دانستنیها

آفتاب سوختگی چیست و چطور درمان می‌شود؟

احتمالا برای شما پیش‌آمده که در طول تابستان به تعطیلات کنار ساحل یا در دل طبیعت رفته باشید یا حتی چند ساعتی زیر نور آفتاب بیرون باشید و بعد پوست‌تان قرمز شود و سوزش زیادی حس کنید. معمولا آفتاب سوختگی به علت عدم استفاده از کرم‌های ضدآفتاب ایجاد می‌شود و تا چند روز حس ناخوشایندش همراه‌مان می‌ماند. احتمال آفتاب سوختگی در طول تابستان بیشتر هم می‌شود. در این مقاله علت آفتاب‌سوختگی و راه‌های درمان آن  را بررسی می‌کنیم.

چرا آفتاب سوختگی ایجاد می‌شود؟

آفتاب سوختگی

رنگ دانه‌های تیره موجود در لایه ی بالایی پوست، ملانین نامیده می شود که وظیفه آن ها تامین رنگ اصلی پوست است. زمانی که در برابر اشعه UV قرار بگیرید بدن برای محافظت و ترمیم خود شروع به تولید بیش از حد ملانین خواهد کرد. این ملانین اضافه به پوست رنگ تیره و برنزه ی ناشی از آفتاب سوختگی را خواهد داد.

چطور از آفتاب سوختگی پیشگیری کنید؟

آفتاب سوختگی

برای پیشگیری از قرار گرفتن در برابر نور خورشید توصیه می‌شود از کرم ضدآفتاب، لباس‌های پوشاننده  و عینک‌های آفتابی با پوشش مناسب پرتوهای فرابنفش استفاده کنید.

توصیه می‌شود کرم های ضدآفتاب دارای SPF مناسب بخرید. لازم است بدانید که اعداد بالاتر SPF الزاما بیانگر قدرت محافظت بیشتر کرم های ضدآفتاب نیستند و ممکن است به پوست صورت شما آسیب وارد کنند. خبر بد برای آن دسته از افرادی که دوست دارند پوست برنزه داشته باشند، اینکه متأسفانه راهی برای «برنزه شدن بی خطر» درآفتاب وجود ندارد و حتی صدمات حمام آفتاب به مرور زمان جبران ناپذیر است.

پارچه نخی و خنک استفاده کنید

لباس خنک و نخی بپوشید، پارچه نخی را با آب یخ کاملا خیس کنید و روی پوست آفتاب سوخته بگذارید. همچنین استفاده از پارچه آغشته به روغن فندق روش دیگری است که برای کاهش التهاب پوست آفتاب سوخته مفید است.

پوست تان را با صابون نشورید

آفتاب سوختگی

برای شستشوی پوست در زمان آفتاب سوختگی برای آنکه التهابات پوستی‌تان تشدید نشود، از لیف و صابون استفاده نکنید. صابون به علت خاصیت قلیایی که دارد پوست را خشک و حساس می کند و ممکن است باعث ترک خوردن قسمت آفتاب سوخته پوست شود.  جوش شیرین یا سرکه سیب را جایگزین صابون کنید. بعد از حمام هم روغن زیتون یا روغن بادام تلخ روی پوست سوخته شده توصیه شده است.

پوست را مرطوب نگه دارید

در هنگام آفتاب سوختگی برای آنکه خشکی پوست که ایجاد شده است مانع بهبودی پوست نشود، تا زمانی که بهبودی کامل را به دست نیاروده اید با لوسیون ها و کرم ها پوست خود را مرطوب نگهدارید تا التهاب تان التیام یابد.

مایعات خنک بنوشید

نوشیدن چند لیوان آب یا آبمیوه خنک می تواند دمای بدن را به سرعت پایین بیاورد و به روند بهبود آفتاب سوختگی کمک کند.

کرم پس از آفتاب باریج‌اسانس

آفتاب سوختگی

کرم پس از آفتاب باریج‌اسانس

  • برطرف نمودن سوزش و التهاب پوست ناشی از آفتاب سوختگی

برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک کلیک کنید.

کرم پس از آفتاب گیاهی باریج اسانس حاوی آلوورا ، روغن آووکادو و ویتامن های B و C میباشد. کرم پس از آفتاب باریج حفاظت کننده از پوست پس از مواجهه با عوامل آسیب رسان محیطی مانند نور شدید آفتاب.

آلوئه ورا (صبر زرد طبی)

گیاهی است از خانواده سوسن که از برگ آن ژلی استخراج میشود که طی قرنها برای درمان موضعی زخمها و سوختگی ها بکار رفته و مغذی و مرطوب کننده است. ژل آلوئه دارای اسیدهای آمینه، مواد معدنی، ویتامین ها، آنزیم ها، پروتئین ها، پلی ساکاریدها و محرکهای بیولوژیک است و به همین علت استفاده از ان در فراورده های مختلف آرایشی، بهداشتی و دارویی از جمله ترکیبات ضدآفتاب و پس از مواجهه با آفتاب توصیه شده است. آلوئه ورا موجب تسکین پوست، حفظ رطوبت و جوانی پوست، برطرف شدن تحریکات خفیف پوستی و محافظت از پوست در برابر اثرات نامطلوب اشعه خورشید و آفتاب سوختگی میشود.

روغن آووکادو

از جمله مواد طبیعی است که به عنوان جاذب های اشعه ماوراء بنفش پذیرفته شده و پایداری نسبتاً زیادی در برابر اشعه ماوراء بنفش دارد. روغن آووکادو بخوبی به داخل پوست نفوذ می‌کند و موجب نرم شدن، مرطوب شدن و محافظت از پوست می‌شود. بعلت داشتن خاصیت بازسازی سلولی (cell-regeneration)، برای پوست‌های خشک، آسیب‌دیده و شکننده و تمامی انواع پوست توصیه می‌شود. این روغن غنی از ویتامین D و هورمون گیاهی استرول همراه با لسیتین و اسکوالن است.

مصرف موضعی ویتامین C موجب کاهش التهاب ناشی از آفتاب سوختگی و پیشگیری از سرکوب سیستم ایمنی توسط اشعه ماوراء بنفش می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا