ادرار سوختگی نوزاد دلایل و درمان آن

ادرار سوختگی نوزاد یکی از رایج‌ترین التهاب‌های پوستی در بین نوزدان است. این التهاب پوستی (درماتیت) منجر به قرمزشدن در قسمت‌های پوست ناحیه پوشک نوازد می‌شود. این عارضه رایج‌ترین مشکل در بین نوزادان است. در این مقاله قصد داریم علائم و دلایل ابتلا به ادرار سوختگی نوزاد را بررسی کنیم.

 

علائم ادرار سوختگی نوزاد

ادرار سوختگی نوزاد معمولا به دلیل پوشیدن پوشک خیس یا تاخیر در عوض کردن پوشک و گاهی حتی به خاطر پوشیدن دائمی پوشک به وجود می‌آید. از جمله علائم ادرار سوختگی کودکان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

علائم پوستی: نازک شدن و قرمزی پوست در قسمت‌های پوشک مثل ران، باسن و آلت تناسلی از مهمترین علائم ادرار سوختگی است.

ناراحتی و بی‌تابی نوزاد: اگر زمانی‌که پوشک را عوض می‌کنید، نوزادتان بیش از انداز احساس بی‌تابی و ناراحتی کرد ممکن است ریشه در ادرار سوختگی داشته باشد. در ضمن کوکی که دچار ادرار سوختگی شده است در زمان شست‌وشو هم بی‌تابی می‌کند.

التهاب پوستی قارچ کاندیدا: رنگ پوست ناحیه پوشک شده قرمز پررنگ می‌شود.

التهاب پوستی سبورنیک: پوست قرمز می‌شود و لکه‌های زرد چرب روی آن دیده می‌شود.

 

این نکته را نیز در نظر داشته باشید که علائم ادرار سوختگی کودکان ممکن است شبیه اختلالات دیگر در کودکان باشند؛ پس بهتر است برای تشخیص قطعی حتما با پزشک مشورت کنید.

دلایل ادرار سوختگی نوزاد

ادرار سوختگی نوزاد می‌تواند دلایلی گوناگونی داشته باشد، دلایلی مانند:

  • تحریک‌شدن پوست با ادرار یا مدفوع: مدت زیادی در معرض ادرار یا مدفوع قرارداشتن، پوست کودکان را تحریک می‌کند و باعث ادرار سوختگی می‌شود. اگر کودکتان تکرر ادرار یا اسهال داشته باشد، احتمال ادرار سوختگی بیشتر می‌شود.
  • عرق‌سوز شدن: ساییده‌شدن پوشک با پوست می‌تواند باعث ادرار سوختگی شود.
  • تحریک‌پذیری در برابر محصول جدید: شاید پوست کودک شما به دستمال مرطوب یا برند خاصی از پوشک یا مایع شوینده، سفید‌کننده یا نرم‌کننده‌ای حساسیت داشته باشد (ارتباط پوشک و حساسیت پوستی در کودک). مواد موجود در بعضی لوسیون‌ها، پودرها و کرم‌های کودک نیز می‌توانند حساسیت‌زا باشند.
  • تغییر تغذیه کودک: وقتی کودکان شروع به خوردن غذاهای جامد می‌کنند مدفوعشان تغییر می‌کند؛ این احتمال ادرار سوختگی را بیشتر می‌کند. تغییر غذای کودک ممکن است تعداد دفعات دفع را نیز افزایش دهد و باعث افزایش ادرار سوختگی شود. اگر هنوز کودک از شیر مادر تغذیه می‌کند، ممکن است ادرار سوختگی او به‌ خاطر حساسیت به غذاهایی باشد که مادر می‌خورد.
  • پوست حساس: کودکانی که مشکلات پوستی مانند اگزما دارند، بیشتر در خطر ادرار سوختگی قرار می‌گیرند. البته بیماری های پوستی ابتدا بر قسمت‌های دیگری از پوست اثر می‌گذارند و بعد به قسمت‌هایی از پوست که با پوشک در تماس است سرایت می‌کنند.
  • مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها: آنتی‌بیوتیک‌ها باکتری‌های خوب و بد را می‌کشند. وقتی کودکی آنتی‌بیوتیک مصرف می‌کند، باکتری‌های متعادل‌کننده رشد قارچ‌ها کاهش می‌یابند و همین باعث عفونت قارچی و سپس ادرار سوختگی می‌شود. آنتی‌بیوتیک‌ها احتمال اسهال را نیز افزایش می‌‌دهند. کودکان شیرخواری که مادرشان آنتی بیوتیک مصرف می‌کند نیز بیشتر در معرض ادرار سوختگی هستند.

 

راه‌های پیشگیری از ادرار سوختگی کودکان

بهترین راه برای پیشگیری از ادرار سوختگی نوزاد این است که ناحیه‌‌ پوشک‌شده را تمیز و خشک نگه‌ دارید. چند راهکار ساده احتمال ابتلا به ادرار سوختگی را کاهش می‌دهند.

  • پوشک خیس را فورا عوض کنید.
  • ناحیه پوشک‌شده را هر بار با آب گرم بشویید. دستمال‌های مرطوب هم برای تمیز‌کردن خوب هستند، اما نباید به پوست کشیده شوند. از دستمال‌های الکلی یا دستمال‌های مرطوب معطر استفاده نکنید.
  • با حوله‌ای تمیز، به‌آرامی و با ضربه، پوست را خشک کنید یا اجازه دهید به‌خودی‌خود خشک شود. حوله را به پوست کودک نکشید، زیرا این‌ کار پوست را بیشتر تحریک می‌کند.
  • پوشک را بیش‌از‌حد سفت نبندید. سفت‌بستن پوشک باعث می‌شود هوا به پوست نرسد و محیطی مرطوب زیر پوشک ایجاد شود. همچنین پوشک سفت در ران و کمر ایجاد خراشیدگی می‌کند.
  • اجازه دهید کودکتان مدتی بدون پوشک بماند. قراردادن پوست در معرض هوا، راه خوبی برای خشک‌شدن پوست است. برای احتیاط، بهتر است حوله‌ یا زیرانداز نرم زیر کودک بیندازید.
  • سعی کنید به‌طور مرتب از کرم استفاده کنید. کر‌م‌هایی که اکسید زینک یا ژله پترولیوم (وازلین) دارند، بهترین گزینه هستند.
  • بعد از تعویض پوشک دست‌هایتان را خوب با آب و صابون بشویید. شستن خوبِ دست باعث می‌شود قارچ یا باکتری به دیگر قسمت‌های بدن کودکتان سرایت نکند.

در گذشته، از پودرهای بچه برای حفاظت از پوست کودک و جذب رطوبت استفاده می‌شد؛ اما امروزه پزشکان پودر بچه را توصیه نمی‌کنند، زیرا تنفس آن ممکن است ریه‌های کودک را تحریک کند.

 

کرم کودک باریج اسانس

ادرار سوختگی نوزاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا