل می‌گیرد. در برخی افراد، بدن مقابل باکتری‌های جمع‌شده اطراف لثه شدیدا واکنش نشان می‌دهد و در نتیجه التهاب زیادی به وجود می‌آید. در حالی‌که در برخی افراد، به هیچ‌وجه التهابی ایجاد نمی‌شود.

التهاب شدید لثه روی جریان خون نیز تأثیر می گذارد و در بلند مدت و به آرامی به رگ‌های خونی در قلب و مغز آسیب می‌رساند.

رابطه زوال عقل با عفونت‌های دندان و لثه

سلامت دندان و لثه بر سلامت عقل تاثیر مستقیمی دارد. وقتی دندان و لثه عفونت می‌کند، مواد در خون تشرح می‌کند که با وارد شدن به گردش خون می‌توانند وارد مغز شوند و روی حافظه تاثیر بگذارند. همین مواد باعث زوال عقل و آلزایمر می‌شود.

رابطه عفونت‌های تنفسی با عفونت‌های لثه و دندان

به همین ترتیب باکتری‌های وجود در دندان و لثه عفونی می‌توانند وارد گردش خون شود و از آن به سیستم تنفسی راه بیابند. در این صورت امکان ابتلا فرد به عفونت‌های تنفسی، برونشیت حاد و ماری مزمن انسدادی ریه (COPD) زیاد می‌شود.

رابطه دیابت با عفونت‌های لثه و دندان

رابطه دیابت با عفونت‌های لثه و دندان دو طرفه است. یعنی افراد دیابتی بیشتر از سایرین به عفونت‌های لثه و دندان مبتلا می‌شود و از سوی دیگر از آنجایی‌که عفونت‌های دندان و لثه سطح قند خون را افزایش می‌دهد، ابتلا به دیابت می‌تواند از عوارض جانبی این عفونت‌ها باشد. 

عفونت‌های لثه و دندان در دوران بارداری

کمترین عفونت لثه و دندان در دوران بارداری عوارض جانبی بد ایجاد می‌کند. تغییرات هورمونی در دوران بارداری باعث می‌شود تا عفونت‌ها در بدن با سرعت بیشتری منتشر  شود و در نتیجه مشکلات زیادی از جمله زایمان زودرس به وجود آید.

رابطه آرتریت روماتوئید با عفونت‌های لثه و دندان

براساس پژوهش‌های انجام شده، افراد مبتلا به بیماری لثه و دندان ۴ برابر بیشتر در معرض ابتلا به بیماری آرتریت روماتوئید  یا رماتیسم مفصلی هستند. باکتری‌های موجود در عفونت‌های لثه‌ای می‌توانند باعث افزایش التهاب در کل بدن می‌شود.

 

خمیر دهانی دنتا باریج

  • مسکن درد دندان
  • درمان کمکی عفونت های دندان و لثه

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد محصول دنتا باریج کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا