احیای قلبی فقط با دست

اهداف آموزشی

بعد از مطالعه این راهنما قادر خواهید بود:

  • ایست قلبی ریوی را سریع تشخیص دهید.
  • اهمیت احیای قلبی فقط با دست را بیان کنید.
  • مراحل صحیح احیای قلبی فقط با دست را شرح دهید.

تعریف

احیای قلبی فقط با دست یعنی مجموعه ای از اقدامات که توسط افراد حاضر در صحنه برای بازگرداندن فعالیت قلب و رساندن خون و اکسیژن به مغز برای جلوگیری از آسیب مغزی، انجام می شود. احیای قلبی را می توان بدون هیچ وسیله اضافه و با دستان خالی هم انجام داد. انجام صحیح و به موقع این روش، می تواند باعث نجات جان انسان های زیادی از مرگ حتمی شود.

اهمیت

در صورتی که شما در مورد احیای قلبی فقط با دست آموزش لازم را ببینید، م یتوانید تا زمان رسیدن نیروهای امدادی عملیات احیا را انجام دهید تا شانس زنده ماندن بیمار را به طرز قابل توجهی افزایش دهید. زمانی که فعالیت عضله قلب متوقفم یشود، خو نرسانی به قسم تهای مختلف بدن از جمله مغز متوقف م یشود. در صورتی که ۴ تا ۶ دقیقه از زمان ایست قلبی گذشته و خون به مغز نرسد و اقدامی برای احیای بیمار انجام نشود، احتمال آسیب به مغز او وجود خواهد داشت. اگر  ۱۰ دقیقه از زمان ایست قلبی گذشته باشد و بعد از آن احیای قلبی آغاز شود، مغز از بین رفته و حتی در صورت موفقیت احیا، بیمار حالت مرگ مغزی خواهد داشت.

علایم و نشانه‌ها

علایم و نشانه های ایست قلبی بسیار واضح است:

  1.  از بین رفتن ناگهانی هوشیاری (وقتی شانه های فرد را تکان میدهیم و او را صدا میزنیم هیچ واکنشی نشان نمیدهد)؛
  2.  عدم وجود تنفس یا تنفس غیرطبیعی.

توصیه های خودمراقبتی

۱ خونسرد باشید.

۲ بلافاصله با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرید و درخواست کمک کنید.

۳ وجود هرگونه خطر را ارزیابی کنید:

 

 

ابتدا صحنه را از نظر هرگونه خطر از جمله ترافیک، خطربرق گرفتگی، خطر مواد مسمومی تزا و … بررسی کنید و اگر فکر می کنید صحنه برای شما امن است، به بیمار نزدیک شوید.

نکته: اگر صحنه برای شما امن نیست، نباید از خود یک قربانی دیگر بسازید، پس تا برقراری امنیت، وارد صحنه نشوید.

۴ توان پاسخ دهی بیمار را ارزیابی کنید:

کنار بیمار قرار گرفته، روی شانه هایش ضربه بزنید و با صدای بلند، دستورهای ساده بدهید مثل: «اسم شما چیست ». اگر بیمار پاسخگوی شما بود، به آرامی علت مشکل ایجاد شده را ارزیابی کنید و اگر بیمار پاسخی نداد و بی هوش بود، نیاز به اقدام فوری دارد.

۵ تنفس بیمار را ارزیابی کنید:

  • به قفسه سینه بیمار نگاه کنید، اگر بیمار تنفس ندارد یا تنفس های ی نامنظم و گاه به گاه است باید بلافاصله بیمار را به پشت خوابانده و احیای قلبی ریوی را شروع کنید.
  • اگر قفسه سینه بیمار به طور طبیعی و منظم بالا و پایین م یرود و نفس دارد، بیمار را در حالت ریکاوری )خوابیده به پهلوی چپ – شکل زیر( قرار دهید و اگر محیط سرد است با یک پتو بیمار را گرم نگه دارید.

۶ جناغ بیمار را فشار دهید (ماساژ قفسه سینه):

  • اگر بیمار بی هوش بوده و تنفس هم ندارد، ابتدا بیمار را به پشت دراز کنید، نزدیک بیمار شده و یک طرف وی زانو بزنید. اگر شک دارید بیمار دچار آسیب به سر، گردن و ستون فقرات است، هنگام چرخاندن و به پشت قرار دادن بیمار، سر و گردن وی را با دست حمایت کنید تا در یک راستا باشد و جابه جا نگردد )سر و گردن و تنه را هم زمان بچرخانید).
  • یک دست را روی دست دیگر قرار داده و دستان خود را از آرنج صاف کنید. پاشنه دست را روی مرکز قفسه سینه بیمار قرار دهید. اکنون قفسه سینه را حدود ۵ تا ۶ سانت یمتر به داخل و با سرعت ۱۰۰ تا ۱۲۰ بار در دقیقه بفشارید. دقت کنید که بعد از هر فشردن، اجازه

دهید قفسه سینه به حالت عادی برگردد تا احیای بیمار باکیفیت بهتری انجام گردد.

نکته: حین ماساژها نباید وقفه ایجاد گردد.

نکته: به طور مرتب هرگونه علایم بهبودی ازجمله تنفس طبیعی، سرفه، حرکت یا پلک زدن را بررسی کنید و در صورت مشاهده این علایم، احیا را متوقف کرده و بیمار را به پهلوی چپ قرار دهید )حالت ریکاوری( و به طور مرتب وضعیت بیمار را بررسی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا