تفاوت بین کرونا، سرماخوردگی، آنفلونزا و حساسیت فصلی

هر ساله با شروع فصل پاییز بیماری‌ آنفلونزا بسیار شیوع پیدا می‌کند و خیلی‌ها درگیر آن می‌شوند. البته با سرد شدن هوا سرماخوردگی هم ممکن است سراغ آدم بیاید. در ضمن پاییز مثل بهار فصل آلرژی‌ و حساسیت‌هاست. هرچند این سه بیماری و عارضه کاملا با هم متفاوت‌اند، ولی گاهی با هم اشتباه گرفته می‌شود. امسال البته  متاسفانه به خاطر کرونا هرچند احتیاط‌ها زیادتر شده ولی به دلیل شباهت‌های اعلائم و عوارض‌ها ممکن است تشخیص‌ها بیشتر از همیشه اشتباه باشد و در نتیجه اقدام برای درمان هم دیرتر انجام بشود. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم هر یک از این بیماری‌ها و ناخوشی‌ها را با هم بررسی کنیم.

عوارض و نشانه‌ها

تب و لرز، درد و کوفتگی بدن، احساس سردی، سرفه و… تقریبا در هر چهار عارضه و بیماری یعنی سرماخوردگی، آنلفونزا، آلرژی فصلی و کرونا مشترک‌اند. اما چطور باید با وجود نشانه‌ها مشابه ابتلا به هریک از آنها را تشخیص داد؟

ویروس کرونا

 

کرونا ویروس جدید یا کوید۱۹ گونه‌ای جدید از خانواده بزرگ ویروس‌های کرونا است که به سرعت بین انسان‌های شیوع یافته است. تا به حال چهار گونه از خانواده ویروس‌های کرونا در انسان‌ها شیوع یافته. مبتلایان به برخی از این ویروس‌ها نشانه‌های خیلی عادیی دارند. اما گروه ویروس کرونا جدید یا کوید۱۹ نسبتا خیلی قوی‌تر و حتی مرگبار است. افراد مسن، مبتلایان به بیماری‌های ریوی، بیماران دیابتی و… جزء افراد پرخطر نسبت به کوید۱۹ هستند. متاسفانه همانطوری‌که می‌دانید در حال حاضر هیچ درمان قطعی یا واکسنی برای این بیماری پیدا نشده است.

برخی از نشانه‌های شناخته شده این ویروس عبارتند از:

تب یا لرز یا تب‌ و لرز توأمان

سرفه (معمولا سرفه خشک)

کاهش تنفس یا سختی در تنفس

خستگی (گاهی)

درد و کوفتگی (گاهی)

سردرد (گاهی)

گلودرد (گاهی)

 

  • توجه داشته باشید که علائمی نظیر آب‌ریزش بینی و عفونت سینوسی در بین مبتلایان به کوید ۱۹ خیلی نادر است.

 

شدت علائم بیماری کوید ۱۹ می‌تواند از خیلی خفیف تا شدید باشد. اگر هریک از این علائم و نشانه‌ها را دارید، پیشنهاد می‌کنیم با شماره تلفن ۴۰۳۰ تماس بگیرید تا مشاوران وزرات بهداشت خطر ابتلا به ویروس کرونا را تشخیص دهند. معمولا اگر بیماری کرونا خفیف تشخیص داده شود، قرنطینه خانگی تجویز می‌شود.

سرماخوردگی

هرچند وقتی سرما می‌خوریم، شاید خیلی احساس بدی داشته باشیم ولی به طور کلی نشانه‌ها و علائم بیماری نسبت به ویروس‌های قوی‌تر نظیر آنفلونزا خفیف‌تر است. بیماری سرماخوردگی می‌تواند هریک یا همه‌ی این علائم را داشته باشد؛

آبریزش یا گرفتگی بینی

سرفه (خفیف)

خستگی (گاهی)

عسطه

جمع شدن اشک در چشم

گلودرد

درد و کوفتگی

معمولا سرماخوردگی با مصرف داروهای بدون نسخه به سادگی درمان می‌شود. دوره درمان سرماخوردگی بین ۷ تا ۱۰ روز است. بیشتر علائم بیماری سرماخوردگی به دلیل عوامل بیماری‌زا و عفونت بروز نمی‌کند، بلکه فقط واکنش سیستم‌ایمنی بدن برای از بین بردن آنهاست. اگر شخص بیمار به اندازه کافی استراحت کند می‌تواند تمام عوامل بیماری‌زا را از بین بیرون کند. سیستم ایمنی بدن توانایی خیلی خوبی در برابر سرماخوردگی دارد.

 

آنفلونزا

آنفلونزا معمولا خیلی سریع و شدت به سراغ آدم می‌آید. آنفلونزا نوعی بیماری رایج دستگاه تنفسی است. عامل این بیماری نوعی ویروس است که بینی، گلو، ریه‌ها را درگیر می‌کند. دوره درمان بیماری بین ۵ تا ۱۰ روز است. از علائم و نشانه‌های آنفلونزا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تب یا لرز یا تب و لرز توامان

سرفه (معمولا خشک)

خستگی

درد و کوفتگی

آب‌ریزش یا گرفتگی بینی

گلودرد (گاهی)

اسهال (گاهی در کودکان)

برخلاف سرماخوردگی و کرونا، بهترین راه برای مبارزه با آنفلونزا ویروس کروناست.

علائم آلرژی فصلی

کالج آلرژی، آسم و ایمونولوژی آمریکا به این نکته اشاره داشته است که آلرژی‌ها به طور کلی زمانی رخ می‌دهند که سیستم ایمنی بدن واکنشی بیش از حد به چیزی نشان می‌دهد که معمولا برای دیگران بی‌ضرر است. برای افرادی که از آلرژی فصلی رنج می‌برند این به معنای آن است که بدن به عوامل آلرژی‌زا مانند گرده و چمن به خوبی واکنش نشان نمی‌دهد. از جمله علائم شایع آلرژی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ـ آبریزش بینی، گرفتگی بینی یا عطسه
ـ خس‌خس سینه یا تنگی نفس
ـ سرفه خشک
ـ راش‌های پوستی
ـ خستگی
ـ سردرد

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا