بنفشه معطر ، درمان‌گری زیبا برای گرفتگی صدا

گیاه زیبا و معطر بنفشه که دارای انواع زینتی و دارویی بوده، از زمان‌های گذشته از آن در درمان بیماری‌ها استفاده می‌شده است و از جایگاه ویژه‌ای در طب سنتی برخوردار است. در قدیم از شربت بنفشه برای رفع تورم چشم‌ها، رفع بی‌خوابی، درمان یرقان، تب و لرز، گرفتگی صدا، سرفه‌، برطرف کردن چرک و تورم لوزه‌ها و صرع استفاده می‌کرده‌اند. امروزه از گیاه گل بنفشه در تولید داروهای زیادی استفاده شده، اشکال دارویی مختلفی نظیر روغن بنفشه، شربت و اسانس گل بنفشه معطر در داروخانه‌ها وجود دارد.

خواص بنفشه

گل بنفشه معطر دارای طبیعت سرد و تر است. برخی از مهم‌ترین خواص بنفشه به طور خلاصه به شرح زیر می‌باشد: استفاده از گیاه بنفشه برای بهبود و درمان سردردهای ناشی از گرمی بسیار مفید است. یکی از مشکلات شایع که امروزه گریبان‌گیر بیشتر افراد جامعه شده است، سردرد است که بخش عمده‌ای از این سردردها، به دلیل گرمی زیاد مغز یا خشک شدن نسبی مغز به خاطر سبک زندگی امروزی (استرس‌های زیاد فردی، دیر خوابیدن، کم بودن خواب شب، مصرف زیاد گرمی‌ها و مواد غذایی تند و طعم دهنده) می‌باشد و مصرف شربت بنفشه به درمان آن کمک شایانی می‌کند.

از مهمترین خواص بنفشه معطر استفاده از آن برای درمان سرفه‌های ناشی از گرمی و خشکی است. طبع خنک این گیاه باعث می‌گردد استفاده از شربت و دمنوش تهیه شده از آن، باعث انعطاف‌پذیر و نرم‌شدن ریه و مجاری هوایی ‌شود.

مصرف شربت بنفشه

بنفشه

مصرف شربت بنفشه برای افرادی که اسهال‌های خونی ناشی از گرمی و صفرا دارند، مفید است. به‌طور کلی گیاه بنفشه به دلیل داشتن طبع خنک، ضد صفرا عمل می‌کند. بنابراین علت و ریشه این نوع اسهال را برطرف کرده و باعث بهبود تحریک روده، اسهال و خون‌ریزی می‌شود. کاهش و رفع تب از دیگر خواص بنفشه است. به این منظور مقداری گل بنفشه را داخل آب خنک همراه با گلاب بریزید و بعد از نیم ساعت صاف کرده،  به شخص تب‌دار بدهید.

استفاده از دمنوش بنفشه برای درمان بی‌خوابی مفید است، جالب است بدانید، هر مکانیزمی که منجر به کم شدن رطوبت در مغز شود، باعث بی‌خوابی می‌گردد و گیاه بنفشه برای هر بیماری که پایه خشکی دارد کمک کننده است. متخصصان طب سنتی دراین زمینه توصیه می‌کنند که یک تا دو مرتبه در طول روز از دمنوش این گیاه استفاده شود.

گل بنفشه در درمان بیماری‌های گوارشی و پاکسازی ریه و پوست استفاده می‌شود و همراه با بابونه، برای درمان بیماری سینوزیت بسیار مفید است. همچنین ریختن چند قطره از آب دم‌کرده این گیاه، در بینی برای باز کردن تنفس، رفع خشونت سینه و زکام بسیار مفید است. آب دم‌کرده گیاه بنفشه برای درمان برفک دهان مفید بوده، به این منظور، مقداری از آن را در دهان نگه دارید و یا با آب تازه آن دهان‌شویه کنید، برفک دهان را برطرف می‌سازد، ورم لثه را می‌نشاند و اگر در گلو قرقره کنید آنژین را درمان می‌کند.

روغن بنفشه نیز فواید بسیار دارد ازجمله

جلوگیری از ریزش مو، سفید کردن پوست صورت برطرف کردن کک‌ومک صورت، نرم کردن مو برای سینوزیت، میگرن، سردر، تب، گرفتگی صدا و سرفه بهترین درمان است.

 

شربت بنفشه باریج

 

  • تب بر
  • ضد سرفه و خلط آور
  • رفع گرفتگی صدا
  • ضد التهاب گلو و نرم کننده حنجره

صفحه‌ی شربت بنفشه باریج در سایت باریج‌اسانس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا